„Publicitatea pe print in ultimii ani a scazut dramatic si trebuia sa facem ceva pentru a atrage mai multi bani din piata”, motiveaza Mircea Ionescu, directorului regiei Media Point, decizia vanzarii pe audienta a publicitatii in titlurile Adevarul Holding. Insa nu doar scaderea pietei a motivat lansarea noului model de vanzare:
„Agentiile au distrus negocierile pe piata de publicitate.”
„Regulile pe print sunt facute de agentii, iar acest lucru nu ne mai convine. Au facut ca negocierile pe piata de publicitate practic sa nu mai existe. Nu mai vrem sa stam cu mainile in san, pentru ca agentiile nu-si vad decat propriul interes” a declarat pentru adplayers managerul regiei Media Point care administreaza vanzarile de publicitate ale trustului Adevarul Holding
Pornind de la lipsa unor negocieri reale pe clientii agentiei, regia se bazeaza pe atragerea de bugete de publicitate pentru fiecare client, si nu a unui volum global pe agentie. „Vrem sa propunem audienta totala pe care noi o livram pe targetul clientilor direct acestora, iar cu agentiile sa inchidem partea financiara” puncteaza managerul regiei Adevarul Holding, unul dintre obiectivele noului model de vanzare.
“Credem ca este nevoie de schimbarea radicala a modului de vanzare de pe piata romaneasca. Prin noua abordare Media Point vrea sa ofere clientului pe langa un cost foarte mic pentru atingerea a 1000 de cititori pe cele trei piete de audienta propuse si o audienta crescuta in segmentul de piata pe care activeaza, prin cumularea numarului total de cititori ai produselor ce fac parte din segmentul respectiv” adauga Mircea Ionescu
Care Holding? „Nu ne intereseza cine este patronul”
Dar care holding? Marcile de ziare si reviste ale editorului Adevarul Holding au fost scoase nu de mult timp la o licitatie la care au participat managerii mai multor trusturi de media. Procesul de vanzare a fost ulterior contestat, iar pe fundalul ridicarii insolventei companiei Odyssey, titlurile au ajuns din nou in portofoliul lui Dinu Patriciu. Ce va aduce viitorul? Intrebat ce publicitate mai vinde Media Point, directorul regiei raspunde:
„Avem un contract de reprezentare pe piata de media semnat. Nu ne intereseza cine este patronul, ci doar vanzarea de publicitate. Este treaba editorului cine patroneaza publicatiile” a declarat pentru adplayers oficialul media Point. „Nu s-a vandut niciun brand. Licitatia s-a anulat, iar Odyssey a iesit din insolventa. Toate publicatiile sunt in portofoliul Adevarul Holding”.
De la 1,5 la 12 euro pe mia de cititori.
Regia Adevarul Holding vrea sa reinventeze un concept care framanta de mai multa vreme si alti editori. Se poate vinde publicitate pe audienta si in publicatiile tiparite? Media Point este convinsa ca da.
Cu un public impartit pe 3 segmente principale: high, medium si mass-market, si preturi de vanzare pe mia de cititori de la 1,5 euro la 12 euro pentru formatul de sfert de pagina in ziare, sau jumatate de pagina in revista, regia este sigura ca se va vinde audienta si in ziare sau reviste.
Chiar mai mult. Cu datele din SNA si un cost pe mie in functie de publicul tinta pe care il stie atat clientul cat si agentia, regia de vanzari a trustului patronat de Dinu Patriciu spera sa vanda cu 30% mai multa publicitate in termeni de cota din piata pe care o imparte cu principalele grupuri de media concurente.
Obiectiv: de la 6 Milioane, spre 9 Milioane de euro.
Din calculele managerului companiei, „Media Point a atras cele mai mari vanzari in perioada 2011, versus 2010. Anul trecut, regia a atras din publicitate in jur de 6 milioane de euro. Avem cea mai mare cota de piata pe venit net din publicitate - undeva inte 23% si 24 % din principlele trusturi concurente”.
In prezent, la Media Point lucreaza doar in zona de print 13 oameni de vanzari in ziare si reviste, la care se adauga alti 4-5 pe media locala. Divizia online are in jur de 5-6 vanzatori, in timp ce evenimentele aduna inca 4-5 oameni. Traficul si echipa administrativa completeaza o echipa care numara in prezent aproximativ 40 de oameni. Cam atat inseamna vanzarile Adevarul Holding despre care multi vorbesc, dar putini cunosc si care sunt obiectivele de vanzari. Adplayers a incercat sa afle tintele de vanzari direct de la sursa:
Ca obiectiv principal de vanzari in 2012, regia vrea o crestere de la 23%-24% la 30% din cota de piata de publicitate atrasa impreuna cu principalele trusturi de presa concurente. Castigarea unor clienti noi din TV si alte canale spre care au migrat investitiile in media din ultima vreme ar fi un alt obiectiv important al regiei. Totul vrea sa aduca regia la un obiectiv „spre 9 milioane de euro pe an”, conchide directorul regiei Media Point.
Din spusele lui Mircea Ionescu, in jur de 70% din targetul de vanzari il reprezinta publicitatea in print, aproximativ 1 Milion de euro (~10%) il tinteste publicitatea online, iar restul este vizat de evenimente si celelalte proiecte ale casei de vanzari.
Target. Pe Holding.
„Scopul final este sa atingem suma ceruta global, pe holding. Nu mai conteaza publicatia”, spune managerul regiei, despre publicitatea pe care vrea sa o aduca in Adevarul Holding. Iar tinta de vanzari Media Point este pe domenii de piata si oameni care nu mai vand media in publicatii, ci publicitate pe categorii de investitori in comunicare.
Obiective de venituri din publicitate de aproximativ 800.000 de euro atrase din domeniul Banci si Servicii Financiare, sau 700.000 de euro din Telecom & IT, sunt doar doua exemple dezvaluite de managerul regiei, la cererea adplayers.
Cu holding sau fara, adevarul este ca desi putem previziona ce publicitate aduce anul, si in media ca si in alte domenii, nu stim ce proprietar aduce ceasul. Proprietarii vin si pleaca, judecand si dupa recenta licitatie pentru proprietarul unor marci Adevarul Holding, dar si dupa recentele miscari privind administrarea companiei Odyssey, care detine Media Point.
In spatiul timp, ce holding de media este astazi proprietarul unei publicatii, sau cine va fi maine patronul sau administratorul unei regii de vanzari ori al unei agentii de publicitate, nu mai reprezinta decat adevaruri vremelnice.
Cine a distrus negocierile?
Dincolo de adevarurile vremelnice, adplayers cauta raspunsurile de astazi la intrebarea "Cine credeti ca a distrus negocierile in publicitate: Agentiile, clientii sau furnizorii care accepta in cele din urma conditiile?
Raspunsurile vor fi publicate in seria adplayers critic si sunt (foarte) asteptate la: