Va parasi managerul Realitatea TV, pentru RTV ?
Joi, 01 Septembrie 2011

(AdPlayers, Iulian Toma)

Intrarea in scena a licentei RTV apartinand actualului manager Realitatea TV, Sebastian Ghita, alimenteaza zvonurile privind iminenta sa despartire de postul de televiziune patronat de Elan Schwartzenberg. Discutiile privind schimbarea sediului din Casa Presei la Willbrook, nu sunt decat apa la moara pentru acelasi scenariu. Ca si cand nu ar fi destule falimente in presa din lipsa bugetelor de publicitate, in baza licentei RTV se vorbeste deja despre aparitia unui nou post de televiziune al lui Sebastian Ghita, si ruperea de actualul patron al Realitatea TV.

Contactat de catre AdPlayers, Mihai Craiu, managerul casei de vanzari Media Consulta International care administreaza publicitatea Realitatea TV, a evitat sa comenteze evolutia situatiei. Craiu afirma ca regia pe care o conduce lucreaza sub contractul Realitatea TV, ceea ce inseamna ca firma sa munceste atat pentru Elan Schwartzenberg - patronul, cat si pentru Sebastian Ghita - managerul.

Potrivit unor surse AdPlayers apropiate regiei de vanzari, actualul sef al Media Consulta International joaca pentru un viitor al postului Realitatea TV, in care este nevoie atat de Schwartzenberg cat si de Ghita. Pe o piata de media TV putin peste 200 Mil. EUR in 2011, Craiu are si de ce sa nu fie deloc in favoarea despartirii celor doi. Chiar daca vremurile nu sunt tocmai promitatoare in media, Realitatea TV scoate bani frumosi din piatra seaca a publicitatii, in vreme ce un nou post TV ar avea nevoie de 2-3 ani de investitii pentru a garanta audienta si ca va atrage bani din piata de publicitate.

Dupa cum a declarat intr-un interviu pentru AdPlayers, Mihai Craiu spune ca Realitatea TV atrage o medie de 700.000 EUR pe luna publicitate vanduta de Media Consulta International (n.r. 9-10 Mil. EUR pe an). Restul banilor necesari pentru a completa nevoile statiei sunt “bani de acasa” adusi de Sebastian Ghita. Pentru un post de televiziune matur, cu o audienta care garanteaza atragerea unor bugete de publicitate, un astfel de business confirma scenariul ramanerii impreuna a celor doi in jurul unui singur brand TV, preferabil altor investitii intr-un nou post TV care nu va aduce foarte curand bani din publicitate.

Cine si cat ar avea de castigat daca se despart. Atat Schwartzenberg cat si Ghita au scos din buzunar milioane de eruo bune pentru ceea ce astazi se numeste Realitatea TV. Ghita pentru scule si infrastructura postului de televiziune – se vorbeste despre investitii in jur de 15 milioane de euro - bani pe care managerul vrea sa ii recupereze pe durata contractului. Schwartzenberg a pompat bani in achizitia brandului pe care l-a luat de la Sorin Ovidiu Vantu. Potrivit unor surse apropiate tranzactiei Realitatea TV, Schwartzenberg ar fi dat pana acum pe brandul achizitionat in jur de 7-8 Mil. EUR, insa nu a scos pana in prezent din buzunar niciun euro pentru sustinerea averii pe care o patroneaza.

Luand in calcul restantele catre proprietarul spatiului inchiriat in care postul de televiziune isi desfasoara activitatea, dar si datoriile catre alti creditori, noul patron este constient ca nu a luat numai brandul Realitatea TV, ci si datorii de milioane de euro care pot transforma oricand “averea” sa in procese de insolventa. Cine dintre cei doi va recupera investitiile facute in Realitatea TV pe fondul acestui orizont de management al resurselor financiare?

Cat timp piata de publicitate a nu se arata a fi mai buna in 2012, doar campaniile politice ar putea sa mai aduca un ban in plus in conturi. Chiar si asa, nimeni nu are de scos prea mult din buzunar pentru a injecta intr-un nou post de televiziune, asa ca ambele parti nu au cum sa isi doreasca investitii in doua statii de televiziune pentru cateva milioane de euro din campanii electorale. Puterile vin si pleaca, datoriile catre furnizori, procesele de insolventa si creditorii raman. Unul dintre acestea, cel in care proprietarul spatiilor inchiriate de Realitatea TV vrea sa isi recupereze datoriile, ar putea sa lamureasca relatia lui Schwartzenberg cu Ghita in cazul in care cei doi isi vor dori sa scoata din buzunar mai putini bani pentru restantele postului.

Un lucru este insa limpede. Indiferent daca se va numi Realitatea TV sau RTV, o televiziune fara audienta garantata de un brand TV matur, de infrastructura tehnica sau de echipa postului se va lipsi de cei aproximativ de 8-10 mil. Euro pe an pe care ii atrage din publicitate. O suma pe care niciun post de televiziune din Romania nu o poate trece cu vederea, si nu o va atrage fara investitii serioase. Exemplele de business incercate ale posturilor B1 Tv si Zece Tv, care au investit bani si sunt departe de a scoate bani din media, dar si cazurile altor televiziuni de nisa, sunt suficiente pentru a intari ipoteza intelegerii celor doi. Intr-un calcul realist pentru propriul buzunar Schwartzenberg si Ghita sunt amandoi actionari in Realitatea TV cu 50% - 50%.


PUBLICITATE: