Festival de Internet, mai apoi de comunicare digitala, pentru ca in urma cu un an sa ajunga unul de eficienta in comunicare digitala. In editia de gratie 2009, incheiata la sfarsitul saptamanii trecute, premiaza inteligenta online si se defineste festival de branding, marketing si advertising. Mai intelege cineva ceva ce corespondent are Internetics in afara granitelor tarii? Este vorba de un festival de Internet, de o competite de branding, una de marketing sau un festival de advertising ?
Pentru ca raspunsul este greu de oferit, AdPlayers a incercat sa afle opiniile a trei oameni care si-au petrecut fiecare in jur de 10 ani, sau mai mult, pe piata de Internet. Altadata oameni care au crezut in festival, doi din cei trei specialisti sunt fosti participanti si premiati de Internetics. Asadar, opiniile lor sunt cu atat mai interesante.
„Internetics inca mai cauta un format”, Marius Deak, Green Pixel
Marius Deak, Managing Director la Green Pixel, companie cu activitate pe internet care a participat si castigat mai multe trofee de Agentia Anului pe cand Internetics era festival de comunicare digitala, nu mai este un sustinator al intrecerii si in ultimii ani. Contactat de AdPlayers, el spune ca nu prea are comentarii pe marginea subiectului, pentru ca pur si simplu nu mai stie sigur ce cauta festivalul.
Asa cum afirma si intr-un comentariu pe un blog, Deak reaminteste ca intre anii 2001 si 2004 Internetics a fost un festival de web, orientare pe care agentia interactiva, pe care o conduce de 10 ani, a pariat editii la rand mai multe inscrieri, iar unele au fost si premiate. Incepand din 2005, spune el, Internetics a inceput o transformare in festival de advertising, iar jurizarea a facut posibil ca un banner sau un newsletter valorau mai mult (30p) decat un website intreg (20p). Motiv suficient pentru Deak de a-si reconsidera pozitia fata de competitie, care ajunsese sa puncteze o munca de cateva ore, mai mult decat eforturi de saptamani de lucru pentru site-uri.
„Am considerat ca nu e chiar in regula punctarea lucrarilor. Desi ajuns la editia nr.9, cred ca Internetics inca mai cauta un format. Si vine in fiecare an cu alte categorii, alte criterii si o noua promisiune” conchide seful Green Pixel, care a parasit competitia in ultimii ani. Deak se intreaba cat de intamplator este ca festivalul a fost parasit si de alte agentii, cum ar fi 2Fresh - o alta fosta Agentia Anului.
„Pare un instrument de facut bani pentru organizatori, in virtutea inertiei” Mihai Fanache, Mediacafe
„Nici nu m-am uitat la castigatori cu atentie”, spune si Mihai Fanache, Mediacafe, companie care a mai participat la Internetics, si dezvolta proiecte online si campanii pe internet in Romania. „Internetics sigur este o miza, dar nu si pentru noi. In piata sigur conteaza, doar daca ne gandim la capitalul de PR, ca orice alt premiu obtinut.
Fanache crede ca festivalul este respingator inca din site-ul pe care sunt chemati concurentii: „Uitati-va la site-ul festivalului, in primul rand. Eu nu m-as inscrie pe un astfel de site”, spune Fanache. „Un alt subiect in discutie ar fi ca, in trecut, festivalul INTERNETics era ceva cu internetul, asa cum ii spunea si numele, iar in prezent competitia se pozitioneaza drept un festival de marketing, branding si advertising. Oricum, pare mai degraba un instrument de facut bani pentru organizatori, in virtutea inertiei, si probabil ca functioneaza."
Managerul Mediacafe s-a abtinut sa comenteze cum vede viitorul festivalului. „Nu vad directori de marketing jurizand, in afara de cazul in care organizatorii considera oamenii de marketing cei mai buni specialisti in Internet. Personal, la cea mai recenta editie, doar imi pare rau ca n-am fost in tara la gala de premiere. Mai vedeam lumea, mai schimbam o vorba. Cred ca networking-ul este singura parte buna a festivalului, si nu competitia in sine”.
„Cei care s-au inscris il vad in continuare o competitie "de site-uri" D.C
„Internetics este un festival de marketing, branding si advertising. Cred ca e o pozitionare eminamente corecta, dar schimbarile de fiecare an sunt prea rapide”, sustine si D.C., un om de internet cel putin la fel apropiat competitiei, dar care a preferat sa vorbeasca sub protectia anonimatului pentru a-si spune opinia.
„Spre exemplu: ce cauta la un festival de marketing branding si advertising site-uri de publishing/servicii? Este vorba de jokids.ro, sfatulmedicului, myposter.ro, sonystore, sonycenter.ro”, se intreaba omul de internet, cu mai mult de 10 ani de experienta pe piata.
„E clar ca cei care s-au inscris il vad in continuare o competitie "de siteuri", ori unele lucrari nu aveau ce sa caute acolo, pentru ca festivalul nu mai este unul de siteuri”.