„Va informam ca termenul de plata pentru factura in valoare de ...., emisa in data de .... a expirat. Pentru a evita penalizari de 0,5% pe zi, va rugam sa achitati”.
Va suna cunoscut? Daca ati citit aceste randuri in factura de servicii de telefonie mobila sau pentru alte servicii pe care le platiti, este deja foarte probabil sa fiti un client care scoate din buzunar bani pentru un credit de consum cu dobanda frumoasa: 15% pe luna sau 30% pe doua luni. Daca anul are 365 de zile ( din 4 in 4 mai are si 366), inseamna ca sunteti fericitul castigator al unui credit cu o dobanda de 182,5% pe an!
Despre licitatii, termene de plata si clementa la plata sunt multe de spus. Dar cand cei care solicita in stanga si in dreapta servicii de marketing si comunicare cu plata la 90 sau 120 de zile si dobanda „zero”, iar in acelasi timp ofera in factura proprie cu generozitate credite de consum cu dobanzi de peste 180% pe an, atunci aceste practici merita cunoscute.
Aici nu este vorba de nicio clementa, ci de o afacere simpla. Un business de credit in care companii importante inteleg sa ofere finantare unora, pe banii altora. Obtinuti nu oricum, ci gratis, doar cu o notificare ca cea de mai sus. Profit brut: 180%. Si pentru ca respectul si bunele practici sa aiba si capac, clientul de publicitate vine si cere canalelor media in plus si rebate-uri (supra-discounturi) de 20%, sau chiar 30%.
Agentiile tac
Problema nu este neaparat una romaneasca. O afacere deloc noua, si se poate spune chiar internationala. Industria auto, un mare producator de bere din Statele Unite ale Americii si chiar agentiile au ajuns in paginile publicatiilor de business pentru aceste practici de finantare la limita eticii in afaceri inclusiv din servicii de comunicare. In Romania, nimeni nu spune nimic. Agentiile tac. Teama de a nu pierde contractele marilor investitori in publicitate este singurul lucru care conteaza.
Pe piata romaneasca, serviciile de telefonie si comunicatii cheltuiesc in media publicitate de peste 50 Milioane EUR pe an, iar bauturile alcoolice, la randul lor, alte zeci de milioane. Un pas gresit intr-o astfel de investigatie te poate priva de cei mai multi bani in casierie. Putine companii inteleg sa-si trateze furnizorii de media cu respect la termenele de plata. Cat despre penalizari de 0,5% pe zi, asa cum se percep in factura de telefon, nici nu poate fi vorba.
Criza este pentru unii muma, iar pentru altii ciuma. Tragedia isi arata coltii abia atunci cand investitori in comunicare de zeci de milioane de euro amplifica in fiecare zi efectele dezastruoase ale scaderii bugetelor de publicitate, iar canalele media vin cu bani de acasa pentru a-si plati salariile. Asta in cel mai fericit caz. Cancerul si lovitura de gratie vine abia cand media isi pierde furnizorii, sau i se cere insolventa. La schimb cu dobanda zero la publicitatea consumata, marele investitor in comunicare ofera inclusiv canalelor de media servicii cu dobanzi de 182,5%. La o socoteala simpla - un pret de 3 ori mai mare (282,5%) decat valoarea prestata.
Mega-promotia serviciilor de comunicare achizitionate cu dobanda zero la schimb cu credite si dobanzi de 180% pe an are date si fapte concrete inclusiv in Romania: nume de companii, nume de directori de marketing sau vanzari care semneaza, inscrisuri si invitatii la licitatii in care se cer negru pe alb termene de plata de 90 de zile. Inca nu le stim pe toate, dar le stim. Se vorbeste zilnic, iar numai cine nu vrea nu le aude. Le vom spune doar cand cei afectati vor avea suficient curaj sa le rosteasca.
Dar cine are puterea sa o spuna primul?