„Au impresia ca totul începe cu ei” Marian Petcu, Conf. dr. la Universitatea din Bucuresti, despre specialistii nostri în comunicare
Marti, 28 August 2007

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

Dupa “O istorie Ilustrata a Publicitatii Romanesti”, Marian Petcu - Conf. dr. la  Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii – Universitatea din Bucuresti, vicepresedinte al Asociatiei Romane de Istoria Presei, pregateste pentru sfarsitul lunii septembrie „Istoria Jurnalismului si a Publicitatii din Romania”.

Pe langa capitole de interes jurnalistic, nu putine din cuprinsul lucrarii vor fi si cele legate de comunicare. Printre acestea din urma se numara: Originile publicitatii in Romania, Traditii ale invatamantului publicitar, Relatiile publice – atestari romanesti, Strategii de promovare utilizate de presa romana la 1906.

"O antologie de studii consacrate comunicarii"

„Este o antologie de studii consacrate comunicarii, in care am inclus si elemente mai anecdotice”, a afirmat, pentru AdPlayers, autorul lucrarii  - Marian Petcu (foto), despre cartea aflata in curs de aparitie la Editura Polirom din Iasi.

Vorbind despre motivele care l-au determinat sa scrie viitoarea aparitie editoriala, Petcu a afirmat: „Mai intai, din nevoia de a oferi studentilor si reprezentantilor comunitatii jurnalistilor, publicitarilor, specialistilor in relatii publice, date reprezentative despre istoria profesiei de jurnalist, despre istoria publicitatii in tara noastra, a relatiilor publice, a fotojurnalismului etc”, a motivat Marian Petcu.

"Specialistii nostri [..]au impresia ca totul incepe cu ei"

„Este nevoie de astfel de lucrari, fie si din simplul motiv ca prea adesea ne raportam la altii, ignorand in mod vinovat traditiile noastre”, subliniaza autorul. “Luati orice lucrare serioasa despre unul dintre domeniile comunicarii de masa si veti constata ca intotdeauna exista referinte la trecutul acelei profesii in tara respectiva".

"Numai la noi nu se intampla asa", este de parere Petcu. "Si nu se intampla din cauza firavei culturi profesionale – specialistii nostri nu au cultura comunicationala, nu au repere culturale din profesia lor, au impresia ca totul incepe cu ei”.

„Nu este prima mea lucrare in care abordez istoria actelor de publicizare. Am scris si „O istorie ilustrata a publicitatii romanesti”. Nici un reprezentant al profesiei, nici o forma asociativa nu s-au invrednicit sa manifeste cel mai discret interes fata de astfel de cercetari”, mai adauga dascalul de la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii – Universitatea din Bucuresti.

“Ba mai mult”, spune el. „Am vorbit cu specialisti din doua mari agentii de publicitate, in speranta ca vor fi sensibili la ideea unui proiect mai amplu, in care sa clarificam in extenso istoria publicitatii si a relatiilor publice, indeosebi. Rezultatul: tacere. Cred ca nici nu pot intelege cat este de dificil, cate umilinte nemeritate trebuie sa rabde un cercetator pentru a realiza un astfel de proiect”.

„Cartea le este adresata si lor, tacutilor”!

Marian Petcu conchide sec introducerea in „Istoria Jurnalismului si a Publicitatii din Romania”, ce va aparea la sfarsitul lunii septembrie la Editura Polirom: „Cartea le este adresata si lor, tacutilor”!

AdPlayers va publica in prima parte a lunii septembrie si un fragment din „Istoria Jurnalismului si a Publicitatii din Romania”.

AdPlayersInfo

Marian Petcu (foto), 45 ani, este cadru didactic - Conferentiar Universitar Doctor la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicãrii, Catedra de Antropologie Culturalã si Comunicare,  Universitatea din Bucuresti,  Doctor in Sociologie (studii doctorale la Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Sociologie si Asistenta Socialã), Specialist in Presa Scrisa (Studii Postuniversitare la Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii) si licentiat in jurnalism la Universitatea dinn Bucuresti, Facultatea de Jurnalism.

Pe langa materialele publicate ca editorialist al revistei de publicitate, marketing si media AdPlayers, Marian Petcu mai este autorul unor numeroase articole si studii din spatiul publicistic de profil: Jurnalism & Comunicare. Revista Romanã de Stiinte ale Comunicãrii, (Universitatea din Bucuresti - Editura Tritonic) - "Agentiile de publicitatea din Romania - schitã istoricã ", "Relatiile publice - atestari romanesti in revista", Revista Romanã de Comunicare si Relatii Publice - "Presa scrisã romaneascã- o lecturã sociologicã",  The Global Network. Communication and Society / Le Reseau Global. Communication et Societe en Europe de L’Est, revista de publicitate AdMaker. -" O istorie a publicitãtii romanesti", coautor a numeroase studii colective romanesti si internationale si participant la numeroase studii si sesiuni de comunicare stiintifica din Romania si din lume

Autor sau coordonator al unora dintre cele mai importante lucrari de cercetare de profil din Romania postecembrista,  Marian Petcu a semnat lucrari precum Cenzura in spatiul cultural romanesc (coordonator - Editura Comunicare.ro, Bucuresti, 2005), Jurnalist in Romania - istoria unei profesii, Editura Comunicare.ro ( Bucuresti, 2005), O istorie ilustratã a publicitãtii romanesti, Editura Tritonic (Bucuresti, 2002), Istoria presei romane, antologie, Editura Tritonic, (Bucuresti, 2002), Sociologia mass media, Editura Dacia, (Cluj-Napoca, 2002) Tipologia presei romanesti, Institutul European, (Iasi , 2000 prefata de prof. univ. dr. Ioan Dragan), Puterea si cultura. O istorie a cenzurii, Polirom, (Iasi, l999, prefata de prof. univ. dr. Mihai Coman ).


PUBLICITATE: