(AdPlayers.ro, Iulian Toma)
Daca va era dor de sange in publicitate, astazi va poftim la cea mai eficienta portie: EFFIE Awards.
Doua agentii cu membri in juriul festivalului au dat spre publicare oscrisoare deschisa Comitetului de Organizare EFFIE 2008. Epistola se ocupa de atribuirea marelui Premiu Effie acordat campaniei Povestea merge mai departe” Timisoreana, iar semnatarii depesei spun ca premiul respectiv ar trebui acordat Ursus Breweries.
Protestul McCann si Leo Burnett are curajul de a se incheia chiar cu rejucarea meciului din finala Cupei Romaniei la Eficienta: Scrisoarea propune ca EFFIE 2008 sa mai aiba loc inca o data - cum altfel ar mai putea fi rezolvata solicitarea refacerii punctajului lucrarilor decat refacand juriul festivalului?
Daca marul discordiei este adevarat, atunci misiva ar trebui, din pacate, sa se adreseze nu Comitetului de Organizare ci acelor peste 70 de membri ai juriului care au votat campaniile din festivalul de eficienta publicitate, sau care au contribuit intr-o oarecare masura la punctarea premiilor.
Ambii autorii ai scrisorii deschise, atat Adrian Botan, Creative Director si Deputy Managing Director la McCann Erickson cat si Razvan Matasel, Head of Planning al Leo Burnett au avut agentii reprezentate in juriul EFFIE( McCann, de Daniela Knecht). Din pacate, in loc sa sesizeze motivul scrisorii la inceputul saptamanii trecute – in plin proces de jurizare – cand ar fi putut fi luate si in considerare- autorii au preferat sa o faca dupa decernarea premiilor.
Cauza protestului Povestea Timisoareana este de fapt ca pentru o comunicare de al carei succes se fac „vinovati” mai multi autori ar trebui premiat Clientul si nu Agentiile. Semnatarii scrisorii deschise aduc practic in discutie legitimitatea acordarii premiului catre o Agentie, cand el, dupa cum reiese din propunerea scrisorii, ar trebui sa mearga la Client.
Numai ca aici incepe povestea adevarata. McCann Erickson si Leo Burnett sunt doua agentii care au incasat pana acum destule trofee de la EFFIE Awards la editiile precedente fara sa se intrebe daca mai sunt si alte discipline, expertize, sau agentii de comunicare "vinovate" de succesul adunat in bucatile de fier forjat ale trofeelor.
Scrisoarea mai spune intregii comunitati de marketing ca aproape 100 de oameni si organizatii active in comunicarea din Romania reprezentate in juriu, fara de care festivalul nu ar exista, pot fi date oricand peste cap de 2 oameni ai unor agentii care ar fi putut sa se exprime, prin mijloace mai eficiente, din postura de membri ai juriului EFFIE, si nu al unor companii care nu au avut parghii de exprimare.
Cererea, sau mai bine zis solicitarea celor 2 agentii care fac propuneri pentru EFFIE dupa decernarea premiilor, este de departe si una cat se poate de paguboasa pentru orice agentie care a inscris vreodata campanii la Effie. Si asta pentru ca "Povestea" Timisoreanei nu este nici pe departe singurul caz de campanie inscrisa, pentru care au lucrat mai multe agentii si pentru care, la cererea celor 2 oameni de publicitate, ar trebui premiat Clientul. Spre exemplu, McCann Erickson si Leo Burnett au lucrat chiar impreuna pentru Bergenbier, insa acest lucru nu inseamna ca si-au expediat trofeele la InBev, si nici nu si-au acordat premii reciproc.
Ce ne rezerva viitorul? Mai intai ca este putin probabil ca vreo agentie sa inscrie campanii, iar premiile sa mearga la client, iar acesta din urma ar trebui sa redistribuie meritele si altor agentii. Cum ar fi ca Inbev sa spuna ca o promotie McCann Erickson a dus la rezultate si datorita campaniilor Leo Burnett?
Pe de alta parte, inscrierea campaniilor de catre Client este una posibila. Numai ca acest lucru se poate intampla in doar cateva cazuri de companii din Romania. Istoria celor 5 editii ne invata ca numarul campaniilor inscrise de catre client au fost foarte rare. Iar cu 1-2 campanii pe editie nu prea se fac nici 2 categorii EFFIE, ce sa mai vorbim despre posibilitatea de a face un festival? Pentru cine isi aduce aminte, competitia eficientei avea la prima editie un numar de inscrieri cu putin peste numarul degetelor de la doua maini, si abia la editia cu numarul 5 a avut 90 de intrari.
O alta posibila varianta de premiere ar fi ca fiecare agentie sa aiba cate o „Diploma EFFIE” sau „un pui" de trofeu EFFIE, iar numarul puilor sa fie egal cu al agentiilor care au contribuit la succesul campaniei. Si asta indiferent daca vorbim de o agentie de publicitate integrata, media, PR, evenimente sau online.
Toate aceste solutii ar trebui de buna seama sa inceapa cu inceputul: Toate premiile EFFIE stranse in ultimii 5 ani de McCann Erickson si Leo Burnett ar trebui ambalate si trimise Clientilor. Iar Leo Burnett ar trebui sa recunoasca meritele McCann in campaniile Bergenbier, si viceversa.
Opiniile referitoare la subiectul articolului sunt asteptate la: