Cel putin trei agentii de media de pe piata romaneasca practica rebate-uri pentru publicitatea online intre 25 si 30%. In aceste conditii, tarifele lista (rate card) dupa reduceri de volum cu 50%, la care se adauga un rebate de 30% si un comision de administrare al spatiului de publicitate al regiei cuprins intre 15 si 30% lasa editorii online in portofel cu praful de pe toba.
De fapt, bani mai raman: 50% din tarifele lista dupa reducerile de volum de 50%, din care mai raman doar de 35% in urma unei corectii de 70% ce corespunde unui rebate de 30% solicitate de multe agentii de media. Incercati sa aplicati si un comision de administrare a spatiului online de catre regii, cuprins si acesta intre 15-30% si va veti convinge ca in buzunarul unui editor de site-uri mai raman doar intre 20 si 25% din tariful lista afisat. Cu alte cuvinte dintr-un Rate Card de 10 EUR mai raman 2, iar din 15 EUR raman cam 3 pentru dezvoltare, intretinere si oameni care ar trebui sa produca si audienta online.
O sursa din piata de media spune ca unele agentii de media nici macar nu justifica nivelul rebate-ului, ci pur si simplu ofera ca alterativa de lucru: „Nu lucram altfel”.
Alte agentii, mai politicoase, se jura cu mana pe inima ca „i-am promis clientului un rebate de 2-25%”, iar daca, dupa discounturile de volum, vrei sa oferi un rebate sub acest nivel, se intelege ca ai pierdut timpul si nu prea vrei sa intri in planul de media al clientului. Ce-ti mai ramane de facut? Nu prea mult. Sa vinzi cum ti se cere, ori sa fii sters din planurile de media care iti vor aduce bani abia peste 60 zile sau, dupa caz, chiar si 180 de zile de la facturare.
Rebate-ul, discount suplimentar de volum oferit de cele mai multe ori la adapostul unor facturi pe intregul volum de tranzactionat de agentii pentru un furnizor, este o reducere contestata de majoritatea suporturilor de media de calitate. Motivul? Editorii spun ca, daca ar fi onest, atunci rebate-ul ar trebui sa fie solicitat pur si simplu sub forma unui discount de volum pentru client. Altfel, acest „discount special” este putin probabil ca ajunge la Client, multe voci sustinand ca in realitate rebate-ul ascunde preferinte de consum ale spatiului media direct proportionale cu interesul agentiei de media de a scoate profit dintr-un plan de media, fara ca acest lucru sa aiba legatura cu beneficiile sau eficienta oferite de furnizori, in cazul nostru canalul de media.
Cum campaniile trec, iar eficienta comunicarii nu aduce intotdeauna si un comision pentru succesul campaniei, prin rebate, agentia se asigura ca si-a pus deoparte ceva bani albi pentru zile negre. Practic, planificarea unei campanii online aduce uneori agentiilor si regiilor de publicitate cam tot atatia bani cati fac editorii online din cei 50% dupa discountul de volum.
Si atunci nu ne ramane decat sa ne intrebam: Cat este piata de publicitate online: 20 sau 40 Mil. EUR, inclusiv rebate-urile si comisioanele de media?
Mai mult in Rebate, Licitatii la rebate inalt