(AdPlayers.ro, Iulian Toma)
Ema Prisca (foto) - Creative Director, Graffiti BBDO Romania
Cum s-a vazut AdOr-ul de la Graffiti BBDO?
Chiar daca eu personal nu am fost la gala AdOr, pentru ca am plecat chiar in acea dimineata la conferinta directorilor de creatie BBDO, pot sa spun ca am resimtit intreg festivalul cu sentimente foarte amestecate.
In primul rand, ma asteptam sa vad un juriu cu criterii mai clare. In al doilea rand, ma asteptam ca John Pallant (presedintele juriului) sa impuna un set de criterii de jurizare. Au existat situatii cu 6-7 nominalizari si cu 3-4 premii care imi demonstreaza ca membrii juriului nu prea au stiut ce au cautat sau la ce s-au uitat. Eu ma asteptam ca Print-ul anului sa fie Print-ul Anului si nu Print-urile anului.
Cum vedeti rezolvata aceasta problema?
Inainte de AdOr m-am bucurat foarte tare de prezenta in juriu a directorului de creatie de la Strawberry Frog, un tip care seteaza niste standarde in gasirea solutiilor creative, daca vrei. Mi-am zis ca va fi foarte interesant daca omul asta foarte bun si inovator va trece prin sita lui advertising-ul romanesc. Ei, omul de creatie de la Strawberry Frog n-a venit si a ramas intradevar Pallant. In schimb daca te uiti la ceilalti membri ai juriului - mai precis printre CV-urile lor - mi s-a parut ca nu vad nicio lumina in ele (sunt creativi romani mai titrati decat multi dintre cei care au facut parte din juriu). Ma asteptam ca avem de-a face cu criterii mai certe de jurizare.
Din acest motiv, avem asa sentimente amestecate dupa aceasta editie a festivalului. Credem ca ar fi fost niste lucrari de-alea noastre care ar fi meritat mai mult. Este vorba de Dosarele Istoriei, cu care noi am castigat de curand aur la New York Festivals si pe care le vedeam la Print-ul Anului. Lucrarile despre care vorbesc sunt dintre cele mai apreciate si in reteaua BBDO, unde au intrat in topul celor mai bune print-uri din acest an si vorbim de apreciarea unor nume grele din creatia retelei BBDO. Ne-am bucurat mult, si noi si clientul Pepsi, pentru nominalizarea campaniei Mountain Dew Flash Mob la Campania Anului.
Cum apreciati evolutia AdOr-ului?
Am mai spus-o unui coleg de-al vostru din presa. Acum o luna eu consideram o evolutie pozitiva, fie numai si pentru faptul ca se mai organizeaza AdOr in acest an. La cat scandal a fost, te asteptai sa moara in fiecare an.
Dar cred ca trebuie schimbat clar ceva. Trebuie sa facem curatenie noi, intre noi. Sa incercam sa stam de vorba si sa vedem daca avem vreun interes comun, daca exista motive si motivatie ca Adorul sa existe pentru toata lumea care conteaza in industria asta.
Oamenii spun ca au facut eforturi de organizare..
Nu cred ca tine de organizare. Tine de charisma si energia din jurul festivalului. Evenimentul se face in fiecare an, vine si Moisescu si citeste premiile in fiecare an, avem lumini, avem ce ne trebuie.. Insa eu vorbesc de atmosfera, de spiritul festivalului. De concept, daca vrei.
Exista voci care spun ca absenta unor agentii sau numarului de inscrieri sunt comentarii ar influenta festivalul..
Eu cred ca fiind un festival national, cauzeaza absenta unor 3-4 agentii care conteaza. Daca dai drumul la TV o sa vezi ca exista cateva agentii care ruleaza campanii asa in mod curent si care un cuvant de spus in publicitate. Intr-un festival national, absenta lor se pune. Nici “cantarea romaniei” nu s-ar fi tinut fara judetele Arges, Prahova, Timisoara, cred.
Cum ati vedea rezolvarea acestor probleme?
Cred ca trebuie umblat la concept si trebuie facuta o masa rotunda cu toata lumea care conteaza in industria asta si incercat a se discuta foarte deschis ce vrem cu acest festival. Daca il mai vrem. Niciodata n-o sa existe unanimitate, dar daca se creaza un curent de pareri care sustine lucrarile premiate atunci avem un festival sanatos. Ar trebui sa vorbim mai mult despre solutii creative si mai putin despre cele politice.
Nu credeti ca se face acest lucru deja? Nu se aduna lumea si discuta la o masa despre festival?
Nu. Nu cred. Festivalul acesta e mai mult despre politica si mai putin despre lucrari. Si asta creeaza o atmosfera foarte, foarte grea: Ce intelege un junior care participa prima oara la Ador si urmareste parerile de dupa? Ca-i o dementa, asta intelege.
Crezi ca organizatorii n-au facut ceva in directia asta, care sunt motivele acestei stari?
Nu stiu ce sa spun si cu organizatorii, pentru ca eu nu i-am simtit deloc. Uite, noi am avut niste probleme legate de intrari si nu stiam unde sa inscriem niste lucrari - poate si pentru ca festivalul are un regulament pentru o realitate de acum 7 ani. Le-am cerut ajutorul, iar raspunsul lor a venit dupa ... 2 saptamani.
Dupa mine organizatorul este un furnizor de servicii. El ia niste bani si ii cheltuie sa faca o festivitate. Dar e vorba de dogma din spatele festivalului, daca vrei, iar de asta trebuie sa ne ocupam noi prin RAAA.
Vechiul comitet de organizare spune ca a delegat totul spre franciza si a pastrat un rol de consultanta, renuntand la rolul executiv. Credeti ca cineva nu si-a facut treaba?
Habar nu am. Nu stiu daca cineva s-a intalnit inainte de festival. A fost asa, mai mult informal. Mi se parea normal totusi ca cineva sa spuna „uite, asta e comitetul care face si desface”. In fine, repet, a face din organizare „main isue” e ca si cand ai spune ca rochia e urata, atunci cand, de fapt, fata e schioapa.
Ce schimbari ati face?
Probabil ar trebui sa se intalneasca toti oamenii de decizie din agentii si sa incerce o discutie libera: „Mai, ce vrem sa facem”. Vrem sa avem o “sita” a noastra romaneasca si care sa conteze, sau ce altceva vrem?
Si neparticiparea celor 4 agentii ar trebui lamurita, daca vor evident. Uite, spre exemplu, si schimbul de replici dur intre Felix (Tataru, GMP n.r.) si Bogdan (Naumovici, Leo Burnett n.r.). Nu inteleg de ce se ajunge la asta? De ce nu vorbim mai mult despre Print-ul acela, sau despre lucrarea cealalta...
O parte din agentii s-au departat de spiritul festivalului. Ar putea ele sa fie readuse la masa discutiilor?
Da. Cred ca ar mai putea fi aduse la masa daca se schimba conceptul festivalului si daca festivalul in sine isi schimba atitudinea fata de participanti. Dar am putea vorbi pana la noapte despre schimbarea mentalitatii noastre… despre reforma mentala prin care ar trebui sa trecem cu totii.
Eu cred ca ar putea fi aduse celelalte agentii, pentru ca ele au venit la festival vreme de 2-3 ani. Insa cred ca au renuntat atunci cand competitia a inceput sa semene mai mult cu o finala de box de categorie grea. Cred ca e derutant si dezarmant sa fii pus in fata unei desfasurari de forte de tip Leo si Mc Cann.
Spuneti ca nu ati simtit organizatorii. Este AdOr un festival care asteapta sa se faca singur?
Cred ca AdOr nu este adorat de nimeni (zambeste). Cred ca e un instrument pentru cativa dar parca nu are nimic din ceea ce ar trebui sa aiba un festival. Sa aiba un glamour al lui. Si probabil ca se face asa singur, pentru ca nu mai e entuziasm. Toti ne uitam spre Golden Drum ca la clipa adevarului, dupa ce aici am ars holdele si am otravit fantanile…
Pe de alta parte uite organizatorii. Au vandut biletele ca sa intri la seminarii, si care costa. Un bilet era 130 EUR. Bilete acelea nu au venit la timp. Agentia a dat niste bani ca sa participe, dupa care a venit un e-mail cu “Puteti intra la liber”. Si ma intreb: de ce? Noi initial am dat bani. Vorbim de niste chestii din astea asa de romanesti...
In incheiere. Cum ai vedea urmatorul festival dupa ultimele declaratii dupa plecarea McCann.., Leo Burnett..
Adrian (Botan, McCann n.r.) spunea si el, intr-o declaratie, ca festivalul ar trebui refacut ... prin urmare, daca acest lucru se intampla... Eu sunt pe pozitiv, sper sa avem timpul si cheful sa ne punem problema.
Leo Burnett spune ca se retrage..
Eu cred ca festivalul se poate resapa, daca lumea reuseste sa se stranga la o masa si sa ajunga la o propozitie comuna,. Si poate ca si Leo Burnett o sa-si dea seama ca vrea, si o sa vrea la un moment dat, sa-si masoare forta cu noii intrati in festival.
Cred ca lucrurile se vor schimba, daca ne vom aduna, si vom vorbi ca oameni cu drag de meserie.