Razboiul pentru IAB Romania: 'Nu exista reprezentat IAB intr-o tara, exista reprezentat al unei tari in IAB', Marius Pahomi
Luni, 07 Mai 2007

(AdPlayers.ro, Marius Pahomi)

Am citit cu suprindere in AdPlayers afirmatia domnului Stan Faryna potrivit careia dansul ar fi membru al IAB Europe si reprezentant al IAB si al activitatilor sale in Romania. In acest sens cred ca se impun urmatoarele clarificari: IAB Europe este o federatie a IAB-urilor nationale, iar membrii acesteia nu pot fi decat IAB-uri nationale, nicidecum persoane fizice precum onorabilul domn Faryna.

Surprinzatoare si in masura a induce in eroare este si pozitia dansului potrivit careia ar fi reprezentant al IAB in Romania. Fiind o organizatie de autoreglementare si nu una politica, IAB nu poate avea interese in Romania pe care domnul Faryna sa le poata reprezenta. Niciuna dintre organizatiile profesionale cu vocatie internationala precum IAB, IAA, FEDMA, ACT, AER, EACA, WFA nu are “ambasadori” mandatati sa reprezinta organizatia in raport cu o tara membra sau nemembra.

Aderarea unei industrii autohtone la o astfel de organizatie inseamna insusirea (contra-cost) a sistemului de valori, a arhitecturii organizationale, a know-howului si credibilitatii, si nicidecum subordonarea membrilor in fata unor anumite interese reprezentate de anumite persoane.

Nu contest faptul ca domnul Stan Fayna este un nume cunoscut in industria online din Romania, sau un personaj cu credibilitate in zona de business online din US si Europa. Nu comentez atacurile din presa asupra dansului si nici faptul ca acestea ar putea fi justificate, sau nu.

Daca ar fi sa ascultam ambele parti, se pare ca in acest moment exista in Romania 2 IAB-uri. Pe de o parte, exista IAB-ul domnului Faryna, care a cumparat dreptul de folosire al marcii IAB in Romania si care a aderat la IAB Europe dar care nu se bucura de o reprezentativitate ridicata. Pe de alta parte, exista IAB-ul format de gigantii WPP (OgilvyOne, MindShare Media, Mediaedge:cia), Omnicom (Media Direction), Publicis (Zenith Media, Starlink Media), Interpublic (Initiative Media) impreuna cu cei mai importanti publisheri online din Romania si care se bucura de o reprezentativitate mare dar care nu are drept de folosire a marcii si nici afiliere la IAB Europe.

Dincolo de ambele initiative, IAB-ul este o oportunitate in care foarte multa lume si-a pus foarte mari sperante, iar o eventuala blocare a acestui demers ar incetini cu ani de zile dezvoltarea industriei online. Nu poate exista IAB fara reprezentativitate, dupa cum nu poate exista nici IAB fara afiliere internationala si fara drept de folosire a marcii. De aceea singura solutie ramane cea a dialogului si in acest sens am informatii potrivit carora ambele parti si-ar fi exprimat deja disponibilitatea.

Tot ce ne ramane de facut este sa asteptam si sa speram ca asteptarea va fi una scurta.

Marius Pahomi este singurul reprezentant din Romania care a participat la reuniunea Strategic Council - Interactive Advertising Bureau (IAB) Europe din 2005.


PUBLICITATE: