AdOr 2007 Exclusiv: Robert Tiderle (Papaya)
Marti, 29 Mai 2007

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

Robert Tiderle - General Manager, Papaya Advertising

Cum ati vazut AdOr-ul?

Eu sunt dezamagit. A fost a doua participare la vreun festival, dupa Portoroz (Golden Drum 2006 n.r.) si intradevar, nu exista niciun termen de comparatie, niciun un lucru comun la aceste doua festivaluri. Mai am un motiv de dezamagire, pentru ca ce a luat de la Portoroz, nu a luat aici la AdOr, vezi Kreskova.

Sa fi fost un an mai bun in Romania?

Pai exact asta nu inteleg. Daca ar fi fost niste campanii nominalizate si s-ar fi acordat premiul as fi inteles. Cu acelasi presedinte de juriu, castig la Portoroz „cel mai bun spot tv” din categoria Bauturi Alcoolice si aici nu iau nici macar nominalizare, nu mai zic de premiu. Aici nu pot sa inteleg eu diferenta intre jurizari si de aici restul. Pe de alta parte, am fost la petrecerea de la The Office si am avut ocazia sa vad lucrarile inscrise. Sincer, cred ca s-au dat premii cu foarte mare usurinta.

Pe de o parte spuneti ca au fost acordate premii cu foarte mare usurinta, insa pe de alta, spuneti si ca un premiu acordat la Golden Drum la AdOr nu a mai fost valabil. Puteti detalia?

Faptul ca era acelasi Presedinte de juriu se vede ca nu a insemnat nimic. Probabil ca intr-un juriu in care au fost mai multi membri, ceilalti nu au fost de acord.

Credeti ca aportul membrilor din juriu a fost mai mare?

Nu am o problema cu juriul, pentru ca pana la urma am luat un premiu, Cel mai bun TV la Servicii Financiare si care ma bucura, desi nu stiu si daca ma bucura foarte tare, avand in vedere competitia in categorie care a fost destul de neonoranta. 

Mi s-a parut insa ciudat ca 2 membri au plecat exact in seara Galei, atunci cand eu cred ca ei ar fi putut sa fie pe scena, in loc ca premiile sa fie acordate de cine se afla mai aproape de scena in acel moment. Apropo de ce spunea seful de la Mercury (in AdPlayers n.r.), sunt de acord ca, intradevar, aici am suferit foarte tare.

Am suferit, daca vreti, si pentru faptul ca a trebuit sa ma duc la restaurant si sa-mi iau o sticla de Jack Daniels ca sa pot sa beau si altceva decat o bere amarata. Nu vorbesc de efortul financiar pe care l-au facut pentru ca poate numarul de inscrieri a fost unul destul de mic.

Numai ca atunci cand platesti 100 EUR pe bilet, pentru Gala, cand nici macar la UEFA Champions League nu mai costa 100 de euro biletul, si acolo vezi un spectacol, aici mi s-a parut ceva de genul “hai sa ne adunam in graba, sa dam niste premii, sa aratam ca festivalul este functional”, iar, din punctul meu de vedere, nu mai este. La anul, nici nu stim ce vom face.

Spuneti ca AdOr nu mai este functional. Care sunt motivele?

Eu am spus-o si dupa Portoroz. McCann a avut niste lucrari foarte bune, si nu a participat. Alte agentii, printre care si Odyssey care a fost nominalizata si care a luat si premiu la Portoroz nu a fost nici ea acolo.

Nu vreau sa discut despre grupul celor 4 sau 5 care nu participa. Cu cei mentionati mai devreme, grupul s-a marit la 6-7. OK, este decizia lor. Ceea ce este de ras este ca alte agentii care oricum nu ar avea nici o sansa la vreun festival li se pot alatura. In curand grupul celor care nu participa isi va pierde din relevanta astfel, pentru ca eu cred ca vor fi acoperite de ceilalti.

Agentii ca Headvertising sau Tempo, altadata interesate de astfel de premii, cred ca nu mai sunt deloc atrase de festivaluri de creativitate. Asa probabil cum nici pe mine nu ma intereseaza Effie, spre exemplu. Si ultima editie Effie a fost penibila. Sunt cel putin doua premii care s-au dat aiurea, si cel putin unul mincinos. Este mai usor sa castigi la Effie decat oriunde. O chestie de dosar si complicitatea clientului.

Revenind la AdOr, eu cred ca in acest ritm el va muri. Din cate s-a anuntat Leo Burnett nu va mai participa in 2008, McCann probabil ca n-o s-o faca nici ei.

Avem declaratii pentru AdPlayers venite de la cativa jucatori potrivit carora AdOr ar trebui complet refacut, si ca ar trebui sa participe toate agentiile...

Si cum facem: ne adunam la o bere si spunem eu ma bag daca te bagi si tu? Este stupid. Eu cred cumva ca asta si-a pierdut AdOr. Jumatate este Pentru AdOr si jumatate este Contra. Problema este ca jumatatea care este Pentru, daca nu participa cealalta jumatate (contra) nu are nimic de castigat. Este un cerc vicios aici. Da supunem la vot, luam o decizie cu totii. Numai ca asta nu crred ca e un festival.

Hai sa fim totusi optimisti si sa vedem o reconstructie a AdOr. Cum vedeti aceasta reconstructie?

Pe mine personal si pe noi, Papaya Advertising, ne intereseaza sa avem un AdOr. De ce? Pentru ca eu cred ca nivelul lucrarilor la care lucreaza Papaya este mult peste media pietei. Iar faptul ca acest lucru ar putea fi confirmate si la premii pentru un festival local, nu numai la Portoroz, normal ca ma intereseaza.

Si la Golden Drum sunt strategii de participare. Noi nu avem, de exemplu, strategii de festival. Noi ce inscriem, o facem din lucrarile de peste an ale clientilor si pe care le simtim noi ca merita sa fie inscrise. Daca noi credem intr-o lucrare o inscriem, daca nu, nu. Deci daca nu avem lucrari nu o sa ma dau peste cap sa le produc.

Am avut si la AdOr asemenea strategii? Au existat si anul acesta la AdOr?

Da...Avem tot felul de declaratii - ca nu, ca da,.. cum sa nu existe? Bineinteles ca au existat.

Niste exemple sau indicii...

Niste exemple nu as putea sa dau, dar as putea sa spun de ce nu a avut ghost-uri la spoturi TV AdOr: pentru ca este greu sa faci ghost-uri la spoturi Tv. E mai scump. Aici e problema. Toata lumea se intreaba daca avem un festival mai mult pentru print sau ca avem lucrari mai mult pentru print si mai putin pentru Tv. Nu este adevarat.

Numai ca Ghost-uri la Tv nu se pot face pentru ca nimeni nu vrea sa dea bani pentru ele. Sa faci o sedinta foto sau sa platesti bani pentru o aparitie in nu stiu ce reviste de 3 lei e foarte simplu. E ieftin. iar daca iti aduce si-un premiu e foarte bine. Numai ca la tv e mai greu. La Tv nu prea poti sa faci Ghosturi.

Sa intelegem ca lipsa cu lucrari la multe din categoriile tv inseamna lipsa unor lucrari autentice la tv si imposibilitatea de a pacali cu un Ghost?

Exact. La tv scenariul poti sa-l faci ieftin sau la gramada cu alte spoturi de clienti reali de publicitate. Si aici este o discutie. Chiar daca, pe de o parte, exista spoturi de afara cu bugete impresionante cum am vazut la Sony Bravia sau Whirpool - cu filmari subacvatice, care nu ar putea fi facute niciodata pe piata din Romania, pe de alta parte, daca o idee este interesanta, valorile productiei nu mai conteaza pentru a lua un premiu.

Faptul ca nu avem spoturi nici macar ieftine dovedeste, de fapt, ca in Romania nu prea avem idei, si nu neaparat ca nu am avea publicitate pe tv in categoriile respective. Hai sa vedem si la ce categorii am luat premii, chiar daca au fost categorii fara inscrieri sau fara nominalizari - avem de fapt vreo 5 spoturi premiate dar la mai multe sectiuni. Vezi MTV-ul lui wearebasca sau asa ceva. Bravo lor!

Cum vedeti ideea de a se reaseza lumea la o masa pentru a reface AdOr?

Am putea vorbi de la anul. Insa nu stiu cum. Legat de acest lucru, cred ca anuntul iesirii Leo Burnett nu a fost facut corect. Din cate am inteles din declaratiile lor, era vorba despre ceva de genul “le lasam si pe celelalte agentii sa se afirme”.

Mi se pare usor exagerat. Nu este vorba de vreo „afirmare”, pentru ca daca vrei sa te afirmi o poti face (daca te tine) la Portoroz mai degreaba decat la AdOr, ori, din cate stiu eu, anul trecut Leo Burnett nu s-a afirmat deloc la Golden Drum. Cum ar fi fost ca cei premiati anul trecut la Portoroz sa anunte imediat dupa festival ca nu vor mai participa in 2007, pentru a lasa si alte agentii ambitioase sa se afirme?

In mod normal, renuntarea de a mai inscrie lucrari la AdOr cred ca ar fi trebuit anuntata imediat inainte de festivalul de la anul, si numai daca ii intreba cineva. Insa imediat dupa ce ai castigat premiul este cel puti o greseala de comunicare. Adica si eu la anul daca voi lua un premiu ce trebuie sa fac? Sa-i multumesc lui Leo Burnett ca nu a participat?

Ce credeti ca ar trebui facut, legat de o viitoare participare mai larga asa cum se discuta, despre numarul de agentii participante ..?

E important sa ai mai multe agentii, dar este la fel de important cat de relevante sunt agentiile acelea. Pentru ca pe lista celor 25-26 de companii inscrise la AdOr 2007 erau si niste agentii de care eu nu am auzit in viata mea.

Gandeste-te numai ca de la AdOr au lipsit “baietii” de la Portoroz. Ma refer la cei nominalizati sau premiati si nu numai. Ce fel de AdOr este asta. Pentru ca eu as putea, de exemplu, sa spun ca daca McCann ar fi participat, ei deveneau agentia anului.

In alta ordine de idei, eu m-am cam saturat de certurile acestea in jurul AdOr. Cred ca s-a cam exagerat cu “daca e bine, sau nu e bine sa ai un festival local de publicitate”. Normal ca e bine sa ai un festival local de publicitate.

Este la fel de gresit sa spui si ca adorul asa cum este el acum are niste categorii proaste. Nu cred. Poate ca ar trebui redefinite niste categorii mai bine, dar nu asta e problema lui. Ca structura, nu cred ca este prea mare diferenta intre AdOr si alte festivaluri.

Cineva vorbea de lipsa de competitivitate in categorii, sau chiar lipsa acesteia daca vorbim de lipsa inscrierilor in categoriile TV  ...

La Tv, mi s-a parut penibil faptul ca la „cel mai bun spot tv” sunt de fapt 3 “cele mai bune spoturi TV”.  Categoria se numea „cel mai bun spot”, nu „cele mai bune”. Dupa parerea mea acest lucru e aberant la Tv si nu lipsa inscrierilor pe care am explicat-o mai devreme. Acelasi lucru si la cel mai bun print.

Este o lipsa de decizie a juriului, mai grava decat acuzatia de generozitate. Cred ca, asa, o sa putem avea in  Romania urmatoarele categorii: “cele mai bune 3 spoturi TV”, „cele mai bune 3 printuri”, „cele mai bune 4 agentii...”

Cred ca s-au dat prea multe premii. Si, daca ar fi sa vorbesc de o teorie a conspiratiei, m-as gandi doar la faptul ca juriul a dorit ca agentiile care au participat sa simta ca se poate lua un premiu si sa mai participe si la anul...


PUBLICITATE: