Competitori in aceeasi reclama? Radu Nicolae despre Profi & Lidl, Pepsi & Cola, Dosia & Rex, Connex & Dialog
Miercuri, 22 Mai 2013

 ( adplayers, Iulian Toma ) 
De ce a ales Profi sa comunice lansarea unui magazin asa si nu altfel? Cu 20 de ani in comunicare Radu Nicolae analizeaza cazuri Profi & Lidl, Pepsi & Coca - Cola, Dosia & Rex, Connex & Dialog din perspectiva aparitiei mai mult sau mai putin explicite a unor marci in comunicarea competitiei. 

„Se mai poate mentiona si razboiul ce a fost dus chiar in justitie dintre Dosia si Rex. Asemanator cu mesajul lansat de Profi, mesajul Dosia urmarea celebritatea fratelui Rex, pentru a se pozitiona direct in mintea consumatorului ca pret si beneficii”, spune Radu Nicolae, un om cu aproape 20 de ani de publicitate care a lucrat pentru Rex
 :)

Mai jos, opinia pe larg a omului de creatie si strategie: 

„Intr-un film cu Adam Sandler despre viata comicilor ce sustin spectacole pe scena (adica Live, dar incerc sa evit cuvintele imprumutate din engleza) am retinut ideea ca este mult mai usor sa razi de cineva decat sa fii pur si simplu comic, amuzant. Cred ca se aplica aceeasi strategie si in cazul mesajului Profi.

Cum ar fi sunat, de exemplu, “veniti pe Strada Lunga”? Sec. Asa, salutand vecinul Lidl, te pozitionezi imediat geographic si ca tip de servicii. Cum spunea si Mitica Dragomir intr-un interviu ca si-ar dori sa isi schimbe numele in Mitica DeLaLiga. Stie lumea cine esti, unde te poate gasi si cu ce te ocupi.

Dincolo de aceste glume, nu cred ca exista o strategie de marketing ce isi doreste sa intre in competitie cu mesajele Lidl. O pura intamplare pornita de la o gluma interna. De altfel, nici nu cred ca un departament de marketing poate ignora implicatiile juridice ale unei comparatii directe. Nu stiu daca exisa acordul Lidl pentru utilizarea marcii sale in reclamele Profi si din aceasta cauza nu ma pronunt.

Sunt deja celebrele cazurile Pepsi contra Coca-Cola, in care Pepsi ridiculiza competitorul direct, dar asta in urma unui acord cu gigantul sau competitor. Sunt celebre spoturile in care camionagii isi impart bautura (respectiv Pepsi si Coca-Cola), iar cel ce gusta din Pepsi-ul colegului sau nu mai doreste sa returneze cutia, totul degenarand intr-un scandal.

La noi in tara, imi aduc aminte doar de lupta dintre Connex si Dialog, in care Dialog, lansat in urma Connex-ului, venea cu spoturile in care cel care avea un costum croit perfect, cu nuante de portocaliu, se uita la barbatul cu pantaloni prea scurti si caruia i se vedeau sosetele verzi. Aluzia fiind evidenta in opinia publicitarilor de la acea vreme (care reprezentau si unul dintre grupurile tinta ale serviciilor) la Connex si Dialog. Dar in aceste mesaje nu se mentiona niciodata explicit numele companiilor.

Poate se mai poate mentiona si razboiul ce a fost dus chiar in justitie dintre Dosia si Rex. Asemanator cu mesajul lansat de Profi, mesajul Dosia urmarea celebritatea fratelui Rex, pentru a se pozitiona direct in mintea consumatorului ca pret si beneficii. Desigur, eu scriu din perspectiva celui care a lucrat pentru Rex:).

Mai mult in adplayers critic


PUBLICITATE: