( AdPlayers.ro ) In marketing si publicitate se legitimeaza mii de oameni interesati de eficienta publicitatii. Numai in Bucuresti se autointituleaza “importante” peste 50 de agentii de publicitate si aproape 20 de agentii si regii de vanzari media. Daca mai punem la socoteala peste 500 de mari consumatori de publicitate, unii cu multi brand manageri si oameni de marketing seriosi, ecuatia se complica destul de greu.
Numai daca tinem seama ca in fiecare agentie importanta sunt zeci de oameni care nu fac altceva decat publicitate, iar de la clientii publicitatii sunt implicati direct in fenomenul eficientei, minim 2-3 executivi, nu credem ca gresim prea mult daca spunem ca am putea ajunge, la un numar cuprins intre 1000 si 2000 de persoane dintre cele mai interesate de ce anume reprezinta eficienta si cum se masoara ea in publicitate. Si n-am vorbit o clipa despre media – ziare, reviste, posturi de televiziune.
Ca nu cumva sa ocupam scaunul unui om din marketing sau publicitate mult mai interesat decat noi, evident, nu ne-am propus neaparat sa participam ieri la seminarul organizat pe subiectul eficienta versus creativitate in publicitate. Dar am vrut totusi sa luam pulsul evenimentului la sfarsit. Ne-am facut curaj si am deschis usa ca sa vedem cati oameni sunt in sala de seminar.
Surpriza
Surpriza! Desi as fi pariat ca multi oamenii de marketing si publicitate stau in picioare pentru a afla despre creatie si eficienta, AdPlayers a descoperit ca de tainele eficientei sunt interesati aproximativ 50 de oameni din Romania, din care o parte dintre cei prezenti in sala erau chiar cei din comitetul care a pus umarul la organizarea EFFIE Awards Romania 2006 si foarte putini dintre cei care ar fi trebuit sa fie interesati de eficienta si creativitate in publicitate.
Asadar, una din zilele cele mai fierbinti ale festivalului EFFIE, nu a fost decat un spectacol al lipsei de educatie, preocupare sau promovare a eficientei publicitatii, chiar in sanul locului care o invoca zilnic. O dovada a indiferentei pe care industria de publicitate o are fata de evenimentele care ar trebui sa o reprezinte si care au ajuns probabil sa ii reprezinte pe altii.
Insa acest lucru nu mai surprinde pe nimeni. Toata lumea spune de ani buni ca organizatorii festivalurilor sunt, in fond, intotdeauna o mana de 4-5 oameni care au ajuns sa conduca agentiile de publicitate prin telefon, din masina sau dorm pe scaunul din avion alergand pentru promovarea intregii industrii.
Bugetul
Desi regula jocului ar trebui sa fie aceea, ca la carma evenimentului sa se poata gasi un antreprenor, asa cum sunt cei pentru diverse targuri, acest lucru se pare ca nu se intampla si in publicitate. Un antreprenor profesionist sau o echipa care sa fie platite de evenimentul in sine, nu exista.
Vremea in care se cautau banii de sponsorizari, pentru a face un eveniment ca la carte cu agentie de BTL si PR, asa cum se intampla in urma cu 3, 4, sau 5 ani la Ad’Or, a trecut. Pe atunci Prima Tv sponsoriza bugetul festivalului creativitatii, cu zeci de mii de euro, potrivit unor surse din piata, bani care reprezenta achizitia intregului pachet de parteneriat pe televiziune la care adauga si promovarea evenimentului prin postul de televiziune.
Dupa primele editii Ad’Or, de doi ani nu mai exista nimeni care sa cumpere drepturile de difuzare la televiziune ale “meciurilor din publicitate”. Poate si pentru ca, de la o vreme, sunt si foarte sangeroase, drept pentru care nimeni nu face “reiting” la orele tarzii din noapte, cand ar trebui difuzate. In plus, valabil atat pentru EFFIE cat si pentru Ad’Or ( poate cu mici diferente de pozitionare si de buget), pentru nici unul din festivalurile de publicitate nu exista inca un antreprenor de evenimente care sa doreasca sa puna intr-un plic o propunere si sa organizeze cele mai tari, “targuri” de publicitate.
Gigantii ProTv , Antena 1, Ringier, MediaPro, Intact, case de film sau de productie de programe, banci de imagini si multi altii care ar putea fi interesati sa “vanda” si sa cumpere cu publicitarii romani zeci sau sute de milioane de euro, nu sunt interesati sa cumpere pachete de sponsorizare de pe tricourile lui Adrian Botan, Bogdan Naumovici, Serban Alexandrescu, Radu Florescu sau Felix Tataru. Poate si pentru ca, unii dintre ei sar din avion de la o conferinta IAA, direct in sala de seminar de la EFFIE, fara sa aiba timp sa treaca prin agentia care, in fond, le plateste salariul.
Promovarea publicitatii?
Dar de ce nu exista in publicitate o "pravalie" care sa puna pe taraba evenimentele publicitarilor? De ce nu se poate face dintr-un festival de publicitate un eveniment profitabil, avand ca unic obiectiv promovarea industriei, si ceva banuti in plus cat sa reprezinte un punct de atractie intr-un plan de business al unei agentii specializate?
Desi pare greu de crezut, industria comunicarii, pare sa fie si subiectul unui mare paradox. Locul in care se naste adrenalina tuturor evenimentelor din Romania, locul in care se pun la cale cele mai ambitioase planuri de promovare si care gaseste suportul necesar desfasurarii acestora, nu are o solutie pentru promovarea publicitatii insasi, iar in lipsa unui buget generos, a apelat la "lectia" unui trust de media in contraserviciu.
Deocamdata cele 2 evenimente, EFFIE si Ad'Or, tiparesc fiecare cate 300 de bilete de intrare si 300 de pliante, pentru 300 de oameni care reprezinta creierul industriei (lasand trupul acasa, in anestesie generala), ceva internet si departamentul de evenimente dintre doua evenimente ale grupului. Punct.
Premiile? "Flacoanele de glucoza" transmise prin telefon, sunt traite de oamenii din industrie cu mintea si inima amputate in fotoliu, la un pahar de bere cu prietenii. Odata cu acest spectacol de reanimare, retezand arterele celei mai mari inimi din industria romaneasca si obligand trupul la un dus rece cu fiecare ocazie cand ar trebui sa iasa cu iubita la plimbare, publicitatea este parasita chiar de sangele care ajuta o lume intreaga sa traiasca. Inima, pasiunea sincera de a imparti bucuria victoriei sau necazul infrangerii intre camarazi, emotia in ultima instanta, a murit chiar in casa in care te-astepti sa fie intotdeauna candela aprinsa.
Toata lumea este departe de eveniment: “nici macar nu sunt in sala sa ma bucur, chiar daca o sa castigam”, spune cineva. “Nimeni nu te intreaba luni cum a fost la EFFIE?”. Toata lumea ar raspunde invariabil trist: “N-am fost niciodata”. N-am avut bilet”. Sustine un creativ suparat ca nu este nici general manager si nici director de creatie dar are o campanie la care a muncit si este inscrisa la EFFIE.
Ai nostri au luat un EFFIE
EFFIE ramane prin urmare, o bursa la care nu participi la spectacolul licitatiei. Poti fi maxim fericit sa te sune un coleg sa ti se spuna: “hai sa bem o bere. ai nostri au luat EFFIE”.
“Cei care fac petreceri, nu le fac de cele mai multe ori pe loc si se duce tot farmecul evenimentului”, spune cineva foarte incantat de ideea celor care sarbatoresc evenimentul. “Dar tot nu are farmecul nebuniei din acea seara”, spune un art director care crede ca in studentie s-a distrat mai bine decat la petrecerea dupa un EFFIE castigat anul trecut, in care le-a trebuit o noapte intreaga sa se stranga la o bere. “Anul asta asteptam in parcare. O sa vedem noi daca bem de bucurie sau de necaz. Important este sa fim impreuna”
“Oricum, pentru cei care sunt in sala cu un coleg, este cam la fel”, spune cineva. “Doar n-o sa sara 2 oameni in picioare, ca nebunii, atunci cand castiga, in timp ce o sala intreaga se uita la ei ca la nebuni, savurand un pahar de vin. Nu ai tu norocul ca langa tine sa fie niste prieteni care sa se bucure la fel ca tine.”
Cineva crede ca toata lumea se va multumi probabil, doar atunci cand va vedea usa larg deschisa la finalul Galei “si vor fugi toti cat ii tin plamanii, pana apuca sa se bucure cu colegii care ii asteapta undeva, afara, intr-un bar din Bucuresti, ori cu motorul pornit in parcare” .
300 de bilete “date pe sub mana”
AdPlayers a aflat ca valoarea unui bilet era de 100 EURO, dar cine n-a avut bafta sa intre in posesia unui bilet, nu inseamna neaparat ca nu a avut banii ci faptul ca nu au voie sa participe decat 1-2 oameni dintr-o agentie.
Desi seara de sambata, 25 martie 2006, ramane revelionul eficientei in publicitate, pentru tine, biletele sau “vandut”. In cazul de fata, doar un fel de-a spune "vandut", in realitate invitatiile au avut directii aproape exacte. In seara galei EFFIE, au fost puse in joc doar 300 de bilete cu reguli clare privind nu numai companiile, ci si la ce persoane merg, “si este evident pentru toata lumea cine sunt primii care merg la EFFIE”, spune cineva.
Potrivit organizatorilor, numarul mic de bilete pentru Gala EFFIE Awards Romania 2006 s-ar datora faptului ca Bucurestiul duce lipsa de sali mari pentru desfasurarea unor evenimente.
Cum, pentru oamenii de rand, biletele la Gala “Top 300 Oameni cei mai bogati de eficienta din Romania” s-au cam dat pe sub mana, EFFIE devine un festival de regulamente la care principalii actori, publicitarii si oamenii de marketing, nu pot simti nimic. Ei trebuie doar sa execute.
"Asta e singurul mod in care iti iei bilet la EFFIE”“Suntem doar cifre banale intr-un tabel in excel, victima sistemului pentru care lucram, in fond”. “Trebuie sa ne si bucuram eficient. Deschizi telefonul “Aaa excellent, ..ce ma bucur ca am castigat. Pa, pa. Ne vedem luni la birou”. Sau in cazul nefericit, nu te suna nimeni. “Si ai inteles tot, fara sa intrebi nimic”, spune razand un publicitar care acum un an a asteptat sa-l sune cineva. Iar cand n-am mai avut rabdare si a sunat la cei care stiau ce s-a intamplat, “Da bai,.. n-am luat nimic. Pai ce, nu te sunam eu?”.
Poate printre cei mai fericiti sunt "dotati" cu telefoane de ultima generatie care vor vedea o bucata de spectacol LIVE pe ecranul telefonului. Daca nu, cine stie? "Poate o sa transmita ceva Realitatea Tv", (n.r. unul din partenerii EFFIE 2006).
“Oricum ne-ar fi placut sa vedem cum a fost la EFFIE. Dar poate la EFFIE 2007 vor fi bilete mai multe.. ha ha", rade cineva.
“Sau poate iti faci agentie”, spune o copywriterita mai practica. “Asta e singurul mod in care iti iei bilet la EFFIE”.
(Iulian Toma iulian.toma@adplayers.ro )