Publicitatea comerciala e moarta-n casa presei scrise. Si noi ne distram cu 57% mai mult
Joi, 16 Iulie 2015
 adplayers. Iulian Toma

Ne distram mai mult, dar publicitatea comerciala e moarta-n casa presei scrise. Cam aceasta ar putea fi concluzia pe scurt a monitorizarii investitiilor in publicitate in Presa Scrisa pe primul semestru din anului 2015 cu 57%  crestere la concerte si caderea cu 27% la companii comerciale si magazine. Toate acestea, pe fondul scaderii generale cu doar 5% a intregului volum de consum la bugete de 65 Milioane de euro in baza tarifelor lista.

Luata la bani marunti

Investitiile in publicitatea din presa scrisa au scazut in primul semestru din 2015 cu 5% comparativ cu acelasi interval al anului 2014, ajungand la o valoare de 65 milioane EUR in baza tarifelor lista (ratecard) ale publicatiilor, potrivit studiului de Monitorizare a Investitiilor in Publicitate (MIP)efectuat de Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT).

Potrivit studiului MIP/BRAT, analizand publicatiile cu aparitie continua in intervalul ianuarie 2013 – iunie 2015 se constata ca, dupa cresterea care a marcat sfarsitul anului 2013 si intreg anul 2014, primul semestru al acestui an aduce o usoara scadere a volumelor investite in zona presei scrise.

In cercetarea MIP sunt inscrise peste 200 dintre cele mai relevante publicatii nationale, locale si regionale, opt statii radio nationale, aproximativ 2000 de site-uri web, precum si 12 cele mai importante companii de OOH. In cazul publicitatii online sunt monitorizate doar campaniile publicitare de tip display si nu este inclusa publicitatea servita de site-uri specializate cum sunt  Google, Facebook, Yahoo etc.

Cu 2.000 mai putine campanii. Peste 650 de clienti si 750 de marci au renuntat

Daca la nivelul campaniilor se constata o scadere de aproape 2000 de campanii de la 12217 la 10133, la nivelul marcilor caderea publicitatii in presa scrisa este de 750 de marci, de la un numar de 6.083 la 5327, iar la client de aproape 650, de la 5.172 la 4.534.

Cele mai mari cresteri o inregistreaza Divertismentul (57%), Finantele (37%), imbracamintea, incaltamintea si accesoriile (16%), dar si auto (6%) dupa mesaje mesajele sociale, educative si politice (7%). Divertismentul a crescut in special datorita concertelor si evenimentelor derulate in acest interval, ca de exemplu evenimentul promovat de Orange – The Color Run sau Concertul Andre Rieu.

Cele mai dezastruoase caderi ale consumului de publicitate in Presa Scrisa au fost inregistrate in companile comerciale si magazine (27%), cosmetic parfumerie - 16% , business/industrie  - 8% si comunicatii - 6%.

Scaderea se remarca atat la nivelul spatiului publicitar ocupat, care a scazut de la 12.000 pagini in prima parte a lui 2014, la aproximativ 10.500 pagini in 2015, cat si la nivelul numarului de clienti de publicitate si al marcilor comunicate de acestia.

Un tabloid si un economic, in top.

Pe primele pozitii in clasamentul bugetelor atrase la rate card in presa scrisa se afla ziarul Libertatea cu peste 10,6 Mil.Eur, urmat de Ziarul Financiar (5,6 Mil. EUR), Click cu 3,6 Mil. EUR si Gazeta Sporturilor cu 2,7 Milioane EUR.

Usor peste 1 milion de euro in baza tarifelor lista sau sub acest nivel se numara Romania Libera 1,3 Mil. EUR, Evenimentul Zilei cu 1,2 Mil. EUR, Adevarul cu 1,1 Mil. EUR si Jurnalul national cu 0,8 Milioane euro.

Usoara Stabilizare. 

Specialistii monitorizarii BRAT estimeaza insa ca pana la finalul anului 2015 investitiile in publicitate se vor situa la un nivel similar celor din 2014, marcand o usoara stabilizare a pietei de publicitate, chiar daca pot interveni anumite corectii sezoniere.

Cresteri importante s-au inregistrat si pentru sectorul financiar, in acest caz evidentiindu-se marci din categoria IFN-urilor, ca de exemplu Viva Credit si Cetelem, si din categoria institutiilor bancare, ca de exemplu ING Group si Banca Transilvania.

Mai mult in Presa Scrisa, adplayers report


PUBLICITATE: