„Suntem ieftini si rezolvam probleme de comunicare pe care dumneavoastra nici macar nu le mai intelegeti”, spune dupa 7 ani de promo-uri tv Tudor Dumitrascu, freelancer in publicitate. „Cum mai facem un spot daca n-avem macar 30000 de euro de ars? E greu, dar se poate, stiati asta? Cu numai 2000 de pilda...”, este de parere freelancer-ul, care, din experienta de promo tv, critica actul de creatie a spoturilor publicitare cu bugete de zeci de mii de euro.
Opinia freelancer-ului in privinta bugetelor "arse" de oamenii de publicitate nu este deloc una surprinzatoare. Freelancerul isi argumenteaza nu de putine ori propunerile de proiecte de comunicare si produsul creativ, inclusiv prin prisma costurilor foarte scazute. O pozitie cel putin discutabila intr-o competitie Effie Awards.
„Cred ca stiu de unde vine dezbaterea asta neasteptata in jurul vizualului Effie. Eu sunt unul dintre freelanceri, scursura din galeata adica! Si nu, nu sunt unul dintre cei buni care fac spuma de deasupra mai verde. Mediocru mai degraba, cu prea putine motive de mandrie pana acum, insa suficient de nepretios pentru a exista pe o piata care-si intelege din ce in ce mai mult limitele. Intamplator (sau nu) cunosc si modul in care agentiile cu altitudine incep sa se teama de aceasta concurenta sacaietoare si perfida. E simplu: suntem ieftini si rezolvam probleme de comunicare pe care dumneavoastra nici macar nu le mai intelegeti.
De ce aceasta problema vis-a-vis de cei 4.000 de ron (bani care pentru mine cel putin, va rog sa ma credeti, nu inseamna mare lucru)? Iarasi este simplu. Unii clienti o sa inceapa sa-si puna problema legata de „ care sunt de fapt preturile corecte” pentru productiile dumneavoastra ultra supra evaluate. Iar cand ei o sa vada ca ceea ce dumneavoastra numiti full of pride (iar eu doar eufemistic) "industrie" este de fapt mult mai mare si de ce nu, mult mai vie, o sa aveti o problema.
Intr-adevar, pana acum, Effie ca si celalate cateva erau teribil de exclusiviste. Clientii adevarati vedeau doar ce i lasati si ce trebuiau sa vada iar agentiile se felicitau intre ele si plecau acasa cu self esteem-ul crescut, insa vremurile au inceput sa se schimbe. O sa fie putin mai greu sa va mai vindeti banalitatile pe post de solutii de comunicare, pentru ca de acum inainte nimeni nu va mai investi prea mult in media planuri gigantice care sa rezolve ceea ce nu reusiti sa rezolvati prin creativitate. Iar atunci cand nu sunt bani nesfarsiti va trebui sa mai si puneti osul putintel la munca. Cum mai facem un spot daca n avem macar 30000 de euro de ars? E greu, dar se poate, stiati asta? Cu numai 2000 de pilda... Poate suna cam dur si va rog sa ma catalogati cum doriti, insa daca intr-adevar un freelancer va castiga aceasta competitie, "echipele bune" despre care spuneti ca nu vor participa din constrangerea sangelui lor albastru s-ar putea sa nu prea mai aiba de lucru. Poate ar trebui sa lasati putin la o parte suficienta...
Cum spuneam, am vazut cu ochii mei cum un freelancer a facut praf o agentie celebra pe un cont de multe zeci de mii de euro pe luna, iar cel mai jenant a fost ca supercreativii multinationali nici macar n-au inteles de ce. Cu figuri senine si gesturi relaxate ciocneau cockteiluri pe la sindrofiile "industriei" cand in mod normal ar fi trebuit sa le gasesti cv urile pe e-jobs la sectiune incepatori! E ceva pur si simplu surprinzator sau endemic?! Ce spuneti? Va apreciez in schimb pentru ca ati sesizat pericolul inca timid al celor care fac lucrurile si pentru altceva in afara de bani. Stiu, sunt niste fraieri care se autoevalueaza decent si mint prost, dar asta e... lumea se schimba, iar semnalele nu va sunt deloc favorabile. Va fi cam greu iar dumneavoastra va trebui sa incepeti sa faceti frumos cu adevarat pe langa acei putini accounti buni care vor mai vinde ceva.
Si, sa nu uit,... ma ingrozeste argumentul dvs initial referitor la necesitatea unui vizual pentru Effie... suna cel putin bizar daca nu chiar miroase a usoara disperare. Poate atunci n-ar trebui sa aiba nici macar un logo, ce dracu'; cine trebuie stie oricum!!! Aaaa, si nu exista emulatie la 4000 de roni? Oho, sa vedeti ce emulatia dracului va fi. Pentru ca pana si echipele de la campionatul mondial joaca mult mai mult pentru glorie decat pentru bani.
Tudor Dumitrascu, 32 ani, freelancer. Absolvent al Facultatii de Comunicarea si Relatii Publice, SNSPA si al Facultatii de Istorie, Universitatea din Bucuresti, si producator de promo TV de 7 ani. Pe langa locul de munca unde se afla in prezent, Tudor Dumitrascu lucreaza si ca freelancer in publicitate, insa de regula in campanii de presa scrisa.