Cu mingea ridicata la fileu de Bogdan Naumovici, replica lui Adrian Botan, varful de atac al creativitatii McCann, suna sec: Nu mai e nevoie de un festival local de publicitate ca ADOR, si in special ca ADOR 10 ani. Iar lucrurile nu se opresc aici :
“Cred ca ei l-au compromis”, spune Adrian Botan, Managing Partner McCann Erickson, despre contributia Leo Burnett in disparitia ADOR. Oficialul McCann crede ca decizia de a iesi din competitia de creatie locala in cea internationala a fost cea mai buna. “Uitati-va unde suntem noi (McCann Erickson) acum, si uitati-va unde este Leo Burnett acum. Uitati-va si faceti comparatia – din punct de vedere business, creativitate – orice”
"Festivalul acesta nu face decat sa intretina ideea ca "uite ce tari suntem noi, si ce creatii minunate facem", numai ca realitatea este ca in ultimii 3-5 ani sunt doar cateva agentii care au facut chestii OK, si care fac munca buna. Dar sunt foarte putine". Mai jos, interviul cu Adrian Botan, integral:
Adrian Botan: [ADOR]"Este genul de competitie care le convine unor oameni care n-au mai facut nimic de 5 ani!"
AdPlayers: Ce mai reprezinta un premiu ADOR astazi, sau un ADOR 10 ani?:
Adrian Botan: “Cred ca [ADOR 10 ani] este exact lucrul de care nu mai are nevoie publicitatea romaneasca in momentul asta. Sa isi dea premii si sa para ca lucrurile sunt OK. Este genul de competite care le convine unor oameni care nu au mai facut nimic de 5 ani. Asta este problema cu acest festival. Daca te uiti acolo totul pare sa fie ok pentru Leo Burnett. Dar, de fapt, Leo Burnett nu mai exista ca agentie, in formula aceea.
Eu stiu ca noua ne vin oameni (clienti n.r.) si ne spun ca vor campanii cum sunt cele de la Vodafone, campanii care, s-a vazut, au fost recunoscute international chiar acum la Golden Drum. Clienti care vin de la agentii care nu mai fac nimic de mult timp. Aici cred ca lumea ar trebui sa se gandeasca si sa ia putin contact cu realitatea.
Festivalul acesta nu face decat sa intretina ideea ca "uite ce tari suntem noi, si ce creatii minunate facem", numai ca realitatea este ca in ultimii 3-5 ani sunt doar cateva agentii care au facut chestii OK, si care fac munca buna. Dar sunt foarte putine.
Asta e problema pietei romanesti si ma bucur, chiar ma felicit as zice, ca n-am participat la ultimele editii ADOR, si nici la editia aceasta de 10 ani. Te trage in jos. Noi ne-am facut in ultimii ani un obiectiv din a merge si a concura afara, si ne-a fost foarte bine.
Este ADOR o masura a unei creativitati de acum 10 ani?
Da. Si care nu mai este valabila.
De cand piata romaneasca are nevoie doar de repere internationale?
Cred ca daca vrem sa progresam ca piata, nu trebuie sa ne dam premii intre noi. Sa cosmetizam lucrurile si sa para ca creativitatea noastra este foarte tare. Trebuie sa incercam sa concuram afara. Daca nu reusim chestia asta – cum faceam pe vremuri – atunci nu suntem competitivi.
Ca piata, cred ca avem potential,– dovada ca unele agentii reusesc si pot sa se regionalizeze foarte bine. Eu cred ca Romania poate sa fie un hub regional, numai ca trebuie sa iasa si sa concureze afara (in lume n.r.).
Daca noi ne facem micul nostru festival de provincie in care totul pare ca este ok si ne dam premii intre noi – nu cred ca o sa ajute pe nimeni. Asta nu o sa faca decat sa conserve o situatie care nu este OK, si sa flateze doar niste egouri locale.
‘’Cred ca ei l-au compromis”.
Naumovici spune ca este vorba de agentii impotriva ADOR, pentru ca este un festival legat de Leo Burnett?
Cred ca ei l-au compromis, incercand prin orice mijloace sa-l castige. Dupa parerea mea, decizia pe care am luat-o dupa 2005 de a nu mai participa in festival a fost cea mai buna decizie pe care am luat-o ca agentie. Am iesit din jocul acesta marunt al pietei romanesti care te tine pe loc. Uitati-va unde suntem noi (McCann Erickson) acum, si uitati-va unde este Leo Burnett acum. Uitati-va si faceti comparatia – din punct de vedere business, creativitate – orice.
Juratii sunt internationali? Poate un membru al juriului sa jurizeze intr-un fel in Romania si altfel la Cannes?
Orice jurat se adapteaza la calitatea muncii pe care o gaseste intr-un anumit loc. Cred ca sunt lucrari care merita premii de popularitate - si cam asta cred eu ca a facut ADOR 10 ani – a acordat niste premii de popularitate pentru ca n-au existat alte criterii decat astea emotionale – ar fi si imposibil sa pastrezi aceleasi criterii in 10 ani.
Lucrarile bune pot fi intelese oriunde si in strainatate – cea mai buna dovada fiind ROM-ul. Si multe lucruri pe care noi le-am facut cu un flavor local – cred ca trebuie sa avem multe lucruri “trouth to yourself” cand faci munca. Iar asta se apreciaza nu numai in tara ci si afara.
Nu cred ca este o problema de o intelegere culturala, ci pur si simplu trebuie sa o traduci bine, dar trebuie ca in spate sa existe o idee. Multe campanii sunt haioase dar nu au si o idee puternica in spate. Sunt foarte populare, dar nu sunt decat un joc de cuvinte. Daca este doar asta, intr-un festival international campania n-o sa ia niciodata vreun premiu.
"Daca tendinta este aceeasi – haideti sa ne scuturam pe spate unii pe altii - nici nu cred ca o sa participam"
Crezi ca e loc de un festival international pe piata romaneasca? Sau ati participa daca ar fi?
Nu cred ca este loc. Dealtfel cred ca sunt prea multe festivaluri. Si o simt atunci cand trebuie sa calculez bugetul si vezi cati bani te costa intrarile. Cred ca, local, Effie face o treba buna si sa vedem cum o sa fie viitorul festival ADC*RO. Daca tendinta este aceeasi – haideti sa ne scuturam pe spate unii pe altii - nici nu cred ca o sa participam. Dar sa asteptam si sa vedem care este reteta noului festival.
Ai fost nominalizat in juriul ADOR si n-ai venit?
Am avut o dezbatere interna, in urma careia am decis ca, atat timp cat am decis sa nu participam, nu ar fi corect sa vin in juriu.
Cum vezi in urmatoarea perioada creativitatea romaneasca in competitiile creativitatii de afara?
Cred ca avem oameni foarte buni si dovada ca exportam talente – mai ales in perioada crizei. Din pacate problema aceasta este una a agentiilor care trebuie sa genereze suficienti bani cat sa ii tina pe acesti oameni in piata si suficiente brief-uri care sa ii motivese sa stea in Romania. Daca se intampla asta, putem concura afara – noi am dovedit ca se poate acest lucru - si cred ca mai sunt si alte agentii.
Insa, inainte de toate, acest lucru implica sa existe leadership in publicitate care, din pacate, in acest moment lipseste. Ori sunt suficiente motive care fac ca acesta sa nu existe – de la criza pana la multe altele – suntem experti in a gasi scuze.
Obiectivele voastre in urma participarii in competii?
Sa convertim in new business succesul pe care l-am avut. Participam la aceleasi festivaluri la care participam in mod traditional – pe regiune Golden Drum – in lume Cannes si cateva: Eurobest, Epica – si alte cateva festivaluri importante.
Incercam totusi sa ne restrangem participarea si sa fim destul de atenti cu numarul de intrari – criza nu trecut inca de noi, iar deciziile de a investi bani trebuie bine cantarite. Bineinteles ca o sa participam la Effie totdeauna – un festival care cred ca va ramane un barometru pentru tot ce se intampla in piata romaneasca.