De ce a dat Gazeta Sporturilor 250.000 EUR pe iPad?
Luni, 04 Iulie 2011
( AdPlayers, Iulian Toma )

Din 40.000 de tablete iPad cat sunt estimate ca navigheaza astazi in publicatiile online din Romania, din estimarile Gazetei Sporturilor, aproximativ 20.000 consuma site-urile din jurul nucleului gsp.ro, al Gazetei Online. O masa critica de consumatori suficient de mare pentru a determina editorii sa scoata din buzunar 250.000 EUR pentru iPad Gazeta Sporturilor.

Obiectivul? Prima platforma de livrare cu plata a continutului premium al unui ziar de mare tiraj. Prima, pentru ca alte ziare au preferat sa adapteze platforme de a oferi continutul gratuit, sau care presupun doar achizitia aplicatiei pentru tableta, descarcarea ziarului sau revistei ramanand gratuita.

“Aplicatia in sine nu este mare lucru. Nu asta ne-a costat 250.000 EUR, ci intreaga platforma de gestiune a fluxului editorial, pentru care lucreaza zilnic mai mult de 50 de jurnalisti.” explica Robert Popescu, Director de Dezvoltare Digitala la Gazeta Sporturilor.

Mai mult de 20 de iPad-uri se gasesc in mainile echipei care iese in fiecare zi pe piata cu Gazeta Sporturilor in diferite forme de continut gratuit sau cu plata. Informatia este sortata in timp real, de la editiile gratuite ale Gazetei Online, pana la continutul premium de ziar tiparit si, mai nou, cel de tableta. Cate ziare se mai pot lauda cu acest numar de iPad-uri puse in mana echipei?

Cate iPad-uri sunt pe piata?

Niciun editor de ziare si reviste nu poate spune cu exactitate cate tablete se vand astazi pe piata, inclusiv cele achizitionate din afara granitelor. “Nimeni nu stie cu precizie cate unitati iPad se vand in total. Exista cifre de vanzari ale unor magazine la online, dar nu putem spune ca acestea reprezinta volumul real de iPad-uri achizitionate pana astazi pe piata din Romania. Sa nu uitam de tabletele achizitionate direct din afara granitelor”, spune Augustin Roman, managerul general al Gazetei Online.

Potrivit editorilor GSP, numai unul dintre cele mai mari magazine online vinde in jur de 2.000 de tablete pe luna. Cel putin din statistici, pana in prezent iPad-ul este cea mai vandut, celelalte tipuri de tablete ramanand undeva in jurul a 10-15% din volumul total de unitati. Numarul mic de unitati vandute de alte branduri este si motivul pentru care, desi editorul este pregatit practic pentru orice fel de tableta, pana acum a lansat doar editia de iPad.

Care este legatura intre afacerea GSP si zecile de mii de tablete care consuma astazi continutul online din Romania?

“Estimam ca o parte din publicul online sa isi doreasca un continut premium. Numarul actual de iPad-uri si cresterea exponentiala a vanzarilor a determinat Gazeta Sporturilor sa investeasca in platforma de livrare de continut premium inclusiv pe tablete”, a declarat Robert Popescu, care aminteste ca intreg continutul editorial oferit gratuit pe site este separat de continutul premium al cititorului editiei tiparite.

Target: 5.000 de abonamente si iPad publicitatea.

Managerul de dezvoltare digitala este de parere ca numarul de tablete iPad se va dubla pana la sfarsitul anului, dar in lipsa unor statitici clare,  a evitat sa faca previziuni exacte in privinta abonamentelor livrate pe tableta. “Credem ca numarul de tablete vandute se va dubla pana la sfarsitul anului 2011. In aceste conditii, o cifra realista ar fi ca pana la final de an sa avem in jur de 5.000 de abonamente la editia iPad” estimeaza Robert Popescu.

Chiar daca cifrele privind abonamente si previziunile de venituri din varianta iPad pana la sfarsitul anului par sa fie deocamdata modeste in comparatie cu zecile de mii de exemplare vandute la taraba de ziarul pe hartie, sau cu milioanele de afisari si utilizatori care consuma zilnic produsele online gratuite, editorii Gazetei Sporturilor au avut si alte ratiuni de dezvoltare pentru a pune pe masa investitia de un sfert de milion de euro.

In spatele “iPad Gazetei” nu stau numai banii adusi din vanzarea de abonamente pentru continutul premium de tableta, ci si bugete de publicitate. Pe langa redactorii ziarului, vanzatorii de publicitate pegatesc proiecte speciale si propuneri cu experienta multimedia “pe viu” a cititorului cu marci care investesc in comunicare. Clienti de publicitate din domeniul auto sau din categoria bauturilor au primit deja rodul interactivitatii iPad Gazetei Sporturilor.

Publicitatea pentru audienta tabletei este inserata separat, pentru ca si cititorii sunt diferiti. Cu o investitie intr-un iPad cuprinsa intre 500 de euro (iPad wireless) si 900 euro (iPad 3G), cititorul de tableta are un profil demografic de invidiat inclusiv de publicatiile de business. Odata cu "iPad abonamentul", pachetele de publicitate livrate aduc audientei inclusiv filme si imagini de inalta definitie, esentiale pentru comunicarea anumitor categorii de produse. La acestea se adauga o experienta de interactivitate cu cititorul greu de gasit prin alte tehnici de comunicare. O "iPad experienta" in publicitate!

Dar cate agentii din Romania sunt pregatit  e pentru aceasta experienta in comunicare? Sa incepem prin a le numara mai intai pe cele care si-au achizitionat deja tablete pentru angajati. Cate companii de publicitate si de media credeti ca au achizitionat iPad-uri pentru oamenii din agentii, astazi, cand Gazeta Sporturilor are deja 20 de bucati in redactie?

Mai mult in Media


PUBLICITATE: