AdOr 2007 Exclusiv, Albert Nica (ECD, Ogilvy Group): 'Toata lumea o face si o accepta'
Luni, 21 Mai 2007

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

“Trebuie sa te uiti la numele clientilor”, spune Nica. „Ghost-ul a adus si avant de creativitate in publicitatea reala”, adauga el, vorbind despre clientii de publicitate, altii decat restaurante sau coafor pentru caini.

Pentru a rezolva problema neparticiparii agentiilor, a acuzelor de ghost sau dominare a festivalului, Albert Nica considera ca in loc de o masa mai putin productiva a discutiilor este mai indicata posibila directie in care a evoluat AdPrint, si din care competitia a avut de castigat: extinderea festivalului spre o competitie regionala, nu neaparat internationala, dar care ar putea duce si la o confimare a stadiului in care se afla industria noastra.

Pana la urma cred ca “ar trebui sa facem ceea ce ar trebui sa facem”! Nu ar trebui sa ne mai uitam dupa interesele proprii (zambeste) pentru ca nu prea mai avem incotro.  Ca si in politica, publicitatea romaneasca a intrat si ea in Europa.

Mai mult, pentru AdPlayers, Albert Nica (foto) – Executive Creative Director la Ogilvy Group, omul ce coordoneaza departamentele de creatie ale agentiilor membre Ogilvy Group Romania, condus de Manuela Necula, Head of Country Ogilvy Group, raspunde:

Cum stam la nivelul AdOr?

Destul de bun, as spune. Cred ca a evoluat foarte mult fata de nivelul de acum 3 ani - 4 ani. In general, ne ajuta si faptul ca avem un juriu strain, deci orice suspiciuni legate de cat de creative sunt sau cat de aranjate sunt lucrarile, au cam disparut din punctul meu de vedere.

Si, pentru ca acum cativa ani se vorbea de ghost-uri, acum se pare ca chestia asta cu ghost-ul a devenit institutionalizata, la modul ca probabil toata lumea o face si o accepta, daca pana acum ar fi avut ceva retineri.

Au fost ceva Ghost-uri, sa inteleg, la AdOr 2007?

Da, da au fost ceva. Trebuie doar sa te uiti putin mai atent la numele clientilor. Fiecare sectiune a avut, si nu neaparat cei care au castigat. O sa vezi acolo multe restaurante, coaforuri sau coaforuri de caini, site-uri care in mod normal nu si-ar fi permis campanii si alte lucruri de genul asta.

Insa lucrul acesta nu este un lucru chiar atat de speriat. Se intampla si in strainatate. Ce este imbucurator este ca tot valul acesta de Ghost-uri a dat in general un impuls pentru toata industria si pe conturile reale de publicitate. Adica oamenii chiar muncesc altfel.

Spre exemplu, uite, anul acesta nu au fost lucrari la necontractate, ceea ce ma face sa spun  ca eu as scoate sectiunea asta, pentru ca nu prea mai face sens. Sau cel putin facea sens acum zece ani. Pentru ca publicitarii au gasit alte modalitati sa-si demonstreze maiestria.

Apropo de structura festivalului, crezi ca este un festival invechit?

Nu, nu este invechit. Ca structura, el respecta oarecum regulile unui festival international. Ba, cred ca merge cam departe prin numarul sectiunilor. Este adevarat ca piata de publcitate de la noi s-a diversificat, dar nu s-a diversificat chiar atat de mult.

Spre exemplu, sunt multe sectiuni la care sunt 2 sau 3 intrari si daca, in functie de nivelul jurizarii lucrarilor, juriul este constrans cumva sa acorde un premiu, este fortat sa aleaga practic unul din cel doua sau trei. Eu as mai scoate niste sectiuni de acolo.

Au fost 6 categorii fara inscreieri si alte cateva doar cu cate o inscriere...

Da. Asta ar trebui sa ne spuna ceva totusi.

Credeti ca festivalul se indreapta spre un festival de print, Colaterale sau neconventionale si mai putin de TV?

Cred ca Romania nu este o piata asa diversificata vorbind de cerintele clientilor. Si mediile Neconventionale seamana cumva cu copiii strazii. In general, cred ca toata lumea are o campanie principala de TV si print si in general agentiile mai fac si ceva pe partea interactiva, neconventionala, dar aceste medii nu sunt neaparat parte din obiectivele lor. Parerea mea este ca oricum aceste lucruri se vor regla, aceasta fiind o situatie de moment, o faza de tranzitie. In curind, cred ca vom avea mult mai multe intrari si in alte sectiuni.

Cum poate fi explicata participarea numeroasa in aceste directii mai degraba decat tv?

Este mult mai usor de facut. Este o explicatie foarte simpla. Costa mai putini bani. Din cauza asta, multe agentii pot avea mai multe astfel de lucrari. Cand vorbim de comunicarea mai costisitoare, Print sau TV  intervin prudenta, strategiile de marketing, si asa mai departe, care franeaza aprobarile.

La noi Neconventionalul este, asa, un bonus. Poate iese, poate nu iese la client, oricum nu ne costa foarte mult. Cam asta e. Cel putin din puct de vedere al clientilor. Din punct de vedere al agentiilor, e normal ca este o oportunitate sa isi demonstreze creativitatea.

Ce-am avut si ce-am pierdut la AdOr?

In primul rand cred ca am pierdut o anumita coeziune si unitate, as spune, a pietei. Foarte multe dintre agentii au ales sa nu participe si este pacat. Nu spun ca au facut bine sau rau. Este dreptul lor, s-ar putea sa aiba motive intemeiate.

De fapt pe o parte din ei chiar ii cunosc, am lucrat impreuna cu ei, sau suntem chiar prieteni, nu pot sa-i judec. Oricum este pacat, spuneam, ca s-a pierdut coeziunea asta si ar trebui cumva sa rezolvam problema la urmatoarele editii.

Credeti ca ar putea fi rezovata, ar putea fi o solutie de rezolvare?

Eu cred ca da. Pentru ca tot e la moda subiectul, eu cred ca e, asa, cam ca in politica. Pana la urma cred ca “ar trebui sa facem ceea ce ar trebui sa facem”! Nu ar trebui sa ne mai uitam dupa interesele proprii (zambeste) pentru ca nu prea mai avem incotro.  Ca si in politica, publicitatea romaneasca a intrat si ea in Europa.

Am avea ceva de reprosat AdOr-ului de anul acesta?

In mare nu. Nu pot sa spun ca sunt mari probleme. Este adevarat ca sunt niste premii pe care eu, personal, nu le-as fi dat, dar asta este o chestiune subiectiva. Faptul ca a fost un juiru international si oameni cu foarte multa experienta in domeniu, cumva inclin sa cred, repet, ca doar din punctul meu de vedere nu as fi dat premiile acelea si nu neaparat pentru ca vorbim de o opinie generala.  A fost un juriu destul de corect.

Cum credeti ca a fost evenimentul? Cineva spunea ca n-ar fi destui bani..

Eu cred ca asta depinde foarte mult de cine-l organizeaza. Nu stiu daca au fost bani multi sau putini. Daca a meritat sau nu. Ci daca iti permiti sau nu. Ca om de creatie sau din punct de vedere strict al agentiei.

Daca, spre exemplu, vorbesti de un bilet de 50 EUR te gandesti sa aduci cat mai multi. Unii pentru ca au inscris foarte multe lucrari. Altii pentru ca au multi juniori si e bine sa vada atmosfera, sa vada competitia. Daca vorbesti, in schimb de un bilet de 100 EUR te gandesti la altceva. Nu stiu, asa daca ma intrebi, probabil ca Leo a dat probabil in jur de 25.000 EUR cu totul ca sa intre la festival.

Oricum, noi (Ogilvy) ne-am simtit fericiti ca am inscris vreo 6 sau 7 lucrari care ne-au costat foarte putin si cu care am reusit sa luam 2 premii.

Legat de numarul de intrari in categorii, ai vedea cresterea AdOr?

Acesta ar fi un punct interesant de dezbatut. Da, cred ca festivalul ar putea fi unul regional, nu stiu daca neaparat international. Asta cred ca ar ajuta si ar fi si o confimare a stadiului in care se afla industria noastra.

Vazuta dintr-o retea de agentii, si sunt mai multe retele prezente in Romania, piata noastra pare sa fie vazuta una destul de buna. In regiune, spre exemplu, ne batem cu Polonia - care are un stadiu destul de ridicat, si suntem recunoscuti pentru creativitate, asta probabil si pentru ca Romania a castigat Golden Drum in ultimii 2-3 ani de zile.

De aceea, cred ca si interesul de participare pentru tarile din jur ar putea fi unul destul mare. Atunci probabil ca s-ar mai atenua si parerile acelea, cum ca festivalul este dominat. Oricum nu vad pe cine ar deranja sau cine ar avea de suferit de pe urma extinderii sale regionale.

Cum credeti ca ar putea fi rezolvata problema neparticiparii unor agentii?

Nu stiu daca o masa rotunda. Cred ca mai degraba ar fi rezolvata cu ce vorbeam mai inainte, prin schimbarea aceasta a statutului festivalului, ca el sa devina unul regional. Dupa cum se vede este o directie in care a evolut bine si AdPrint-ul si cred ca au avut de castigat.

Cand o sa luam ceva la Cannes Lions?

Cred ca in urmatorii 2 ani o sa luam ceva la Cannes. Poate nu o sa fie neaparat TV-ul (rade) dar eu zic ca o sa luam ceva neaparat in urmatorii 2 ani. Undeva in zona aceasta – Print, Colaterale Interactive.


PUBLICITATE: