Fost Creative Director DRAFTFCB pana la inceputul anului 2011, si de peste 9 ani in marketing si comunicare, Dragos Radulescu a lasat agentia de publicitate pentru care a lucrat pentru a se ocupa in prezent de proiecte personale ce au legatura cu publicitatea sau nu, dar in care spune ca se poate implica asa cum isi doreste. Radulescu si-a inceput cariera in marketing si comunicare in media, in urma cu aproape 13 ani, cand lucra pentru companii de publishing din grupul MediaPro si Edipresse. De peste 9 ani lucreaza in agentii de publicitate.
De ce-a plecat din publicitate ?
“Sunt mult prea multi impostori, diletanti si o scara a valorilor complet inversata. Cei mai multi cad prada unui job de simpli executanti intr-o relatie de business care nu este nici pe departe una de expertiza. Acesta este si marele pericol si cea mai mare problema a industriei. In plus, cei mai multi oameni din publicitate sunt blazati, lipsiti de entuziasm. Disparitia entuziasmului tot aici isi are radacinile”, explica directorul de creatie.
“S-a pierdut rolul de consultanta si expertiza in probleme de comunicare. O dovedeste pina si numarul pitch-urilor care creste exponential, si care vorbeste de la sine; Majoritatea clientilor isi gasesc cu greu parteneri seriosi”.
«Sunt dezamagit de gradul de mediocritate la care s-a ajuns in publicitate » afirma Dragos Radulescu. El spune ca publicitatea romaneasca trece printr-o criza existentiala. Un punct critic, in care putini oameni din agentii mai pot face lucruri mari pentru branduri, datorita unui intreg sir de motive - de la sistem de lucru, de gandire la investitii in oameni, pana la know-how ce nu au dus la o dezvoltare de fond a industriei, ci mai degraba la o involutie.
“Aproape toti antreprenorii romani care au inceput publicitatea din Romania nu au fost, ca baza profesionala, oameni de marketing si comunicare, iar efectele se vad; publicitatea de astazi nu este in stare sa tina pasul… de fapt, parca face cale-intoarsa. Nu poate sa propuna rezultate, ori sa sustina branduri, in mare parte si datorita limitelor manageriale sau neputintei de care dau dovada o buna parte din oamenii agentiilor”.
Publicitatea a mers intr-o inertie.
“Oricine mi-ar spune ca s-au facut lucruri importante in publicitate, nu sunt de acord. Sa nu uitam ce gena de consum a avut consumatorul roman si cu cata foame a intrat in democratie. Sa nu uitam de boom-ul economic (revelatia creditelor luate cu buletinul), in care aproape oricine putea sa faca un clip publicitar si ar fi functionat pe micul ecran”.
Din pacate, spune creativul, toate acestea s-au intamplat fara a se investi in paralel in sisteme si in oamenii potriviti care sa asigure trecerea de la publicitatea anii ’90 la 2000. Sau, mai simplu, de la Publicitate la Advertising. “Din punct de vedere al maturitatii profesionale am ramas la inceput. Poate doar cu un dictionar de termeni mai bogat. Se traduc carti de specialitate si s-au eliminat vizele. Si cam atat.”
Criza in publicitate, adusa de cea economica
De cand se intampla criza in publicitate? Radulescu este de parere ca prima observatie ar fi ca, in primul rand, publicitatea a inceput gresit inca de la primii antreprenori locali. Este doar mai vizibila de cativa ani, pe fondul actualelor evolutii sociale si economice cand i se cere sa rezolve probleme.
« Criza aceasta este veche. Ma refer la cea structurala, a industriei. Poate dateaza chiar de la inceputuri. Te-ai gandit? In conditiile in care in ’90 se alerga cu panoul prin oras ca sa arati ce campanie media puternica ai realizat, si alte trucuri de acest gen, nu poti spune ca s-a construit pe o baza solida. Criza a devenit evidenta pentru mine acum vreo 3-4 ani. Poate chiar in timpul boom-ului. Dar agentiile erau mult prea ocupate cu rebate-urile de media, fara sa realizeze de fapt, ca IDEEA a ajuns sa nu mai valoreze nimic”.
Servilism fata de client
In viziunea lui Dragos Radulescu, nu este intamplator ca in agentii exista in prezent o pozitionare de servilism fata de clienti. Singura filosofie sau metoda de supravietuire pe care se mai bazeaza astazi comunicarea este “Sa fie clientul multumit”, subliniaza publicitarul.
“Firesc ar fi fost ca publicitatea sa ii serveasca consumatorului branduri intr-un mod relevant. Si sunt sigur ca, la final, clientul ar fi fost multumit. Pentru ca s-ar fi bazat pe rezultate creative reale, si nu pe comunicate de presa imbracate in baloane de sapun”.
Omul de cretie spune ca agentiile ar trebui sa se reinventeze si sa-si propuna proiecte bine definite cu obiective clare pe termen mediu si lung. Este totusi optimist. “Cred ca mai sunt cativa oameni capabili sa faca asta. Si cum nu exista un roman fara o capra, e remarcabila si definitorie fraza unui patron de agentie care, prin anul 2010, cred, se adresa clientilor cu: “Fratilor, nu ne ajung banii pe care ni-i dati!”. “Omul nu si-a pus problema ca poate atit valoreaza munca lui. Iar eu cred ca in sensul cresterii acestei valori trebuie facut ceva”.
Mai mult in Oameni