(AdPlayers.ro, Irina Toma)
Clubul Companiilor de Relatii Publice (CCRP) a realizat primul studiu cu privire la modul în care sunt percepute si utilizate serviciile de relatii publice la nivelul companiilor din România.
CCRP reuneste zece dintre cele mai importante companii de relatii publice din România: 2activePR, DC Communication, Free Communication, Image Promotion, Millenium Communication, Ogilvy PR Worldwide, Perfect Ltd, PRAIS Corporate Communication, Premium Communication si The Practice.
Studiul a urmarit sa identifice perceptiile si atitudinile generale ale companiilor fata de PR, rolul si importanta acestui tip de comunicare pentru management. De asemenea, întrebarile au vizat circumstantele utilizarii relatiilor publice ca forma de comunicare – genul de servicii folosite, situatii în care PR-ul devine o necesitate, modalitatile de planificare, evaluare si bugetare ale activitatilor de PR.
Cercetarea a fost realizata în colaborare cu compania Daedalus Consulting, iar colectarea informatiilor s-a desfasurat în perioada noiembrie 2006 – ianuarie 2007. Pe baza chestionarelor definite cu ajutorul CCRP, Daedalus Consulting a realizat 200 de interviuri cu reprezentanti ai companiilor care utilizeaza sau intentioneaza sa utilizeze servicii de relatii publice, la nivel de director de comunicare, director de marketing sau director general.
Cine sunt respondentii?
Respondentii provin, în majoritate din departamentul de PR (36%) si departamentul de marketing (35%). Si-au mai adus contributia deprtamentele de comunicare (6,6%), economice (4,6%), directori executivi sau generali (4,1%).
32% dintre companiile din care provin respondentii au cifre de afaceri de peste 50 mil. EUR, un procent de 9,1% au cifra de afaceri cuprinsa între 30 - 50 mil EUR, 17,3% între 10- 30 mil EUR, iar 9% între 5 - 10 mil. EUR. Aproape 10% dintre respondenti reprezinta companii cu cifre de afaceri între 1 si 5 mil. EUR. 22,3% dintre participantii la studiu nu au declarat cifra de afaceri a companiei.
65% dintre cei care au participat la studiu au vârsta cuprinsa între 25-34 ani, 20% au între 35 –44 ani, iar 7% au avut 24 ani sau sub aceasta vârsta.
Bugetul mediu: 70.000 EUR
Potrivit studiului, bugetul alocat activitatilor de PR este în crestere, confirmând efervescenta pietei din ultimii ani. 70% dintre respondenti au afirmat ca vor aloca mai multe resurse financiare PR-ului în 2007, comparativ cu numai 4,7% dintre companii care anunta o reducere a bugetelor. Pentru anul fiscal 2006, bugetul mediu alocat de companii serviciilor de PR s-a situat în jurul valorii de 70,000 EUR.
Interesul: 92% din companii folosesc PR-ul
Potrivit studiului, interesul companiilor pentru relatii publice a crescut foarte mult în ultimii ani, fapt confirmat de rezultatele studiului. Dintre cele 200 de institutii intervievate, 92,4% au confirmat ca folosesc relatiile publice, iar 7,6% au declarat ca intentioneaza sa deruleze asemenea activitati.
Peste jumatate dintre cei intervievati au declarat ca utilizeaza relatiile publice atât în mixul de marketing, pentru promovarea marcilor, cât si pentru comunicarea corporativa. 34,6% dintre companii folosesc exclusiv comunicarea corporativa, iar 13,7% folosesc numai comunicarea de marketing.
Peste doua treimi fac PR continuu
Peste doua treimi din companiile intervievate mizeaza pe continuitatea activitatii de relatii publice, în vreme ce 31,9% folosesc PR-ul ca instrument de comunicare ocazional, când îl considera necesar. Mai mult, 62,4% dintre companii considera ca activitatea de PR trebuie sa fie continua pentru a avea eficienta.
Serviciile de relatii cu media ramân cele mai solicitate si la noi în tara, urmate de organizarea de evenimente, programele de comunicare interna, monitorizarea media, monitorizarea situatiilor de criza si programele de CSR.
Unde este utilizat PR-ul?
Companiile din România au identificat cinci categorii de utilizare a activitatilor de relatii publice – crearea unei imagini favorabile a companiei, sustinerea produselor si serviciilor prin comunicare, crearea unei reputatii a companiei, implicarea si motivarea angajatilor si gestiunea situatiilor de criza.
Cele mai utilizate forme de PR: evenimente, relatii media si monitorizari
Aceleasi categorii se regasesc într-o ordine similara si în tipurile de servicii solicitate de companii agentiilor de PR. Astfel, organizarea de evenimente si relatiile cu media domina topul, cu valori sensibil egale (68,2% respectiv 67,1%), urmându-le monitorizarea media – 62,5%, consultanta pe probleme de comunicare – 35,2%, monitorizarea situatiilor de criza – 14,8% si activitatile de CSR – 14,8%.
Pr-ul, în planul de marketing si strategia de business
Dintre companiile care desfasoara activitati de PR, o treime (32.4%) le asimileaza planului de marketing, în timp de 37,4% le includ în strategia de business a companiei, iar 18,1% le privesc ca parte a strategiei de comunicare integrata. Numai 12,1% considera PR-ul drept o activitate tactica, de sustinere a strategiei generale a companiei.
Cine angajeaza agentia?
În timp ce departamentele de marketing sunt principalele structuri care deruleaza activitati de PR în interiorul companiilor în 53,3% din cazuri, iar departamente distincte de PR se regasesc doar în 35,7% dintre companii, principalul factor de decizie în angajarea unei agentii de PR ramâne top managementul (în 62,5% din situatii).