Rosul care invrajbeste. Prietenii fotbalului stiu de ce
Joi, 18 Martie 2010


 (AdPlayers.ro, Octavian Pescaru)

Schimbarea culorii echipamentului nationalei de fotbal, din galben in rosu, este un nou motiv de sfada si de acuze grave. “Au schimbat galbenul care ne-a adus atatea bucurii, galbenul pe care atunci cand il vedeam rasarea soarele. Pentru ce? Pentru ca cineva de la Federatie a luat 40 de mii de euro? », ataca Ioan Becali, facand o aluzie cat se poate de stravezie la directorul FRF Ionut Lupescu, sustinator al selectionerului Lucescu pe care impresarul il vrea schimbat din functie cu orice pret.

Plecand de la acest galben al bucuriilor, va propun o incursiune in timp ca sa vedem cum au fost invesmantati tricolorii la turneele finale de fotbal la care au participat de-a lungul vremii, cu mentiunea ca, evident, pana in 1990 nu se punea problema de marketing, sponsori sau publicitate.

Asadar, la prima cupa mondiala din istorie, in Uruguay 1930, Romania a jucat in tricouri inchise la culoare, asa cum limpede se vede in fotografii, rosii sau albastre, sort alb sau galben si jambiere tricolore. Peste 4 ani, in Italia 1938, romanii au fost echipati in rosu complet, la fel ca si in Franta 1938. La prima participare postbelica la un turneu final, in Mexic 1970, Dumitrache, Neagu, Lucescu & compania au jucat contra Angliei si Cehoslovaciei in tricouri galbene, sorturi albastre si jambiere rosii, iar impotriva Braziliei in tricouri bleu, sorturi albe si jambiere rosii.

Prima partida jucata in echipament galben complet a fost Romania-Italia 1-0, in 1983, in preliminariile Campionatului European, asta si pentru ca italienii au evoluat in combinatia lor traditionala tricou-albastru, sort-alb. In aceasta campanie romanii au jucat insa, meciuri de mare importanta echipati complet in rosu, 1-0 pe Rasunda din Stockolm, gol Camataru si 1-1 la Bratislava, gol Geolgau, partida care a consfintit calificarea in premiera la un turneu final european. Poza de grup facuta inaintea plecarii la Euro 84 ii arata pe fotbalisti echipati in tricouri rosii si sorturi galbene, in vreme ce in grupa, contra RFG-ului, au evoluat in rosu.

Pentru meciul de calificare la Coppa del Mondo1990, jucat impotriva Danemarcei, romanii au imbracat tricouri galbene si sorturi albastre. La turneul final au jucat cu Rusia in rosu complet iar contra Camerunului, Argentinei si Irlandei au purtat tricouri galbene si sorturi albastre. La Cupa Mondiala SUA 1994 s-a jucat in galben, exceptand meciurile cu Elvetia si Suedia in care s-a optat pentru rosu complet. Aversiunea vizavi de culoarea rosie, afirmata de-a lungul timpului de multa lume – comentatori, ziaristi, suporteri, de aici pleaca. Practic este o superstitie legata de faptul ca imbracati in rosu, romanii au pierdut cu suedezii (2-2 in 120 de minute, 4-5 la 11 metri), ratand calificarea in semifinalele Cupei Mondiale si dand astfel cu piciorul unei performante epocale.

Ulterior, Romania avea sa rateze calificarea la WC 2002 si 2006 jucand in galben complet, insa nimeni nu s-a mai legat de echipament, poate si pentru ca amintirea esecului din 1994 pus in legatura cu culoarea rosie atarna greu in memoria colectiva si in ziua de astazi. De altfel si prestatia slaba de la Euro 96 sau eliminarea de la WC Franta ’98, 0-1 vs Croatia, s-au produs in galben, la fel ca si evolutia buna de la Euro 2000 dar si cea indelung criticata de la europenele din 2008. Iata asadar ca galbenul nu este doar culoarea succesului.

Pe de alta parte, acest galben asociat cu succesul fotbalistic a fost introdus in mintea tuturor si de campania extrem de agresiva si excelent desfasurata de Bergenbier care a fost sponsor al echipei nationale in perioada 1999-2009. Amintiti-va de sloganul repetat obsesiv de toate posturile de radio si televiziune “fii in galben, fii alaturi de echipa nationala”. Ca sponsor al nationalei, Bergenbier a contabilizat participarea la doua turnee finale, Euro 2000 si Euro 2008, a prins in activitate jucatori precum Hagi, Popescu, Ad Ilie sau Petrescu si drept urmare galbenul Bergenbier a ramas si astazi legat de echipa nationala in mintea multora. Privind lucrurile din acest punct de vedere e logic ca noul sponsor, Ursus, sa vrea ca echipamentul nationalei sa fie daca nu complet rosu, macar predominant rosu, tinand cont de faptul ca rosul este culoarea Ursus care plateste FRF 6 milioane de euro pentru un parteneriat de 4 ani din care unul deja s-a dus. Ca portul rosu e trecut sau nu in contract, mai putin conteaza. Ce conteaza e faptul ca Ursus trebuie sa-si muleze cumva imaginea peste cea a nationalei de fotbal chiar si asa pricajita cum e ea acum.

In ceea ce-l priveste pe Ioan Becali, el nu face decat sa apese pe butonul numit superstitie, incercand astfel sa creasca numarul opozantilor lui Razvan Lucescu si al celor care-l sustin, printre acestia numarandu-se si federalul Ionut Lupescu, cel atacat de impresar. In consecinta, povestea cu galbenul succesului conteaza doar pentru Bergenbier si Ursus, pentru Ioan Becali scopul acestui nou asalt fiind cel afirmat inca de anul trecut: inlaturarea lui Razvan Lucescu din postul de selectioner.

Octavian Pescaru este editor sport marketing la AdPlayers, si consultant de marketing si comunicare sportiva la Vlado Sport & Communication


PUBLICITATE: