Desi pozeaza in fata frumoasa dar saraca a publicitatii, industria de Internet romaneasca este scoasa la un film in oras de baieti cu salarii de la 400 de euro pana la peste 20.000 de euro. Este concluzia la care a ajuns AdPlayers dupa o investigatie proprie in industria de vanzari de publicitate pe Internet.
Daca un vanzator de publicitate pe internet vine la interviuri de angajare cu gandul ca fara 600-700 de euro nu se va ridica de pe scaun, realitatea din teren il coboara cu picioarele pe pamant dupa o serie de 2-3 interviuri fara succes. In urma cu 7-8 ani un vanzator de publicitate pleca acasa si cu 200 de dolari, insa in prezent sunt vremuri ceva mai bune: un salariu de junior porneste de la aproximativ 400 EUR corectat cu bonusuri de vanzari in functie de atingerea sau depasirea tintelor trasate.
Dupa un an de experienta, primeste o marire de salariu si se afla intr-o pozitie de oarecum senior in departament. Jucatorii noi pe piata il curteaza ca „specialist”, nivel de la care se poate intalni si la o cafenea scumpa din oras pentru ceea ce unii numesc, destul de pompos in cazul acesta, „head-hunting”.
Cu experienta deja de un an, vanzatorul de publicitate pe Internet poate primi in compania pentru care lucreaza pe langa o pozitie mai buna in departament si un salariu intre 600 si 800 de euro, desi multi ating limita de sus doar in cazul unor promisiuni serioase de vanzari. De regula marile „tunuri” de salariu vin de recrutarea din afara, cu toate pericolele care il pandesc pe noul angajat ce va intra, daca bate palma, intr-o lume necunoscuta.
Seniorii calificati
Cu 2 sau 3 ani de experienta si deja manager al unui departament, fostul senior de vanzari nu primeste neaparat o masina de servici, dar poate spera la un salariu de peste 1.500 de euro. Pachetele salariale intre 2000 si 3000 de euro sunt de regula salarii vedeta ale unor coordonatori de divizii de Internet din cadrul unor agentii de publicitate.
Si aici vedetele sunt manageri de internet din marile agentii de media care si-au construit astfel de departamente specializate, insa nu toate companiile pun acelasi pret pe publicitatea pe Internet, si de aici mari diferente de la persoanlul calificat pana la salarii. De regula insa, agentiile de publicitate sau de media care investesc serios in Internet, mai rar intalnit in cazul regiilor de vanzari, sunt si cele care ofera si posibilitati de perfectionare ale angajatilor - de la cursuri de certificare pentru administrarea unor campanii interactive, cu durata cuprinsa intre 1-2 saptamani la peste o luna, unele dintre ele chiar peste granitele nationale.
Astfel de programe de calificare profesionala duc si la o retentie mai mare a personalului companiei – investitia intr-un astfel de training fiind conditionata de o perioada contractuala cu angajatul care se poate razgandi pe parcurs, dar are de scos din buzunar ceva bani, uneori deloc putini. Si asta pentru ca un program de training serios este cuprins intre cateva mii de euro per angajat, pana la investitii de peste 50.000 de euro pentru fiecare specialist devenit intre timp un fel de cutie de valori a agentiei cu „Google Certified Professional”, sau alte certificari de bune practici ale agentiilor si grupurilor specializate in comunicare digitala.
Managerii din fruntea clasamentului
Evident ca vedetele clasamentului sunt managerii regiilor de vanzari sau editorilor, platiti sa conduca bataliile cotei de piata in Internet. Excluzand cazurile in care managerii sunt chiar partenerii companiilor care vand publicitatea pe Internet, si care in mod evident sunt recompensati inclusiv de profitul companiei la sfarsitul anului raportat la ministerul finantelor – spre exemplu Val Voicu (AdEvolution), Mihai Fanache ( Mediacafe ), Mihai Seceleanu (Internet Corp), Calin Fusu (Neogen) – regiile de vanzari isi platesc managerii cu pachete salariale de la 3.000 - 5.000 de euro pana la peste 20.000 de euro pe luna.
Si aici recompensa vine in stransa concordanta cu atingerea obiectivelor de vanzari sau profitabilitate, tinte care pot duce inclusiv la despartirea managerului de compania pentru care lucreaza, atunci cand diferenta dintre „realizat” si „bugetat” o impune.
In fruntea clasamentului managerilor bine platiti in vanzarile de publicitate AdPlayers i-a descoperit pe sefii marilor regii de vanzari Media Pro Interactiv, Boom ( Netbridge Investments), Intact Interactive, ARBOmedia, unde salariile unui manager de vanzari – director executiv sau director general – pot oscila intre 3.000 - 5.000 EUR pe luna si pana la peste 20.000 EUR pe luna, cifra cu care este creditat, in fruntea topului, pachetul managerial al lui Orlando Nicoara (foto), directorul general de la Media Pro Interactiv. Poate de aici si recentele achizitii de site-uri ale omului de publicitate.
Actualizare:
Orlando Nicoara: “Salariul meu este mai putin de jumatate din cifra declarata de AdPlayers"