sursa: Media fact Book 2010 ( www.mediafactbook.ro )
(AdPlayers, Iulian Toma)
Initiative estimeaza piata de media romaneasca in acest an la 308 Milioane EUR, in scaderere cu 9% de la 339 Milioane EUR cat inregistra 2009. Caderea din acest an urmeaza scaderii cu 37% a pietei din 2009, comparativ cu 2008, cand cifrele vorbeau de investitii de mult uitate, aproximate la 540 mil. EUR.
Conform Media Fact Book 2010, instrumentul de cercetare de media lansat de Initiative in 2003, investitiile in televiziune pentru acest an sunt estimate la 209 Mil. EUR in scadere de la 222 Mil. EUR, iar publicitatea in Print la 27 Mil. EUR de la 37 Mil. EUR.
Piata de media Radio este aproximata la 23 Mil. EUR in scadere de la 25 Milioane EUR, investitiile in media OOH 35 Mil. EUR de la 42 milioane EUR, iar Internet Cinema la 14 Mil. EUR, singurul segment in crestere de la 13 Milioane EUR.
In ce priveste cotele de piata 2009 raportate la 2008, televiziunea detine inca suprematia consumului de media in 2009, cu 65,5% in crestere de la 62,4% cat avea in urma cu un an. Presa scrisa atrage 10,9%, in scadere de la 15,2%, Radioul are 7,4% in crestere de la 6,5%, iar OOH 12,4% de la 13%. Codasele clasamentului, Internetul si Cinema-ul, sunt estimate cu 3,8%, in crestere de la 3% cat avea in 2008.
Toate estimarile sunt insa privite cu mari rezerve datorita climatului economic recent, si orizontului de micsorare a veniturilor unor categorii de populatie. Alexandra Olteanu, Buying Director la Initiative este pesimista in privinta cifrelor pe ultimul trimestru al anului.
„Suntem in expectativa privind estimarile pe ultimul trimestru al anului”, spune Alexandra Olteanu. „Al doilea val de criza poate fi chiar mai mare decat primul. Daca se vor taia salarii si pensii, este clar ca va fi si un recul in consum, iar investitiile in comunicare nu pot decat sa urmeze la randul lor aceasta tendinta”
„Anul acesta nu neaparat ne este teama de prognoze dar sunt atatea semne de intrebare ca este foarte greu sa mai faci previziuni pentru acest sfarsit de an”, adauga si Veronica Savanciuc, presedinta grupului de marketing si comunicare.
„Marja de eroare la estimarile din acest an este mai mare prin cumulul tuturor factorilor care determina evolutia consumului de media” spune si Octav Popescu, Vicepresedintele Initiative. Oficialul explica si ca uneori este greu de pus cap la cap datele din studii. El ofera ca exemplu timpul mediu de consum TV cu putin peste 6 ore pe zi, si intervalul mediu de petrecere a timpului pe Internet, intre 6 si 7 ore. „In functie de cum se suprapun aceste cifre, si orele de somn, ne putem intreba cat timp ne ramane pentru munca?”
Studiul complet poate fi descarcat de pe site-ul produsului Media Fact Book