Criza defineste noi modele de business in planurile unor jucatori importanti in publicitate. Dupa rasunatoarea inchidere Bigger care si-a stopat activitatea in publicitate, surse din piata de media spun ca, similar, un alt jucator isi pregateste iesirea de pe scena pietei de media - de aceasta data din randul regiilor de vanzari online.
Pierderi de sute de mii de euro
Motivul? Pierderi de sute de mii de euro datorate previziunilor optimiste pentru sfarsitul anului precedent, precum si acumularea unor restante de plata la spatiile de publicitate online garantate sau vandute editorilor online, pe fundalul lipsei de negocieri cu editorii si diminuarii cu intre 50% si 70% a volumelor de publicitate consumate la sfarsitul lui 2008, si inceputul lui 2009.
Discutii pe tema unui viitor scenariu Bigger, despre care se spune ca isi va inchide portile in publicitate in urmatoarea perioada, sunt tot mai vehiculate. Volume de plata acumulate la furnizori de catre unii intermediari si vanzarile modeste derulate la inceputul acestui an ar fi creat deja sincope la plata facturilor de spatii media achizitionate sau vandute in trecut.
Totusi, cu mici exceptii de notificare a unor companii care ulterior au stabilit esalonari de plata cu creditorii din media, nimeni nu a pronuntat nume de agentii care s-ar face vinovate de acumularea unor debite restante astfel incat sa poata fi trimise in proceduri de incetare a activitatii. Cel putin in cazul unei regii de vanzari online se vorbeste insa despre faptul ca si-ar fi regandit integral modelul de business din acest an - de la modul de operare al vanzarilor, pana la active si echipe de vanzari.
Rezilierea unilaterala?
„Sunt contrariat sa vad ca nimeni nu spune nimic despre mutari spectaculoase in portofoliul de site-uri, echipa de oameni ai regiei respective. Il caut pe seful regiei de 2-3 saptamani. Cred ca, in lipsa unui feedback din partea lor, cea mai buna solutie, pentru a nu mai acumula datorii, ar fi rezilierea unilaterala a contractului”, spune seful unuia dintre editoriii online, intr-un dialog deschis cu AdPlayers despre problemele pe care le are cu site-urile pe care le reprezinta regia. Editorul a preferat sa nu-si dezvaluie identitatea, din motive de confidentialitate a relatiei contractuale "exclusive", ce ar duce la identificarea regiei de vanzari.
„Sansele noastre de recuperare a restantelor vechi de plata se micsoreaza pe zi ce trece, iar perspectiva vanzarii spatiului actual sau viitor nu s-au imbunatatit in ultimele saptamani”, este de parere acelasi editor. „Dimpotriva. Auzim de oameni care parasesc compania, restructurarea activitatilor, a pozitiilor unor manageri, si cine stie ce ne mai rezerva zilele viitoare”.
Un alt editor care a contactat AdPlayers a mai afirmat: „De teama de a nu pierde banii pe lunile precedente, am acceptat sa mergem inainte cu aceasi regie, fara sa iesim din portofoliu, insa devine tot mai evident ca nu am facut cea mai buna alegere, si trebuia sa notificam regia pentru debitele restante inca din lunile febrarie – martie ”, spune editorul, vorbind despre cazul acestuia cu regia. Si acesta din urma a preferat sa nu faca public numele casei de vanzari despre care estimeaza ca in curand se va vedea mai degraba in proceduri de recuperare a debitelor restante sau la tribunal, decat in negocieri de vanzari online viitoare.
Primul manager din media care a deschis subiectul unui astfel de scenariu este Catalin Tolontan, seful Gazetei Sporturilor, pentru paginademedia.ro, fara a numi insa domeniul / expertiza de comunicare in care activeaza compania. Indicand totusi ca acest lucru se va intampla pe „una dintre putinele piete care creste in 2009”, Tolontan ar putea sa faca referire la industria online.