Romanii acceseaza, pentru divertisment si relaxare, platformele de social media (54%), radio-ul (52%), podcast-ul (44%) si televiziunea (41%). Studiu Reveal Marketing Research.
Vineri, 07 Iulie 2023

 

Topul surselor de informare accesate de romani este alcatuit din televiziune (70%), social media (68%) si presa online (56%), iar durata medie petrecuta de cei mai multi dintre romani pe social media, la TV sau ascultand radio este de 1-3 ore pe zi.

AdPlayers.info

Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research si-a propus sa identifice perceptiile si atitudinile romanilor despre diferitele canale mass-media, principalele surse de informare utilizate in viata de zi cu zi, motivatiile ce stau in spatele acestor alegeri, precum si tipurile de continut preferate de acestia.

Informare - televiziune (70%), social media (68%) si presa online (56%)

Topul surselor de informare accesate de romani este alcatuit din televiziune (70%), social media (68%) si presa online (56%)

5 din 10 romani ar fi dispusi sa plateasca in plus pentru a avea acces la informatii relevante si de calitate

Durata medie petrecuta de cei mai multi dintre romani pe social media, la TV sau ascultand radio este de 1-3 ore pe zi.

Chiar daca televiziunea ramane cel mai accesat canal de informare (70%), presa traditionala (televiziune, radio, ziare) pierde teren in fata mediului online

Conform datelor studiului Reveal Marketing Research, topul surselor de informare accesate de romani este alcatuit din televiziune (70%), social media – Facebook, Instagram etc. (68%) si presa online – site-uri de stiri, portaluri etc. (56%). Alte alternative mentionate de respondenti sunt radio-ul (38%), podcast-ul (24%) sau presa scrisa – ziar/ revista (23%).

Ca tendinta, cei sub 45 de ani prefera in mai mare masura mediul online, comparativ cu persoanele peste 45 de ani. Spre exemplu, pentru 80% dintre tinerii intre 18-34 ani social media este principala sursa de informare (vs. 68% total esantion), in timp ce 85% dintre cei peste 55 ani prefera televiziunea (vs. 70% total esantion).

Platformele pe internet sunt cele mai bune resurse pentru dezvoltarea personala, in timp ce presa traditionala ramane principalul pilon de informare pentru a fi la curent cu stirile

Aruncand o privire la motivatiile ce stau la baza alegerii diferitelor surse de informare, dorinta de a fi la curent cu stirile si evenimentele importante ii determina pe cei mai multi dintre romani sa utilizeze televiziunea (77%), presa online (77%), radio-ul (73%) sau presa scrisa (70%). Ca tendinta generala, persoanele mature peste 55 ani utilizeaza in mai mare masura toate sursele cu scopul de a fi la zi cu stirile si evenimentele.

Pentru a afla mai multe despre subiectele de interes personal (tehnologie, moda, sport etc.), cele mai accesate surse de informare sunt social media (57%), presa scrisa – ziare, reviste (57%), presa online (56%) sau podcast-urile (56%). In aceasta privinta, barbatii prefera in mai mare masura atat presa scrisa, cat si pe cea online (60% vs. 52% femei), iar femeile podcast-ul (61 vs. 50% barbati).

Din dorinta de a-si dezvolta cunostintele si a invata lucruri noi cei mai multi dintre romani aleg podcast-urile (62%), in special femeile (67 % vs. 55% barbati) si tinerii intre 18-24 ani (83%), presa online (41%) sau social media (39%).

In ceea ce priveste componenta de divertisment si relaxare, cele mai mentionate surse sunt social media (54%), radio-ul (52%), podcast-ul (44%) si televiziunea (41%). Social media este considerata in mai mare masura o sursa de divertisment de catre tinerii intre 18-24 ani (61% vs. 54% total esantion), iar televiziunea de catre cei peste 55 ani (51% vs. 41% total esantion).

5 din 10 romani, dispusi sa plateasca in plus pentru informatii relevante si de calitate

Impactul in crestere al mass-mediei online este de necontestat, 44% dintre respondenti declarand ca urmaresc zilnic presa online, intr-o mai mica masura tinerii intre 18-24 ani (21%), in timp ce 37% declara ca o acceseaza de cateva ori pe saptamana. Daca ne referim la podcast-uri, 47% dintre romani le acceseaza ocazional, mai rar de o data pe saptamana, in special tinerii intre 18-24 ani (71%), iar 31% in mod regulat, mai des de o data pe saptamana.

De asemenea, platformele de streaming video au devenit mai populare ca niciodata in ultimii ani, in prezent 52% dintre respondenti declarand ca detin, personal sau in gospaodarie, cel putin un astfel de abonament. Continutul disponibil pe aceste platforme este vizionat cel mai adesea folosind televizorul (77%), smartphone-ul (63%) sau laptop-ul/ PC-ul (44%), iar timpul mediu de utilizare este de 1-3 ore pe zi, in cazul a 6 din 10 utilizatori.

Referitor la celelalte canale de comunicare, cei mai multi romanii declara ca petrec in medie intre 1-3 ore zilnic pe social media (40%), la TV (39%) si ascultand radio (33%). In cazul presei scrise si a celei online, 5 din 10 romani mentioneaza ca o acceseaza mai putin de 1 ora pe zi.

Totodata, accesul la un continut de calitate este foarte important, jumatate dintre respondenti (50%) mentionand ca ar fi dispusi sa plateasca un abonament pentru a avea acces la informatii relevante si de calitate, in special cei cu varste intre 25-34 ani (62%). Suma pe care cei mai multi ar fi dispusi sa o scoata din buzunar este intre 20-50 lei (34%) sau 10-20 lei (31%).

Tipurile de continut preferat, in functie de sursa de informare accesata

Cand se uita la televizor romanii isi doresc, fie sa se relaxeze vizionand filme/ seriale (70%) si continut de divertisment (67%), fie sa se informeze urmarind documentare si emisiuni educative (66%), dezbateri si analize politice (62%) sau emisiuni de talk-show (62%). Radio-ul este utilizat cu precadere pentru continutul muzical (46%), iar presa scrisa este preferata pentru a obtine informatii din sfera politica si economica (24%), informatii din domeniul sportului (23%) sau informatii din domeniul tehnologiei si stiintei (20%).

Social media este un canal des utilizat pentru a accesa informatii despre hobby-uri si interese personale (45%), meme-uri si continut umoristic (43%), informatii despre persoanele publice urmarite (42%), informatii despre celebritati si divertisment (42%) sau informatii din domeniul modei si lifestyle-ului (41%). Pe de alta parte, presa online este preferata pentru informatii in domeniul tehnologiei si stiintei (42%), informatii politice si economice (39%) sau educatie si dezvoltare personala (39%). Podcast-urile sunt accesate pentru interviuri cu personalitati (30%), interviuri cu experti in diferite domenii (27%) sau educatie si dezvoltare personala (26%).

Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada 22 – 28.06.2023 pe un esantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Marimea esantionului a fost de 1015 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare este +/-3,1% la un nivel de incredere de 95%.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piata full-service, specializata in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiza in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede ca cercetarea de piata reprezinta baza deciziilor corecte si a pozitionarii brandurilor. Solutiile calitative si cantitative ajuta de 15 ani companii din Romania si alte tari din Europa.

Mai mult in Media, Cercetare, Research


PUBLICITATE: