(AdPlayers.ro, Iulian Toma)
Gata. Asa cum a trecut Euro 2008, pentru Romania a trecut si Cannes Lions. Practic, la scurt timp dupa bucuria Nationalei in grupele Campionatului European de Fotbal 2008 am mai avut una de o la fel de scurta durata – bucuria competitiei publicitatii romanesti in grupele celui mai important festival de profil din lume – Cannes Lions 2008.
Mandrie, bilete pe stadion si rezumate pe Internet
Ca si in fotbal, festivalul a fost pentru unii motiv de mandrie – 8 agentii au fost nominalizate in finala festivalului. Pentru altii campionatul mondial al publicitatii a fost un bun prilej de fi premiat cu un bilet pe „stadioane” , acolo unde s-au desfasurat competitiile.
Insa pentru cei mai multi oameni din marketing si comunicare, saptamana trecuta a fost una ca oricare alta - cu deadline-uri imposibile, campanii care trebuiau sa fie gata cel mai probabil "ieri" si clienti nesuferiti, zile in care toata suflarea ramasa la Bucuresti s-a uitat seara de seara la rezumatul "meciurilor" din timpul zilei, pe internet, daca nu cumva au avut urechea ciulita la rezultatele venite pe mobil sau sms.
Numai ca, spre deosebire de anul trecut cand agentiile romanesti au venit cu trofee prin aportul celor de la GMP si Starcom, din pacate in acest an publicitarii romani au facut exact ce a facut Nationala de fotbal a Romaniei la Euro 2008.
„Putem castiga un premiu la Cannes Lions dar este putin probabil ca se va intampla in alte sectiuni decat cele din zona mediei sau publicitatii neconventionale”, spunea anul trecut seful unei agentii de publicitate autohtone, examinand prezenta Romaniei la Cannes, oferind ca argument rezultatele agentiilor. In 2007 atat GMP cat si Starcom au castigat singurele trofee romanesti la Cannes Lions, cu executii apropiate de zona de publicitate si media neconventionala, inovativa.
Campania Impotriva Cancerului la San, Geta Voinea si Asociatia pentru Protejarea Drepturilor Femeilor
Sa fi intuit oare aceasta directie in 2008 agentiile Starcom, Propaganda si Webstyler care au intrat in finala Media Lions? Ori McCann cu nominalizarea la Film pentru salonul Geta Voinea sau Direct Lions cu Asociatia pentru Protejarea Drepturilor Femeilor? Pentru ca atat Film Lions la care au fost nominalizari pentru McCann, cat si Press lions – la care au fost nominalizate Graffiti BBDO, Saatchi&Saatchi si Publicis, au facut aceasi performanta – intrarea pe lista finalistilor, lucru ce-i drept deloc simplu, dar atat.
Este greu de imaginat socoteala publicitarilor de acasa, atunci cand cea din targ spune ca publicitatea romaneasca s-a intors victorioasa de la Cannes doar cu nominalizari, cu exceptia premiilor de anul trecut. Si asta, in toti cei 18 ani de comunicare postdecembrista.
Facand o comparatie a publicitatii cu sportul rege, asa cum nici fotbalistii nu s-au intors in tara cu vreun trofeu de la Campionatul european de fotbal 2008, nici publicitarii nu s-au intors cu vreun premiu de la Campionatul Mondial de Publicitate Cannes Lions 2008.
Pentru faza pe grupe a competitiei, se cuvine totusi sa le multumim agentiilor McCann Erickson – 2 nominalizari la Film Lions si una la Direct Lions, celor de la Graffiti BBDO, Saatchi&Saatchi si Publicis – nominalizari la Press lions; agentiilor Starcom Media Vest, Propaganda sau Webstyler pentru nominalizarile de la Media Lions si Leo Burnett pentru o nominalizare Radio Lions
Sau, am putea descrie mult mai simplu si victoria publicitarilor romani la Cannes Lions 2008, asa cum a descris Chivu, probabil cel mai bine, performanta Romaniei la Euro 2008:
„Atat putem”!