Raport BRAT privind campania impotriva COVID-19 in Presa Scrisa tiparita, Online, Outdoor si Radio
Vineri, 12 Martie 2021

 

Credit. Raport BRAT privind campania impotriva COVID-19 in Presa Scrisa, Online, Outdoor si Radio

AdPlayers. info

Pe scurt. In PRESA SCRISA tiparita, campania s-a desfasurat in perioada 17 iunie – 31 decembrie 2020, prin publicarea a aproximativ 9.000 de machete in aproximativ 200 de publicatii. In Online- campania s-a desfasurat in perioada 12 iunie – 31 decembrie 2020, prin afisarea de peste 3,14 miliarde de ori a bannerelor campaniei, in cca. 300 de site-uri. In OUTDOOR, campania s-a desfasurat in perioada 3 iulie – 31 decembrie 2020, prin decorarea a aproximativ 1.500 fete suport ale panourilor publicitare incluse in campanie, 27% in Bucuresti, 30% in orase cu peste 200.000 locuitori si 43% in restul oraselor. Pe RADIO, posturi nationale, campania s-a desfasurat in perioada 7 iunie – 31 decembrie 2020, prin difuzarea de aproximativ 30.000 de ori a spoturilor aferente Campaniei, la 10 statii radio nationale.

Contextul campaniei

In urma cu exact un an, in martie 2020, BRAT - Biroul Roman de Audit Transmedia - a initiat, la cererea membrilor sai, un demers comun de identificare a unui set de masuri pentru sprijinirea presei in contextul starii de urgenta generate de COVID-19 si a blocarii bugetelor de comunicare - fapt care a afectat grav companiile din cadrul organizatiei – peste 150 de editori, agentii de publicitate si companii din industria media.

Demersul initiat de BRAT, la care s-au adaugat apoi si alte asociatii profesionale, s-a concretizat sub forma campaniei de informare publica derulata de catre Guvernul Romaniei in conformitate cu prevederile OUG nr. 63/2020, modificata si completata prin OUG nr. 86/2020 si prin legea nr. 165/2020.

Pentru a sprijini implementarea campaniei de informare in conformitate cu prevederile legale si tinand cont de statutul asociatiei de organism independent, standardizat si transparent, BRAT a incheiat, la solicitarea Guvernului, un protocol de colaborare cu Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei (ADR), autoritate a statului responsabila cu implementarea campaniei, protocol in baza caruia a furnizat periodic rapoarte independente de monitorizare a difuzarii mesajelor campaniei in presa scrisa, radio (statii nationale), online si outdoor.

BRAT a transmis Guvernului Romaniei, in vederea evaluarii impactului campaniei de informare in randul populatiei, un raport detaliat de executie pentru cele 6 luni de desfasurare in presa tiparita, mediul online, radio national si panotaj stradal.

Raportul contine o analiza detaliata a difuzarii mesajelor in cele 4 medii monitorizate de asociatie, distributia acestora pe diverse criterii de clasificare si o evaluare a impactului in ceea ce priveste numarul de oameni atinsi si profilul acestora.

Cateva informatii-cheie din raport:


In PRESA SCRISA tiparita, campania s-a desfasurat in perioada 17 iunie – 31 decembrie 2020, prin publicarea a aproximativ 9.000 de machete in aproximativ 200 de publicatii, fie locale sau nationale, cea mai mare proportie a machetelor fiind difuzata in cotidiene locale. Campania a atins peste 5,4 milioane de persoane, cu varste intre 14 si 74 de ani, acoperind toate categoriile de gen, varsta sau statut social si, in special, persoanele adulte de peste 45 ani si persoanele cu statut social inalt.


In mediul ONLINE, campania s-a desfasurat in perioada 12 iunie – 31 decembrie 2020, prin afisarea de peste 3,14 miliarde de ori a bannerelor campaniei, in cca. 300 de site-uri. Campania a atins lunar peste 7,9 milioane de persoane cu varste intre 14 si 74 de ani, acoperind uniform toate categoriile de gen, varsta si statut social.



Pentru PANOTAJ OUTDOOR
, campania s-a desfasurat in perioada 3 iulie – 31 decembrie 2020, prin decorarea a aproximativ 1.500 fete suport ale panourilor publicitare incluse in campanie, 27% in Bucuresti, 30% in orase cu peste 200.000 locuitori si 43% in restul oraselor. Campania OOH a atins, lunar, in 11 dintre cele mai mari orase din Romania, peste 2,3 milioane de persoane cu varste intre 14 si 74 de ani, acoperind toate categoriile de gen, varsta sau statut social, si, in special, persoanele tinere, intre 14 si 24 ani si persoanele cu statut social inalt.


In cadrul STATIILOR RADIO
nationale, campania s-a desfasurat in perioada 7 iunie – 31 decembrie 2020, prin difuzarea de aproximativ 30.000 de ori a spoturilor aferente Campaniei, la 10 statii radio nationale.

Campania a atins asadar, in 3 din cele 4 medii monitorizate de BRAT (outdoor, online si print), 12,7 milioane oameni, aproximativ 82% din populatia cu varsta intre 14 si 74 ani din Romania avand acces la mesajele difuzate in cadrul campaniei. La aceste rezultate se adauga cele din audiovizual (radio/TV).

Din experienta profesionala a organizatiei, BRAT considera ca obiectivele de comunicare ale campaniei au fost indeplinite cu succes din punctul de vedere al acoperirii audientei vizate.

,,In opinia BRAT si in acord cu majoritatea membrilor asociatiei, modalitatea aleasa pentru derularea unei campanii guvernamentale de acest tip este un model de buna practica privind transparenta si respectarea standardelor profesionale ale industriei, avand la baza criterii corecte de alocare a bugetelor de comunicare, un model ce poate fi urmat in orice actiune similara derulata de stat.” precizeaza oficialii organizatiei.

BRAT considera ca, dincolo de imbunatatirile ce pot fi aduse atat din punct de vedere al unor mai bune criterii de alocare a sumelor, cat si al procedurilor de derulare sau privind continutul efectiv al comunicarii, s-a creat un cadrul legal si un precedent exemplar, prin care astfel de campanii ar putea fi derulate cu succes si in viitor, prin implementarea unor principii de obiectivitate si transparenta, cum ar fi:

-             Criterii de eligibilitate a beneficiarilor campaniei pe baza comportamentului responsabil fata de societate, manifestat prin plata constanta a taxelor si impozitelor si mentinerea unui climat de afaceri sanatos, prin incurajarea valorilor reale si a investitiilor etice in publicitate, respectandu-se, astfel, principiul corectitudinii si al obiectivitatii;

-             Asigurarea accesului neingradit si echitabil la fondurile guvernamentale pentru toate entitatile juridice cu activitate curenta in cadrul unui mediu si care respecta standardele industriei de profil, respectandu-se, astfel, principiul tratamentului egal si al nediscriminarii si eliminandu-se riscul de fraudare a fondurilor publice si de alocare a acestora pe criterii eronate;

-             Fixarea de catre autoritatea publica a unor preturi realiste si corecte, ancorate in practica comerciala uzuala de zi cu zi a pietei de profil si echilibrate in functie de categoriile specifice de produse media participante si, nu in ultimul rand, in functie de performantele reale si demonstrabile ale acestora, respectandu-se, astfel, principiul proportionalitatii si incurajand concurenta loiala intre participantii in cadrul campaniei, eliminand totodata criteriile subiective de evaluare;

-             Cerinta autoritatii publice de monitorizare si evaluare a performantelor obiective ale produselor media participante la campanie, prin colaborarea cu organisme independente, recunoscute de industria de profil, ce realizeaza o masurare standardizata, obiectiva, transparenta si unitara pentru toate produsele media, respectandu-se, astfel, principiul transparentei si corectitudinii si asigurandu-se garantia indeplinirii obiectivelor de livrare asumate de catre beneficiarii Campaniei.

BRAT considera ca aceste principii reprezinta fundamentul oricarei campanii de informare publica ce ar putea fi organizata in viitor pe baza unor fonduri publice, astfel ca recomanda pastrarea, pe cat posibil, a unui model similar de organizare si reglementare a unei eventuale viitoare campanii de interes national.

Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT)- este asociatia profesionala a industriei de media ce reprezinta de peste 20 de ani peste 150 de companii: 75 de editori de presa scrisa si digital (care editeaza peste 350 de produse media), 20 de companii din domeniul publicitatii stradale, 55 de agentii de publicitate si alte companii din domeniu.

Raportul BRAT poate fi accesat la: https://www.brat.ro/assets/cms/2021/03/09/74/brat_raport_primele_6_luni_campanie_public.pdf

Mai mult in AdPlayersREPORT, Cercetare, Research, Presa Scrisa, Interactive, Radio, Outdoor


PUBLICITATE: