Topul nevoilor varstnicilor din Romania, dupa cinci ani ai programului social Telefonul Varstnicului
Luni, 09 Noiembrie 2020

Nevoia de informare ramane principalul motiv pentru care seniorii apeleaza Telefonul Varstnicului. Peste 2.700 de persoane au solicitat sprijin prin Telefonul Varstnicului in 2020, dublu fata de anul precedent

AdPlayers. info

Fundatia Regala Margareta a Romaniei lanseaza Topul nevoilor varstnicilor din Romania si explica solutiile oferite acestora. Topul a fost realizat prin prelucrarea datelor colectate de Telefonul Varstnicului care, in peste cinci ani de functionare, a inregistrat peste 51.000 de interactiuni cu seniori din toata tara, aproape 9.500 dintre acestia fiind apelanti unici.

Telefonul Varstnicului este o linie de ajutor gratuita care ofera solutii la nevoile adresate de varstnicii din Romania (informare, consiliere, sprijin practic sau emotional). Proiectul social a fost lansat in 2015 ca raspuns la problema imbatranirii populatiei si a beneficiat de o finantare totala de 837.500 lei din partea Fundatiei Vodafone Romania.

3,7 milioane de persoane din Romania au varsta peste 65 de ani, reprezentand 19% din populatia rezidenta a tarii, conform Raportului INSSE de la 1 ianuarie 2020*. De asemenea, ritmul imbatranirii populatiei plaseaza tara noastra pe locul 2 in topul tarilor europene. In acest context, serviciul social Telefonul Varstnicului raspunde nevoilor cu care se confrunta seniorii din Romania si este singura linie telefonica gratuita si confidentiala dedicata acestora, accesibila la nivel national. Varstnicii primesc informatii punctuale, practice si actualizate referitoare la serviciile sau solutiie disponibile pentru situatiile adresate. Apelurile se pot face la 0800 460 001, de luni pana vineri intre orele 08.00 – 20.00 si sambata intre 08:00 – 16:00.

Dintre cei 9.500 de apelanti unici care au sunat la Telefonul Varstnicului in perioada 2015-2020,  44% locuiesc in Bucuresti, 31% in mediul rural si mic urban, iar 27% fac parte din categoria de varsta 70-80 de ani. Topul nevoilor declarate de varstnicii din Romania include cinci mari categorii: 1. informatii utile; 2. ingrijire si sprijin practic; 3. sprijin material si financiar; 4. sprijin emotional; 5. nevoia de a fi activ si de participare sociala. In urma analizarii datelor colectate pe parcursul celor cinci ani reiese ca dinamica problemelor si a situatiilor de viata cu care se confrunta varstnicii nu a prezentat modificari semnificative. Acest lucru este datorat in mare parte unei lipse acute de dezvoltare a serviciilor sociale, publice sau private, destinate persoanelor varstnice.

Principalul motiv pentru care seniorii apeleaza linia telefonica este nevoia de informatii utile, cauzata atat de fenomenele sociale de izolare, marginalizare si discriminare a varstnicilor, dar si de incapacitatea acestora de a se adapta la noile tehnologii de comunicare. In urma analizei, s-a constatat ca numarul persoanelor care au solicitat informatii diverse este mai mare in Bucuresti (1.786) si Transilvania (626), cel mai mic numar inregistrandu-se in Dobrogea (142).

In ceea ce priveste nevoia de ingrijire si sprijin practic, aceasta este exprimata prin solicitari specifice legate de informatii si asistenta medicala, supraveghere specializata, referinte despre camine pentru varstnici si procedura de institutionalizare. Un procent de 48% dintre cei care si-au exprimat aceste nevoi au varsta cuprinsa intre 70 si 90 de ani.

Nevoia de sprijin emotional este determinata de singuratatea si izolarea sociala pe care multi varstnici o resimt, chiar daca unii dintre ei nu locuiesc singuri. 45% dintre apelantii liniei telefonice locuiesc singuri, 22% locuiesc cu partenerul, 6% cu copiii sau cu nepotii, iar 1% au declarat ca se afla intr-un camin pentru varstnici. Ca raspuns la problema singuratatii, Telefonul Varstnicului ofera servicii proprii de reapelare saptamanala sau de redirectionare catre organizatii partenere. In contextul pandemiei, echipa de specialisti de la Telefonul Varstnicului ofera consiliere psihologica si sprijin emotional persoanelor varstnice care se confrunta cu stari de anxietate sau depresie, accentuate in starea de izolare.

Potrivit INSSE*, in ultimii trei ani rata saraciei in randul varstnicilor a inregistrat o crestere de 4,3%. Situatia este cu atat mai complicata in contextul pandemiei. Din luna martie pana in prezent au fost inregistrate 707 solicitari pentru sprijin financiar si material, cele mai multe in Bucuresti si regiunea Muntenia. Seniorii au fost indrumati spre servicii de asistenta sociala din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a primi diverse tipuri de ajutor. Pentru varstnicii care isi exprima nevoia de a fi activi si de participare sociala, Telefonul Varstnicului propune actiuni de voluntariat in comunitate si participarea la activitatile organizate in cluburile de seniori. Din fericire, exista si programe care, in perioada pandemiei, si-au adaptat activitatile in mediul online, cum ar fi Centrul Comunitar Generatii, Centrul pentru seniori al Municipiului Bucuresti, Asociatia Niciodata Singur.

In perioada starii de urgenta cauzate de pandemia COVID-19, serviciul social a inregistrat zilnic un numar dublu de interactiuni, comparativ cu perioada anterioara - peste 3.000 de apeluri si 900 de apelanti unici. In contextul pandemiei, solicitarile de sprijin material si financiar s-au intensificat si au plasat aceasta nevoie inaintea celei pentru sprijin emotional. Cu toate acestea, odata cu ridicarea starii de urgenta, problemele varstnicilor au revenit la forma lor anterioara.

Telefonul Varstnicului a fost premiat pentru originalitate in 2016 si desemnat cel mai bun proiect de Servicii de Asistenta Sociala din Romania la Gala Societatii Civile din 2019.

Partener: Fundatia Vodafone Romania

Sponsori: Hochland Romania, Johnson Wax, Societatea Nationala Nuclearelectrica, Hartmann, City Grill, CEZ Romania.

*Raportul INSSE de la 1 ianuarie 2020

Infiintata in 1990 de catre Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei romane, impreuna cu tatal sau, Regele Mihai, Fundatia Regala Margareta a Romaniei este astazi o organizatie neguvernamentala de elita care sprijina copii, tineri si varstnici prin interventii durabile, bazate pe schimbul de experienta si valori intre generatii. De-a lungul celor 30 de ani de activitate, Fundatia a dezvoltat numeroase proiecte durabile in domeniul educatiei, dezvoltarii comunitatii, societatii civile, sanatatii si culturii, proiecte ce si-au adus contributia la reinnoirea spirituala si sociala a Romaniei. Fundatia Regala Margareta a Romaniei vine in sprijinul persoanelor varstnice prin programe menite sa creasca calitatea vietii acestora, cu implicarea voluntarilor si mobilizarea partenerilor institutionali si a intregii comunitati, cele mai recente fiind Telefonul Varstnicului, Fondul pentru Varstnici si Centrele Comunitare Generatii. Mai multe detalii pe www.frmr.ro.

Fundatia Vodafone Romania este o organizatie neguvernamentala romaneasca, cu statut caritabil, distincta si independenta de operatiunile comerciale ale companiei, infiintata in 1998. In cei peste 20 de ani de activitate, Fundatia Vodafone Romania a finantat 1.168 de programe derulate de 745 de ONG-uri din intreaga tara, in domeniile sanatatii, educatiei, serviciilor sociale. Proiectele au avut peste 3 milioane de beneficiari - copii, tineri, varstnici, persoane defavorizate fizic, social sau economic. Pana in prezent, Fundatia Vodafone Romania a investit 31 de milioane de euro in proiecte desfasurate de organizatiile non-profit partenere. Mai multe detalii despre programele fundatiei sunt disponibile pe www.fundatia-vodafone.ro, http://jurnaldebine.fundatiavodafone.ro/ si www.facebook.com/fundatiavodafone.


PUBLICITATE: