Vaci de muls sau cai de incalecat? Mixul de borhot in comunicare.
Miercuri, 22 August 2012
 (Adplayers, Iulian Toma) Pentru cine parcurge clasamentele agentiilor de comunicare din afara granitelor Romaniei nu este un secret cum sunt intocmite. Cifra de afaceri (Turnover), Venituri ( n.r din servicii, Revenue) si Profit / Pierdere.

Cam asta e tot. Ar mai fi un detaliu. Poate cel mai important. Sa aduni agentii care fac acelasi lucru.  Mai mult sau mai putin spectaculoase, evolutiile sunt de la cateva procente pana la 20%-30% de la un an la altul, poate mai putin in termeni de profit sau pierdere.

Imi cer iertare celor care stiu ca ma repet, dar o scriu pentru ca in fiecare an si in Romania se fac topuri, doar ca lucrurile stau altfel. N-o sa le dau numele pentru ca nu initiativa unui clasament se face vinovata de greseli, ci cunostintele celor care le lipseste notiunea de pozitionare a agentiilor intr-un anumit domeniu, si ce tip de servicii presteaza. Primii vinovati se fac, nu de putine ori, chiar managerii companiilor care nu comunica structura majoritara a afacerii sau expertiza principala de servicii a agentiei.

Intr-o tara in care pana si un taran face tuica sau palinca numai de prune sau numai de mere ca sa aiba o calitate apreciata, in Capitala comunicarii, merele se aduna cu perele si strugurii cu visinile. Toata lumea presteaza de toate, iar evolutiile sunt, cum altfel, decat pe masura borhotului. Asa se cheama amestecul din care se extrage zeama. Cresteri de 300% pana la 900% sunt posibile doar in Romania.

Cum sa aduni media si strategia? Cum sa raportezi media online cu TV-ul si sa vorbesti de cifre de afaceri online? Cum sa tragi linie sub creatie sau branding si bugete de campanii media? Cereti managerilor de agentii sau editorilor acestor clasamente, si NU vi se va da.

Pe scurt, nu ducem lipsa clasamente. Dar nici nu prea stim ce sa facem cu ele. Cine iese pe primul loc ? Acela care a amestecat cat mai multe bugete. Sunt suficiente 2-3 campanii pe mai multe canale media si esti primul. Este suficient sa tragi unul sau doua tunuri pe final de an, si te urci singur pe locul intai. Nu trebuie sa te mai aseze nimeni pe cea mai inalta treapta a podiumului olimpic, ca tot suntem dupa Olimpiada.

La ce mai folosesc astfel de rapoarte? La nimic. Ca orice alta comparatie intre firmele dintr-un domeniu, si comparatiile intre agentiile de comunicare dintr-un anumit segment de servicii sunt importante. Insa cand aduni cai si magari, vaci si boi nu iti iese decat o cireada de animale pe care nu stii daca sa o mulgi, sa o inhami la caruta, ori sa o incaleci.

Pentru cine a vazut cum merge un car tras de vaci, boi, cai sau magari, nu este o problema - nu are asa mare importanta cine sta la oistea carului. Conteaza doar destinatia si daca mergi cu animalul de tractiune potrivit pentru incarcatura pe care o duci.

Ma intreb totusi daca toata lumea care merge pe cai mari in comunicare, este familiarizata cu mersul pe boi, ori daca stie sa mulga doar vaca.

La bulivar, birjar. La bulivar!

Mai mult in Opinii, Editorial.


PUBLICITATE: