Contrar solganului „Red Bull iti da aripi”, „probabil ca niciun aparat nu este “apt de zbor”” spun doi specilisti in industria de evenimente care au preferat sa vorbeasca sub protectia anonimatului pentru a nu se urca nedorit pe valul de PR generat de eveniment.
„Nu reusesc totusi sa incadrez profesional omul care sare de la 6 m intr-un rau fiind calare, de exemplu, pe o „libelula” facuta din pet-uri, deci ar fi dificil de ales breasla care s-ar ocupa de pilotare”, completeaza unul dintre ei legat de cine poate fi competent pentru astfel de sarituri.
Desfasurarea Red Bull Flugtag ar putea fi imbunatatita pentru a limita posibilitatea accidentarii participantilor, este parerea specialistilor, insa aceste modificari ar putea micsora numarul de participanti si placerea celor care conduc asa-zisele aparate de zbor.
Alte voci in piata de publicitate cu care a stat de vorba AdPlayers califica masinariile care sar in apa de la 6 metri inaltime drept „constructii ucigase”, cata vreme o tanara si-a fracturat coloana, iar un alt tanar si-a spart capul in cadrul editiei 2010 a evenimentului care a avut loc duminica, 19 septembrie in raul Dambovita.
Si pentru ca pana astazi oficialii Red Bull au preferat sa nu comenteze intrebarile AdPlayers care incerca sa afle cum ar putea fi evitate astfel de incidente, am rugat cei doi specialisti de mai sus sa raspunda intrebarilor care ne framanta. Una peste alta, cu cateva lucruri corectate, evenimentul este bine ca are loc pe fundalul crizei prin care trece toata lumea, spun cei doi specilisti.
Intrebarile AdPlayers si raspunsurile celor doi Specialisti de Evenimente:
AdPlayers: Ce ar trebui sa presupuna regulamentul competitiei Red Bull Flugtag in materie de raspundere, atunci cand participantii sunt victime unor astfel de accidente ?
Specialisti de Evenimente: Regulamentul competitiei prevede probabil obligativitatea completarii si semnarii unei declarati pe proprie raspundere de catre toti participantii pentru a avea acces la etapele finale ale concursului. Putem presupune ca aceasta declaratie contine si o asumare integrala de catre participanti a oricaror riscuri care deriva din participarea la eveniment.
AdPlayers: Ce se poate face pentru a evita astfel de evenimente nedorite cu participanti sau autori de astfel de aparate, si cine califica astfel de constructii artizanale, in fond, drept "apte de zbor"?
Probabil ca niciun aparat nu este “apt de zbor”, din asta derivand “farmecul” evenimentului. Dar mergand un pas mai departe problema de fapt este evaluarea sigurantei “in exploatare”. Iar acest lucru in mod real este greu de facut, atata timp cat se vorbeste despre obiecte artizanale facute de catre entuziasti.
Revenind la raspuns organizatorul si-a rezervat, prin regulament, dreptul de a refuza participarea oricui la eveniment iar participantilor li se face un instructaj in ceea ce priveste siguranta. Asadar pentru a evita asemenea accidente calea care se poate urma ar fi accea de a impune limitari constructive tuturor participantilor. Numai ca asemenea limitari ar avea probabil un impact major asupra spectacolului. Si nu trebuie uitat ca evenimentul in sine se doreste a fi un spectacol buf, nu un miting aviatic in care se demonstreaza performate ale pilotilor sau aparatelor.
Gasirea acestui echilibru intre cele doua componente este un lucru foarte greu de atins dar numarul relativ mic al accidentelor ma face sa cred ca proportia este aproape perfecta. Fara a nega gravitatea celor intamplate cred ca totusi trebui privite ca accidente.
AdPlayers: In ce conditii organizatorii pot opri "decolarea" cu astfel de aparate, si cand pot fi acestea considerate in afara regulamentului competitiei ?
Ar trebui ca organizatorii sa poata opri decolarea oricarui aparat, oricand daca riscurile sunt mari. Nu cred ca cineva lasa lucrurile sa mearga mai departe cand exista pericole evidente.
AdPlayers: Ar putea fi inclus in strategia evenimentului ca aparatele de zbor sa fie facute de echipe participante ca si pana in prezent, dar sa fie pilotate de personal calificat cum sunt cascadori, sau alti oameni cu pregatire profesionala in acest sens?
In mod sigur se poate introduce o asemenea cerinta, iar aici ar trebui vazut si care sunt definitiile evenimentului pe plan international si in ce masura se poate modifica formatul.
Pe de alta parte probabil 50 % din experienta participarii la asemenea eveniment este “zborul” si faptul ca echipa impinge obiectul peste margine. Probabil c anu ar mai fi atat de atractiv pentru echipe daca nu ar mai fi aceasta componenta. In plus:
Nu reusesc totusi sa incadrez profesional omul care sare de la 6 m intr-un rau fiind calare, de exemplu, pe o libelula facuta din pet-uri, deci ar fi dificil de ales breasla care s-ar ocupa de pilotare.
AdPlayers: Ce castiga si ce pierde marca de pe urma unor astfel de accidente si cum va continua pe viitor proiectul?
Acuzele pe care le-am vazut aduse cuiva au fost indreptate catre primar (culmea) si/sau concurenti, foarte putine fiind orientate catre organizator sau catre marca detinatoare a proiectului. In plus oferta marcii de a acoperi unele dintre costurile aferente recuperarii aduce chiar beneficii de imagine.
AdPlayers: Cum vede o agentie specializata in astfel de servicii un eveniment ca editia din acest an Red Bull Flugtag 2010 ?
Ca un lucru bun. Ca un eveniment cu o istorie, care se face in continuare, in ciuda dificultatilor economice prin care trece toata lumea.
In masura in care competentele va recomanda drept specialist, AdPlayers asteapta si alte Opinii pe info[at]adplayers.ro sau: