FOTO: Nicki Boswell, Head of Research la Futures Worldwide
(AdPlayers, Iulian Toma)
75% dintre consumatori si-au schimbat comportamentul de consum in criza, iar 70% dintre acestia isi vor pastra o parte sau intreg acest comportament de acum inainte. Sunt doar doua dintre concluziile importante ale cercetarilor Initiative privind evolutia consumatorilor in actualele conditii economice.
„As prefera sa folosim „actualele conditii economice” decat „criza”, a spus astazi Veronica Savanciuc, presedinta grupului de companii locale din care face parte Initiative Romania, la intalnirea cu presa destinata prezentarii rezultatelor studiului.
INTERNETUL: cu 35% mai de incredere, si cu 50% mai obiectiv decat Televiziunea
Internetul a devenit un canal de informare cu 35% mai de incredere si cu 50% mai obiectiv decat Televiziunea sunt alte concluzii ale studiului prezentat de catre Nicki Boswell (foto), Head of Research la Futures Worldwide, specialistul de cercetare de la Initiative.
De 12 ani in cercetarea consumatorului, Boswell are scoala de consumer research de la Unilever Marea Britanie, companie pentru care a lucrat timp de sapte ani, inca din 1998, urmata de aproape doi ani de Carat si mai apoi Initiative, unde activeaza in ultimii doi ani.
„In aceste vremuri consumatorul este tot mai preocupat sa ia controlul, sa stie ce se intampla cu el pentru a decide intr-un mod cat mai bun cu putinta”, spune Nicki Boswell, care explica si cresterea Internetului pentru informare. „Pricing is more important, and decision is more and more personal”, subliniaza oficialul tendinta actuala, care nu mai are nevoie de traducere.
Desfasurat de compania de media in Europa si SUA, studiul Initiative releva ca accelerarea utilizarii Internetului este justificata de nevoia de informare in privinta consumului. Astfel, Internetul este utilizat cu 58% mai mult de consumatori pentru cautarea unor cupoane de reduceri, si cu 49% mai mult pentru cercetarea unor produse si servicii. Deasemenea, canalele online sunt utilizate cu 51% mai mult pentru comparatii de pret si in cresetere cu 48% pentru opiniile unor consumatori legate de produse si serviciile pe care le achizitioneaza.
Ce trebuie sa faca in criza investitorii in comunicare, sau producatorii de produse si prestatorii de servicii? Sa inteleaga si sa foloseasca sursele de influenta, sa fie deschisi, onesti si transparenti in relatia cu consumatorul, sa se diferentieze in valorile promovate si sa fie constienti de schimbarea pe termen lung a valorilor brandului in relatia cu nevoile consumatorului.
Potrivit studiului Initiative, pentru a castiga batalia cu criza, brandurile trebuie sa fie in aceasta perioada de partea consumatorului. De aici ,abordarea emotionala a mesajului unui brand, si nu cea de pret, este la fel de importanta.
„Iti dam banii inapoi, daca iti pierzi in urmatoarele 12 luni locul de munca” este mesajul unui retailer auto de pe piata internationala, pe care Boswell l-a adus ca exemplu de a fi de partea consumatorului.
Romania, incotro?
Raspunzand intrebarilor AdPlayers, legate de modul in care se reflecta rezultatele studiului international pentru piata romaneasca, Octav Popescu, Vicepresedinte Initiative Romania este de parere ca si romanii imprumuta foarte mult din atitudinea consumatorilor desprinsa din cercetarea internationala.
„Suntem a doua piata din Europa din punct de vedere al penetrarii Internetului Broadband, iar 12% dintre romani utilizeaza asa numitele „smart phones”, comparativ cu 14% cat arata statisticile pentru Europa. Timpul petrecut pe Internet este deasemenea aproape de media europeana, iar tranzactiile online au crescut cu 65%”, mai argumenteaza Popescu, referindu-se la comparatia cu anii trecuti.
Ileana Tomescu, Managing Director la agentia de media Brand Connection, vine in sprijinul afirmatiilor lui Popescu privind increderea in Internet, vorbind despre unul din mixurile de media folosite de investitori in comunicare.
„Multi clienti prefera sa foloseasca mixul de media alcatuit din TV si Online. Pentru bugete mici, acest mix ii ajuta sa faca retinut mesajul catre consumator. Raspunsul trebuie gasit in comportamentul publicului care citea ieri presa scrisa pe hartie, iar astazi o citeste online”.