Revista adplayers a pus mana pe o circulara a Directiei Generale de Impozite si Taxe Locale a sectorului 1 in care autoritatea in Impozite si Taxe Locale a sectroului 1 da termen 5 zile detinatorilor de panouri sa declare situatia taxelor si autorizarilor din 2010 si pana in luna iunie 2016
adplayers Iulian Toma
Autoritatile publicitatii stradale intra in actiune. Sau cel putin una dintre acestea: Directia Generala de Impozite si Taxe Locale din Sectorul 1.
Revista adplayers a pus mana pe o circulara in care autoritatea de impozite si taxe locale a sectorului 1 cere socoteala tuturor detinatorilor de panouri ca in 5 zile sa isi clarifice toate aspectele legate de legalitatea amplasamentelor pe domeniul public si plata taxelor ( daca ar exista astfel de taxe, pentru ca dupa opinia noastra sunt redevente) din 2010 si pana in prezent (iunie 2016).
Din informatiile de pana la ora publicarii articolului, (Sambata, 11 iunie, 12,00) adresa a ajuns la majoritatea toate companiile detinatoare de panouri, unele primind insitiintarea chiar in cursul zilei de vineri, 10 iunie.
Venita de la autoritatea de Impozite si taxe locale a Sectorului 1, initiativa preia, cu mult curaj, actiunea de curatenie in publicitatea stradala prin aducerea la zi a situatiei taxelor/redeventelor si autorizarilor tuturor panourilor de pe raza sectorului 1, prin atragerea raspunderii administratorilor companiilor, care vor trebui sa ataseze fiecarui panou situatia taxelor sau redeventelor, a titlului ( contractului ) prin care au folosit domeniul public si autorizarilor acestora din anul 2010 si pana in luna iunie 2016.
Practic, intr-o forma legala, interesata in primul rand de colectarea taxelor si redeventelor, autoritatea locala face si treaba autoritatilor care ar fi trebuit sa se ocupe de urmarirea legitimitatii prin care au fost amplasate fiecare dintre panourile publicitare din spatiul public, incepand de la Primaria Municipiului Bucuresti si Inspectoratul de Stat in Constructii, pana la Politia Locala care pot solicita in orice moment situatia acestor autorizari si desfiintarea structurilor / mijloacelor de publicitate ce nu respecta Legea 185, in vigoare din 2013, prorogata in aplicare pana in luna noimebrie 2015 .
Companiilor detinatoare de panouri le sunt solicitate, incepand din 2010 si pana in luna iunie 2016:
- Declaratia de impunere privind stabilirea taxei pentru utilizarea locurilor publice
- Avize / autorizatii / contracte / documente de atribuire a unei suprafete de teren utilizate si durata ocuparii domeniului public
- Declaratia pe propria raspundere, cunoscand prevederile legii penale privind falsul in inscrisuri, din care sa rezulte ocuparea domeniului public, perioada, destinatia utilizarii domeniului public, suprafetele de teren utilizate sau modificate ce fac obiectul taxarii (original)
- orice alt inscris relevant pentru solutionarea dosarului fiscal
Cum se vor ciocni declaratiile administratorilor de companii detinatoare de panouri publicitare si retele de afisaj stradal, cu situatia legalitatii amplasarii panourilor si cu monitorizarile de care beneficiaza organele statului, vom vedea practic la sfarsitul colectarii datelor care avertizeaza si ce poate urma in lipsa depunerii acestor declaratii: sanctiuni cu amenzi de La 25.000 de lei la 27.000 de lei, pentru persoanele juridice contribuabili mijlocii si mari, si intre 6.000 de lei si 8.000 de lei pentru celelalte persoane juridice sau persoane fizice.
Acestea se adauga sanctiunilor prevazute de lege referitoare la constructiile ilegale, care se aplica fiecarei constructii in parte ( in cazul publicitatii stradale - fiecarui panou in parte).
Pana acum stim doua lucruri din legislatia in vigoare: primul, ca domeniul public nu poate fi ocupat de panouri publicitare fara licitarea spatiilor destinate acestei activitati ( din nefericire, licitatii publice inexistente de peste 20 de ani, cu exceptia refugiilor din statiile de transport in comun (In Bucuresti RATB )
Al doilea lucru foarte clar este Legea 185/2013, referitoare la panotajul stradal, intrata in vigoare in luna noiembrie 2015, dupa ce a fost amanata in aplicare de mai bine de doi ani, din interesele unor jucatori care azi detin pozitii aproapiate de monopol in piata, isi va produce efectele luand la bani marunti fiecare panou.
Potrivit specialistilor din industrie „Este de asteptat ca si celelalte sectoare sa urmeze exemplul Sectorului 1 si este posibil pentru ca in scurt timp, peste 5.000 de panouri de diverse dimensiuni sa dispara din peisajul capitalei. In lipsa colectarii datelor si taxelor si autorizarilor, un alt specialist din industria de publicitatea OOH, apreciaza prejudiciul anual pentru bugetele locale doar in Bucuresti la minim 3-3,5 Milioane de euro!
In cat timp isi va produce adresa autoritatii de stat in impozite si taxe locale Sector 1 efectele de sanctionare a situatiilor ilegale ramane de urmarit. Un lucru este sigur: Autoritatile de stat in impozite si taxe locale incep sa faca ordine in hartii. Piata de publicitate Out Of Home (OOH) din Romania ar putea ca in curand sa isi recapete increderea si respectul investitorilor din industrie de comunicare din intreaga lume. Poate nu tocmai intamplator, astazi, jucatori mondiali in publicitatea stradala nu pun piciorul in piata romaneasca, dar sunt prezenti in lume inclusiv in zone emergente sau chiar de conflict ( JC Decaux in Ucraina, spre exemplu, in timp ce in Kenia se masoara deja audientele OOH).
Mai mult in OOH, Legislatie,