Outdoor Creativ McDonald's, Gratis McFlurry. Panou Sensibil la Temperatura
sursa: JC Decaux / Youtube
adplayers. Iulian Toma
Nu e nevoie sa faci vreo facultate ca sa deosebesti frumosul de urat. Frumosul este de bun simt, natural. Miroase ca o floare care te imbie cu mireasma-i aducatoare a starii de bine. Uratul are o duhoare puturoasa de la o posta. Nici macar nu poti sa te apropii de el. Nu-i poti sta aproape. N-ai cum sa traiesti cu el.
Tot asa si cu publicitatea. Nu trebuie sa fii vreun arhitect ca sa deosebesti publicitatea stradala frumoasa de uratenia care ne inconjoara la tot pasul. Unul dintre cei mai mari jucatori in publicitatatea outdoor din lume, JC Decaux a dezvoltat chiar si o divizie cu oameni si plan de afaceri proprii, unde inoveaza si infrumuseteaza continuu publicitatea stradala, in zeci de piete din intreaga lume. Nu si in Romania, inconjurata peste tot de piete JC Decaux, mai putin la noi.
IBM, Outdoor de eveniment
sursa: JC Decaux Youtube
Altadata prezenti si pe piata romaneasca, jucatorii internationali s-au retras usor, usor, pana n-a mai ramas niciunul. Zero. Nada. Rien, moncher. Si nu pentru ca n-ar fi vrut sa faca bani si la noi in tara, ci pentru ca au fugit de noi mancand pamantul. I-am speriat de moarte. Sunt peste tot in lume, mai putin in Romania. Numai la noi n-au stiut cum sa faca un ban din publicitate, pentru ca trebuia sa dea spaga mai mare decat veniturile. Asa ca au vandut in pierdere la mai marii momentului si-au plecat. Toti.
Au ramas doar panourile ruginite de 20 de ani, aidoma unui santier parasit de unde te astepti sa-ti cada macaraua in cap la primul vant sau primul cutremur mai serios de 3 grade. Dealtfel prismele publicitare omoara oameni la propriu si niciun inspectorat in constructii nu le ridica pentru ca n-are regulament de aplicare a legii. Omoara oameni si maine sunt puse la loc. S-a intamplat la Iasi, dar nu numai.
Romania este o pata neagra in harta publicitatii outdoor internationale. O pata de aproape 20 de milioane de perechi de ochi care vad pretudindeni uratul in comunicarea vizuala, pentru ca politicienii au fost interesati sa-si ia alte beneficii din publicitatea de pe strada. Sa intre ei oricat si oriunde ca sa le vedem campaniile electorale. Ne-au siluit sa le vedem din 4 in 4 ani meclele hidoase in campanii din bani negri, cu care astazi se mai si lauda pe toate posturile de televiziune. Si ne-o spun, vorba unei bune prietene din presa, cu maxima lejeritate: „Toate partidele au bani negri in campanii”. Ca si cum acesta este noul alb. Negrul. Niciunul nu s-a gandit sa-l invite pe unul de la JC Decaux sau Clear Channel sa ne invete ce sa facem pe strada. Noaptea mintii.
Clear Channel, tell a big story, GAP
sursa: Clear Channel Outdoor /Youtube
Pentru cei mai putin avizati, jucatori de talie mondiala cum sunt Clear Channel sau JC Decaux sunt prezenti nu doar la vecinii nostri occidentali, ci chiar si in mult hulita Rusie. Si nimeni nu-i acuza ca sunt pro-rusi. Nu este cazul si in Romania, tara membra UE, NATO si ce mai vreti sa mai adaugati ca sa ne laudam tarisoara noastra libera, frumoasa si plina de binefacerile democratiei. Mai putin de cele ale publicitatii stradale. Asta numai bine nu face. Ca sa nu amintesc si ca a omorat oameni. Dumnezeu sa-i ierte. Si pe noi. Pentru ca n-a cazut niciun cap si nu s-a schimbat nicio prisma publicitara in oras. Tot acolo au ramas.
Daca vreti sa vedeti publicitate outdoor frumoasa, abonati-va la canalele de Youtube JC Decaux sau Clear Channel, cum a facut si adplayers ca sa isi spele ochiul macar la vecinii nostri europeni sau de peste ocean, membri NATO sau nu, ca Rusia J Pentru ca numai bunul Dumnezeu stie cata apa o sa mai treaca pe Dunare sau cate F16 or sa mai decoleze de pe Kogalniceanu pana o sa vedem si noi asa ceva si in Romania.
Bucurati-va ca vedeti macar ce fac altii, daca la noi nu putem sa facem nimic. Noi o sa avem strada frumoasa cand o sa vrem cu adevarat. Sau cand o sa meritam dupa ce alegem. Acum ne bucuram doar cu ce-am ales. Mai bine zis, ne bucuram cum s-au ales inainte intre ei, ca sa alegem noi, dupa. Democratic, nu? Ei aleg si noi culegem. Fiecare face cate ceva pentru el. Multumim publicitarilor care ne-au dus sa votam binele lor in zeci de campanii electorale.
In SUA nicio multinationala din publicitate nu lucreaza pentru vreun partid. Doar cu Casa Alba si cu institutiile statului, in urma unor licitatii. Numai la noi publicitarii fura painea consultantilor politici lucrand inclusiv campanii electorale. Dupa care se mira ca sunt chemati la bara in Justitie. O vorba din batrani spune ca daca intri in troaca, te mananca porcii. Dar cine-si mai asculta azi batranii?
Sa traim frumos. Ca bine am trait pana acum. Platile vin dupa alegeri. Cele pe noiembrie, trecut, abia au inceput.
Coca-Cola, Outdoor Creativ
sursa: JC Decaux / Youtube
Mai mult in OOH, Outdoor, Publicitatea Stradala, Legislatie,