....
( AdPlayers.ro , Iulian Toma, iulian.toma@adplayers.ro )
Ministerul Integrarii Europene ( MIE) in colaborare cu Ministerul Justitiei si Ministerul Administratiei si Internelor a declansat campania „EU nu dau si nu iau spaga”. Proiectul se va derula in perioada 13 iunie – 9 iulie 2006 cu sprijinul „pro bono” (oferit cu titlu gratuit) al celor care au acceptat sa contribuie in campania cu statut de utilitate publica. La evenimentul de lansare au fost invitati sa participe printre altii, Anca Daniela BOAGIU - Ministrul Integrarii Europene, Monica MACOVEI - Ministrul Justitiei, Jonathan SCHEELE - seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania.
Comunicare Pro-Bono
Creatia campaniei este semnata „pro bono” in urma unui proces de selectie care a avut ca rezultat alegerea agentiei de publicitate DDB Bucharest. „Am lucrat cu o agentie de advertising care s-a ocupat –in mod gratuit- de creatia si conceptul campaniei, creatia si productia spoturilor video si audio, creatia identitatii vizuale a materialelor printate, fapt care a redus substantial costurile campaniei”, spune Hatieganu, referitor la implicarea DDB Bucuresti in campania de promovare.
Oficialii MIE spun ca DDB Bucharest a fost selectata in urma unei licitatii la care au fost invitate un numar de aproximativ 25 de agentii de publicitate de pe piata romaneasca. Cerinta cheie a licitatiei a fost ca agentia sa se angajeze sa creeze si sa produca conceptia si identitatea vizuala a campaniei pro bono. In urma licitatiei pro bono, ministerul nu a alocat sau facut plati pe aceste segmente, afirma Vlad Hatieganu.
Asta nu inseamna ca efortul de promovare in campania anti-spaga nu a adus si costuri la buget. Intrebat de catre AdPlayers daca intreaga implicare in campanie a fost PRO BONO, Vlad Hatieganu a admis ca aceasta a adus si costuri, acolo unde sustinerea campaniei nu a putut fi realizata fara costuri. Este vorba despre costuri de prodictie a materialelor tiparite – pliante, afise, insigne, banconte. Sub rezerva unor calcule preliminare neincheiate, la data incheierii materialului, consilierul in MIE a afirmat pentru AdPlayers ca bugetul total implicat in campanie este de aproximativ 40.000 EUR. Oficialul MIE spune ca „achizitiile au fost facute prin multiple selectii de oferta, mai multe firme participand la productia materialelor campaniei”.
Scop si target
Potrivit reprezentantilor MIE, scopul campaniei este „constientizarea si informarea functionarilor publici si a opiniei publice in general asupra severitatii fenomenului coruptiei pentru a inlatura toleranta fata de acest nedorit fenomen”.
Obiectivele campaniei sunt informarea functionarilor publici asupra pericolelor profesionale asociate fenomenului „spaga” si oferirea de solutii alternative. Initierea functionarilor publici intr-un porces de reconstructie organizationala si de atitudine asociata „functionarului public european”, schimbarea atitudinii publicului larg (la nivel individual) de a da spaga si informarea sintetica a cetatenilor asupra diferitelor instrumente de combatere a micii coruptii.
Grupurile tinta ale campaniei sunt, pe de o parte, angajatii din sectorul bugetar care au o relatie directa, nemijlocita, cu publicul (urban) si, pe de alta parte, publicul larg, cetateni care intra in contact direct cu cei din administratie: mediu urban, categoria de varsta 14-55 ani
Justificarea campaniei
Autorii campaniei din cadrul MIE spun ca miza unui astfel de proiect este sa incerce sa modifice atitudini, o misiune dificila, de lunga durata, dar imperativa. Avand in vedere ca problema coruptiei nu este numai una institutionala, ci si (sau, mai ales) una de atitudine, o astfel de campanie nu vine decat sa completeze diferitele eforturi care se fac la nivel institutional.
Initiatorii campaniei anti-spaga sustin ca nu trebuie scapat din vedere ca in spatele institutiilor sunt oameni, iar coruptia este un fenomen endemic, care depaseste portile unei sali de judecata, primarii sau spital. Fie ea la nivel inalt, fie prezenta in viata de zi cu zi a oricarui cetatean, coruptia nu este un fenomen nici nou, spun oficialii MIE, si cu atat mai putin specific Romaniei. Cu toate acestea, sunt de parere reprezentantii MIE, constientizarea opiniei publice asupra severitatii fenomenului si o incercare de modificare a atitudinii fata de aceasta constituie doua prioritati ale momentului.
„Modificarea atitudinii functionarilor publici si a cetatenilor”
„Campania noastra are ca scop modificarea atitudinii functionarilor publici si a cetatenilor fata de fenomenul numit „spaga” si informarea lor asupra modalitatilor de combatere”, spune Vlad Hatieganu, Consilier Ministru in MIE. „Publicul tinta este constituit in primul rand de catre bugetari, cu o atentie speciala indreptata intr-o prima faza catre functionarii publici”, afirma Hatieganu.
El a mai adaugat ca un public tinta secundar il reprezinta cetatenii care intra in contact cu publicul tinta mai sus mentionat. Ambele categorii de public tinta vor primi atat mesaje simbolice (insigne, spot video, spot audio, bancnota de 0 lei), cat si mesaje practice de informare asupra alternativelor „spagii” (site internet, pliante).
„Avem statutul de campanie de utilitate publica”, spune Hatieganu. Autorii propun un parteneriat intre institutiile guvernamentale si cetateni, societatea civila si mass-media, iar in campanie nu sunt prevazute si nu exista costuri de difuzare a materialelor audio/ video. Ministerul Integrarii Europene mizeaza pe implicarea benevola in campanie a tuturor celor interesati de subiect.
In 40 de orase
„Intentionam ca aceasta campanie sa „afecteze” primele 40 de orase ale tarii ca numar de populatie (resedinte de judet), plus un segment special, pentru Bucuresti”, a mai spus Vlad Hatieganu. Institutiile vizate de catre campanie sunt cele in care se face contactul intre functionarul public si cetatean („o campanie la ghiseu”). Ambelor categorii vizate li se vor distribui insigne si pliante informative, acestea fiind sustinute de catre mesajele audio/ video/ text.
Printre altii, campania este sutinuta de DDB Bucharest, Freedom House, TVR, Cotidianul, Radio Total, Kondiment (autorul website-ului www.demascaspaga.ro )
AdFile
Din scripturile spoturilor TV (15 sec) si radio:
Din scriptul celor 2 videoclipuri TV:
„Te mananca sa dai? Mai gandeste-te ! Pentru spaga faci puscarie. Fa altceva: Demasca Spaga! O campanie initiata de Ministerul Integrarii Europene”.
„Te mananca sa iei? Ti-o iei. Mai gandeste-te ! Pentru spaga faci puscarie. Fa altceva: Demasca Spaga! O campanie initiata de Ministerul Integrarii Europene”.
Scriptul spotului radio:
Voce pe fundalul unei partituri „de poezie”:
„Ma inspira albastrul cerului. Printre gratii tresar la atingerea catifelata a sapunului. Ma infior de senzatia dusului rece. Sunt eu, In dungi, mergand agale pe culoar, si simt: Viata e frumoasa”
Final (pe fundalul unui zanganit sinistru de gratii)
„In puscarie viata nu-i o poezie! Pentru spaga poti face puscarie.
Fie c-o dai, fie c-o iei, Tot ti-o iei!
Fa altceva: www.demascaspaga.ro”
"Bani" pentru "spaga":
.