AdPlayers a scris primele stiri in februarie 2005, dar lansarea propriu-zisa a "ziarului" online s-a produs pe la sfarsitul lunii martie, in preajma zilelor in care se anunta deja celebra rapire a celor trei jurnalisti. De atunci au aparut si au disparut oameni de marketing si publicitate din diverse pozitii ale unor agentii, au disparut publicatii si pagini de media si comunicare, dar AdPlayers a ramas.
Chiar astazi citeam in numarul lunii mai al revistei Piata despre mai mult de 40 de nume ale unor oameni de marketing care au fost schimbati / numiti in ultima vreme de la sefia departamentelor pe care le conduceau. Tot revista Piata vorbeste si despre schimbarea a zeci de directorii generali, mai mult sau mai putin activi in marketing si comunicare.
Acum in anul 5, AdPlayers si-a ajustat editorialul continuu spre zone care nu erau acoperite in martie 2005, la intrarea pe piata. Daca in momentul lansarii nu aveam atat de multe publicatii online cu stiri din publicitate, marketing si media, acum aproape fiecare ziar de calitate isi permite fie si o mica sectiune de media care ataca si subiecte din publicitate.
Astazi, cand orice comunicat de presa se vrea stire, iar orice companie care il genereaza se vrea o agentie importanta in comunicare, poate ar mai fi de completat ca exista si situatii mai importante decat concurenta in categorie, atunci cand exista telefoane care suna si, "ca prieten", cineva te sfatuieste sa ai grija ce scrii despre clientul sau. Exista si un antidot in toata povestea asta. Atunci cand rasfoiesc arhiva AdPlayers care merge pana in martie 2005, si imi dau seama ca evenimentele de acest fel sunt trecatoare atunci cand ma uit la prima luna in care am publicat stiri. Cel putin in cazul nostru, agentiile trec, iar AdPlayers ramane.
Chiar daca AdPlayers s-a nascut in primavara lui 2005, „hard-discul” ziarului online dateaza din 1992. Cu memoria unei echipe de doi oameni care au inceput sa lucreze in publicitate in 1992 respectiv in 1996, AdPlayers beneficiza de o memorie „virtual” a calculatorului si un fel de proprie istorie a publicitatii de 17 ani, 52 de saptamani pe an. Cu povesti de agentii de publicitate care s-au inchis si oameni care au dat tunuri de milioane. Cu afaceri de milioane care s-au prapadit peste noapte, si manageri de agentii de media cu business de zeci de milioane care au fost schimbati peste noapte. Nici 2009 nu este un an care face exceptie. Toate aceste ingrediente, sunt la fel de prezente. Criza? un simplu instrument de "new business".
Sigur, nu avem pretentia ca aceasta memorie a publicitatii este si vreun material didactic, cum s-au gasit colegi de-ai mei din publicitate sa predea pe la diverse scoli. Dealtfel nici nu stiu daca se vorbeste despre multe dintre aceste subiecte care au ramas neexplicate pentru jurnalistii vremii. Numai ca nenorocirea este ca nici nu se poate formata discul sau informatiile "on" sau "off the record" a zeci sau chiar sute de voci care vorbesc si astazi la un banal "play" din memorie. O memorie in care mai dam un „search” si mai gasim ceva ce nu poate fi gasit pe niciun motor de cautare. Oameni in diferite momente ale carierei facand lucruri de care astazi sunt mai mult sau mai putin mandri.
Avand proaspata in fiecare zi memoria multor astfel de cazuri, cel putin subsemnatul isi imagineaza totusi ca se poate vedea cu multi dintre cei care fac astazi istoria publicitatii si peste alti 4-5 ani. Si nu oricum, ci cu fruntea sus. Fara teama de a fi tras de maneca pentru zeci de mii de euro, sute de mii, sau, dupa ultima moda din piata, chiar disparitia a milioane de euro !
Voi ce veti face peste 5 ani?