Bogdan Naumovici, seful 23 Communication Ideas - parte a grupului Leo Burnett, si unul dintre membrii fondatori ai Art Directors Club spune despre noul festival pregatit de ADC*RO in locul ADOR ca este nici mai mult nici mai putin decat “Aceeasi Marie cu alta palarie”. “Este vorba de exact aceleasi categorii si aceleasi reguli ca ultimele doua ADOR-uri organizate de Millenium”, explica Naumovici.
AdPlayers : Cine au fost promotorii noului festival?
Bogdan Naumovici: “Parerile contra ADOR au fost ale agentiilor care n-au participat la ADOR in ultimii ani. Au fost si cateva agentii care au spus hai sa schimbam eticheta.
Ce trebuia facut ca festivalul sa ramana sub numele ADOR?
Nimic. Trebuia doar sa participe toate agentiile. Si in viitorul festival vor fi aceleasi categorii, juriul va fi tot strain – in afara de nume, nu se va schimba nimic.
Exista o frustrare ca unele agentii au catigat mai mult, altii mai putin?
Frustrarea asta exista indiferent de festival. Singura problema este ca era prea lipit de Leo Burnett. Si atunci – hai sa schimbam eticheta asta si hai sa o lipim de ADC*. Este un festival care porneste de la zero si nu va mai fi o agentie care a castigat de 6 ori (Agentia Anului, leo Burnett n.r.).
Solutia ar fi sa ne maturizam si sa admitem ca sunt agentii mai mari, care lucreaza pentru mai multi clienti care, la aceiasi calitate a work-ului ca agentiile mai mici, vor lua mai multe premii. Trebuie sa intelegem acest lucru. Agentiile mai mici si-ar dori probabil sa nu mai existe titlul de “Agentia anului”, ca sa nu mai conteze cine are mai multi clienti, cine are mai multe lucrari. Ceea ce mi se pare, evident, absurd.
Nu inteleg de ce nu te multumesti ca iei premiu pentru campanii in doua categorii si iti construiesti competente pe acele doua categorii, sau pe 4 categorii. De ce trebuie neaparat sa te uiti la cine este « Agentia Anului ». Evident ca premiul va fi luat de o agentie mai mare, cu mai multi clienti.
Nici eu, cu 23 (Communications), nu pot sa iau “Agentia Anului”. Dar nici nu imi propun sa am multi clienti, cu multe lucrari, si multe proiecte. Imi propun sa iau premii cu 23 pe clientii pe care lucrez.
Este un festival al intregii industrii - prin urmare conteaza parerea fiecarei agenti, deci si a agentiilor mici:
Da, dar parerea celor mici ar trebui sa fie ponderata. Sa aiba importanta pe care o au agentiile mici in piata. Din pacate, volumul vocii agentiilor mici nu este acelasi lucru cu volumul “share-ului” din piata. Sunt cazuri in care acesta este disproportionat.
Este absurd sa iti imaginezi ca agentiile mici vor da tonul in piata. Ca sa nu spun ca mi se pare putin arogant acest lucru, incepand de la cifre de afaceri, pana la trenduri, sau la bugete. Nici in alte festivaluri nu cred ca o agentie mica isi propune sa ia titlul de “Agentia Anului” in Statele Unite. Sigur, respectand proportiile. Si BBH din Londra sau Crispin Porter + Boguski, care iau multe premii la Cannes Lions, sunt agentii locale, si nu multinationale. Dar niciuna dintre ele nu este o agentie mica.
De ce crezi ca nu a participat McCann anul acesta la ADOR?
Pentru ca au venit dupa doua meciuri pe care le-au castigat, si intrau intr-un meci pe care probabil il pierdeau. De aceea cred ca nu au participat. Dupa ce ai luat la Cannes, si ai iesit Agentia Anului la Portoroz, singurul rezultat acceptabil pentru ei ar fi fost sa fie – chiar si neincoronata oficial – “Agentia Deceniului”. Iar asta cred ca nu reuseau sa obtina. Si atunci au ales sa nu joace meciul asta (ADOR). Este foarte simplu.
Mai mult in Festival, AdPlayersCRITIC