Santaj Outoor: Cat imi dai ca sa-ti spun cat traiesti?
Miercuri, 14 Aprilie 2010


 ( AdPlayers.ro, Iulian Toma )

Intr-o piata cu zeci de milioane de euro investitii in masini de tipar intre 2007 si 2008, dar platiti si astazi in 2010, potrivit unor surse din piata de "large printing", productia publicitara se vede nevoita sa intoarca azi, prin rebate-uri, bani seriosi celor care le furnizeaza comenzi. In industria de print outdoor, fie ca vorbesc de bugete de cateva mii sau de cateva sute de metri patrati, multe agentii si furnizori stau cu coada sus nu numai cand e vorba de preturi, ci si atunci cand se discuta de marimea rebate-ului, drept o conditie de „intrat in carti” intr-o licitatie.

Nimeni nu mai este interesat de calitatea tiparului sau ca produsul ar putea fi livrat in intarziere pe panouri sau mesh-uri outdoor din lipsa capacitatilor de productie a unei firme de dimensiuni mici. Putini stiu ca nu orice firma poate livra 2-3 mii de metri patrati pe zi, atunci cand capacitatile sunt de 10 ori mai mici. Toata lumea vrea pret bun. Unde mai pui, ca si cum n-ar fi deajuns, ca exista si furnizori care dau costuri la „blana”, fara profituri si uneori chiar si fara sa acopere cheltuielile cu chiria sau energia pravaliei. Asta da afacere!

Ai de ales?
Daca ai de ales cand ti se sugereaza un pret mai mic? Da, si nu. Da, pentru ca poti renunta sa intri si mai tare intr-o gropa pe care ti-o sapi singur. Nu, pentru ca exista si cazuri in care, daca nu iei comanda, cine mai plateste luna viitoare salariile in locul tau, presupunand ca rate la banci pentru masini de tipar, mai pot suferi o amanare. Cat este ultimul pret pe care unele agentii il contracteaza? Nimeni numai stie. Si asta in conditiile in care nu multa lume se intreaba daca peste 3 luni furnizorul se va mai afla in avangarda publicitatii, ca astazi cand iti trimite oferta, ori in insolventa.

Pentru sanatatea business-ului tau insa, este bine sa nu fii nici cel care ofera ultimul pret si nici cel care il primeste. Daca dai cel mai mic pret, caz in care esti furnizorul, e clar ca mai devreme sau mai tarziu vii cu bani de acasa - pentru ca sigur nu-ti vei acoperi cheltuielile. Daca il primesti, situatie in care esti clientul sau agentia, trebuie sa te asiguri ca vei avea si unde sa trimiti comanda efectiva pentru tipar – furnizorul tau ar putea fi sters intre timp de pe harta tiparului outdoor, de obligatii de plata restante catre proprii sai furnizori.

Asa se fac planurile trimestriale ale clientilor, si acestea sunt solutiile pentru scaderea de costuri in criza. Cu preturi scoase din burta unor firme care traiesc de azi pe maine, intre o somatie de plata de la un furnizor, si una de la finante, raportand clientilor eficientizari ale costurilor. Nimeni nu se uita daca a cumparat ceva sau nu in bugetul cu costuri "eficientizate". Cine este de vina? Aparent nimeni, dar voci din piata numesc cel putin trei vinovati in colapsul preturilor.

Vinovatii
Primul vinovat ar fi ca volumele au scazut cu mai mult de jumatate din 2008, pana 2010. Spre exemplu, pe piata de tipar de mari dimensiuni, nu se mai vorbeste de mult timp de un volum de 30 Milioane euro pe an, iar jucatori care se lauda cu oferte de nerefuzat pe emailurile clientilor si agentiilor sunt astazi de ordinul zecilor. Al doilea motiv este ca de la 5-10 concurenti, cati erau inainte de 2006-2007, numarul acestora a crescut la 20-40 la finele anului 2008.

Faptul ca nimeni nu vrea sa moara incepand din 2009, desi piata a cazut la jumatatea celei de acum 2-3 ani, si fiecare frunizor vrea o felie oricat de mica ar fi ea dintr-o piata tot mai mica, este un al treilea motiv pentru care niciun jucator nu este scapat de masuri de reorganizare a activitatii si chiar ganduri de relocare a unor capacitati de productie din Bucuresti, spre zonele limitrofe.

Comanda de productie a incetat de mult sa mai fie o bucurie pentru un furnizor de print de mari dimensiuni. Pentru multi, este doar cantecul de lebada al falimentului. Ca si cum volumul pietei, preturile si concurenta n-ar fi de ajuns, socoteala este aruncata in aer de procente intre 10% si 15% si chiar mai mari, pentru rebate-ul solicitat de unele agentii sau de clientii acestora, doar pentru ca asta e valoarea si in alte parti.

Rebate de 3-5 Milioane EUR
Rebate-ul in print outoor este asadar o piata de 3-5 Milioane de euro, si cu siguranta primul si cel mai important afacerist din aceasta industrie pentru care se bat atat agentiile cat si clientii. In legea junglei outdoor, in timp ce unii se bat pe cascaval, furnizorii se bat intre ei pentru comanda "cine aduce bani de acasa".

Practic, furnizorii care accepta comenzile in conditii de pret mic din care mai scad si rebate, o fac nu pentru a semna vreo mare afacere, ci din disperarea utimului pe lista preturilor, sau primului pe lista falimentului - uneori autodeclarat pentru a reorganiza toata sandramaua.

Cat e de mare un buget de 1.000 metri patrati?
In timp ce unii se bat pe milioane de euro rebate din print outdoor, pentru o firma care isi propune sa aiba cu ce plati salariile luna viitoare, fiecare 1.000 mp poate fi izvorul unor venituri nete chiar si de 500-1.000 de euro pe care, este drept, ii primesti si nu ii dai. Desi nu pare vreo afacere, acesti bani sunt vitali intr-o piata in care mai toate firmele dau oameni afara, sau vin cu bani de acasa pentru salarii, gaze si curent electric.

Si sa nu va ganditi ca 500-1000 de euro sunt bani multi pentru o firma cu rate la masini de tiparit cumparate cu sute de mii de euro, si zeci de angajati. Daca in 2008 cele mai importante firme de tipar outdoor trageau intre 30.000 si 40.000 mp pe luna, aceleasi firme daca mai scot lunar, in 2010, intre 15.000 si 20.000 mp. 

Oricum ai lua-o, in finala cursei de rezistenta pe piata outdoor, tot „maria sa” PRETUL trece primul linia de sosire, iar furnizorii care vor sa ii stea aproape ajung uneori pe lumea cealalta. Daca in anii precedenti lumea vorbea de un pret mediu de 7-8 euro pentru un metru patrat de tipar outdoor, astazi disperarea impinge unii jucatori din piata chiar si la 5-6 euro, spun voci autorizate din outdoor.

Din asta, cum spuneam mai sus, trebuie sa scazi si 10-15% rebate pentru portofelul agentiei sau clientului. Un soi de impozit pe moarte, platit inainte sa mori celui care ti-a semnat certificatul de deces. Sau, pentru cine vrea sa apuce ziua de maine, un fel de santaj pe viata:
„Cat imi dai, ca sa-ti spun cat traiesti?”

Mai mult in PRODUCTIE , Rebate, Licitatii la rebate inalt

PUBLICITATE: