Cheltuieli in publicitate in crestere cu 12% in 2023, comparativ cu anul precedent. Raportul anual BRAT privind investitiile in publicitate.
Miercuri, 27 Martie 2024

Sursa. BRAT, https://www.brat.ro/mip/raportari_anuale/2023  

In 2023, investitiile in publicitate in cele 4 medii (online, OOH, radio si presa scrisa) au atins aproximativ 740 de milioane de euro (valoare calculata utilizand preturile de lista/ratecard), inregistrand o crestere de aproximativ 12% fata de 2022

 AdPlayers. info

In 2023, investitiile in publicitate in cele 4 medii (online, OOH, radio si presa scrisa) au atins aproximativ 740 de milioane de euro (valoare calculata utilizand preturile de lista/ratecard), inregistrand o crestere de aproximativ 12% fata de 2022, arata Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT) care furnizeaza industriei media si publicitare raportul de analiza a pietei de publicitate in 2023.

Raportul a fost elaborat pe baza datelor obtinute in cadrul studiului Monitorizarea Investitiilor in Publicitate pentru mediul online, presa scrisa, radio, OOH si influencer marketing.

Potrivit monitorizarilor BRAT, investitiile in publicitate in mediul online, OOH si radio au inregistrat cresteri semnificative, cu un avans de 10%, respectiv 12% si 16% fata de anul 2022, in timp ce investitiile in presa scrisa isi continua trendul descendent.

Retail-ul, ramane cel mai mare investitor

Retailul ramane in continuare cel mai mare investitor in publicitate pentru mediile monitorizate de catre BRAT, inregistrand aproximativ 25% din totalul acestora, cu o crestere de aproximativ 18% fata de 2022. Cele mai importante cresteri ale nivelului investitiilor au fost realizate de clientii din zona de magazine si comenzi online (+43%), sanatate si domeniul farmaceutic (+28%) si non-comercial (campanii de informare derulate de diverse agentii guvernamentale +25%).

Superbet, IQOS si eFortuna.ro domina mediul online in 2023, reprezentand impreuna aproximativ 17,5% din totalul investitiilor in publicitate in acest mediu. Orange este marca cea mai promovata in publicitatea OOH, cu aproximativ 8% din totalul investitiilor, urmata de Kaufland si McDonald's, fiecare cu aproximativ 4%, respectiv 3% din totalul investitiilor in publicitatea OOH.

In topul investitiilor in publicitatea radio, primele trei locuri sunt ocupate de retaileri Lidl, Kaufland si Carrefour, totalizand aproximativ 12% din totalul investitiilor in acest mediu, in timp ce in cazul presei scrise, primele trei locuri sunt ocupate de marcile Intredo, Lidl si Superbet, totalizand un sfert din totalul investitiilor in acest mediu.



BRAT a extins monitorizarea si la nivel de influencer marketing

Incepand cu ianuarie 2023, BRAT a extins monitorizarea investitiilor in publicitate in zona de influencer marketing. Astfel, in 2023, au fost monitorizate 94.646 de postari comerciale, 80% dintre acestea fiind realizate pe Instagram, iar 11% pe TikTok. 5.307 de clienti au comunicat prin influencer marketing, 80% dintre acestia comunicand exclusiv prin influencer marketing, fara a fi activi si in alte medii monitorizate in 2023.

Raportul complet privind tendintele si evolutia pietei de publicitate este disponibil membrilor BRAT si se regaseste pe site-ul BRAT, accesand pagina dedicata raportului: https://www.brat.ro/mip/raportari_anuale/2023   


Asociatia Biroul Roman de Audit Transmedia este organizatia din industria media si publicitate care are ca obiectiv stabilirea de metode si standarde comune privind modalitatea de masurare a indicatorilor de performanta ai produselor media.

BRAT sprijina industria de media si publicitate prin studii strategice si tactice utilizate in elaborarea strategiilor de media si comunicare, precum si in procesul de achizitie de media. BRAT masoara transparent si obiectiv audienta mediului online (SATI), a presei scrise (SNA si Auditul Tirajelor), precum si panotajul (SAO). De asemenea, BRAT realizeaza studiul de consum si strategie media (FOCUS) si monitorizeaza investitiile in publicitate in 5 medii (MIP): online, presa scrisa, panotaj, radio si influencer marketing.

Monitorizarea Investitiilor in Publicitate (MIP) este studiul efectuat de BRAT care furnizeaza pietei de media si publicitate informatii complete despre campaniile publicitare desfasurate in cadrul publicatiilor tiparite, emisiunilor statiilor radio, site-urilor web, locatiilor OOH statice si dinamice, precum si cele derulate prin influencer marketing. Rezultatele MIP sunt disponibile beneficiarilor membri BRAT, cat si altor companii interesate de aceste rezultate.

Mai mult in AdPlayersREPORT, Media, Research, Cercetare,


PUBLICITATE: