(AdPlayers.ro, Iulian Toma)
In asteptarea Premiilor Record de sambata, 19 mai, pentru criticii festivalului nu cred ca va fi foarte pe plac un material in care nu am cautat fantomele AdOr, cum se mai numesc inscrierile publicitatii “tactice” cu monitorizare redusa, uneori chiar necunoscuta.
Pentru cei mai putin avizati, de la reclamele putin rulate vin si acuzele ca respectiva publicitatea ar fi facuta special pentru premiile festivalurilor. Cum AdOr este doar unul dintre acestea, iar fantomele exista in toate festivalurile, e bine sa dam o mana de ajutor publicitarilor si sa facem doar bilantul relevantei inscrierilor. Judecarea lucrarilor premiate urmeaza sa fie subiectul unor materiale de dupa 19 mai.
Devenit vaca de muls credentiale pentru organizatorii care au intradevar meritul de a da la tipar ora exacta in publicitatea de la Londra o data prin octombrie 2006 si o data in februarie 2007, festivalul autohton baga o suma frumusica in buzunarul celor ce stiu sa sa raporteze numarul de inscrieri in fiecare an la AdOr mai ceva ca numarul de porci sau vaci pe judet, pe vremea Odiosului.
Iar cand vorbim de o suma in euro cu 6 cifre, agentii cu business de 1-2 milioane de euro pe an ar avea motive sa fie foarte invidioase pentru neputinta de a lipi 200 de hartii tiprite color pe pereti de la World Trade Center si sa aduca pentru Gala de Premiere 100 de scaune, 10 navete de bere si 10 de suc, bauturi care vor ramane probabil neconsumate pentru ca lumea a plecat imediat la ultimele editii. Totusi, parca lumea socializa mai mult dupa festivitatea de premiere la mai vechile petreceri AdOr organizate de Mercury Promotions, acum Mercury360, sau Funky Business.
Fantome erau si atunci dar, cel putin in trecut, organizatorii faceau mai mult zgomot prin toate publicatiile, iar miza AdOr parea sa fie cu adevarat una cu intense dezbateri. Acum nu veti gasi mare lucru despre AdOr 2007, si chiar agentiile participante se mira de lipsa dezbaterilor.
Insa nimic nu-i de mirare pe marginea inexistentelor dezbateri, atunci cand promovarea festivalului are loc mai mult in propriile publicatii ale organizatorului, inexistente pe Internet, ori in titluri tiparite niciodata auditate ale organizatorului. Poate si pentru ca, prin intermediul calculatorului sau, mai nou, a telefonului mobil, industria publicitatii traieste si in Romania, ca si in alte tari civilizate, 100% online! Sa fi avut ceva de citit pe AdOr.ro ce ne-a scapat?
Miza
Si acum sa vedem ce reprezinta in realitate Miza AdOr, acum un eveniment al unui grup de presa mai degraba decat un eveniment cu participare relevanta a industriei. Pentru cei care isi aduc aminte festivalul avea mai multe agentii, si nu 20 de agentii in interiorul AdOr si 10 agentii in afara competitiei.
Sa le luam pe rand. Celor aproape 400 de inscrieri (389), le sunt rezervate premiile Agentia Anului (1 trofeu) se adauga la 5 premii mari pentru sectiunile de concurs cu “Cel mai bun” pentru – Campania Anului (A), TV (B), Print (C), Outdoor (D) si Radio (E).
Pe langa cele 6 trofee de mai sus, mai avem 30 de premii potentiale pentru "Cel mai bun Ad" in categorie – 15 AdOr TV si 15 AdOr Print. Urmeaza 1 trofeu AdOr Online si alte 11 distinctii (Diplome) AdOr Colaterale. Ultimele, desi nu reprezinta trofee, este de notat ca sunt la fel de importante pentru a urca pe scena festivalului.
48 de Premii Potentiale AdOr, 25 de agentii participanteIn total, avem asadar 48 de potentiale premii AdOr de sectiune sau categorie inclusiv Agentia Anului, E drept doar Premii Potentiale, pentru ca surpriza si din acest an la AdOr este ca exista categorii in care nu vom avea niciun premiu, pentru ca pur si simplu nu s-a inscris nicio agentie!!, Potentiale, pentru ca nici juriul nu va fi obligat sa dea restul premiilor atunci cand nivelul lucrarilor nu accede la ele daca nu impresioneaza ochiul celor care masoara originalitatea ideii sau calitatea executiei.
Asta se intampla acum, dar nu se intampla si in trecut la AdOr,. Acum avem un festival cu 9 sectiuni in care avem pana la 15 categorii, in 3 dintre acestea (TV, Print, Colaterale). Inainte Colateralele nu erau atat de importante si aplaudate la Scena ca TV-ul si Print-ul. Acum exista agentii care se intrec singure in competitie, dar si categorii unde nimeni nu a trimis nici macar una din cele aproape 400 de inscrieri AdOr 2007, ceea ce nu pre se intampla inainte.
Una peste alta, cele 48 de Premii Potentiale AdOr inseamna o medie de 7-8 inscrieri pentru un premiu si 2 premii pe agentie - o competitivate mai mult decat slaba atat vorbind de numarul de inscrieri cat si de agentii particiante, tinand cont de festivaluri din alte tari cu participari ce-i drept relevante din randul asociatiilor de publicitate care le sprijina.
Pentru cei mai batrani care-si aduc aminte, participarea agentiilor la premiile de publicitate ale revistei Concepte organizate in urma cu 8-9 ani era mai relevanta in publicitatea de atunci decat "festivalul autohton al creativitatii", un claim cu care competitia se identifica doar in urma cu cativa ani.
AdTv-ul AdOr
Lipsa de inscrieri in categorii este si cazul publicitatii TV, unde nu avem lucrari in 6 categorii din 15, conform lucrarilor care se pot gasi cu greu pe ador.ro . Nu avem creativitate tv pentru Auto, Electronice si electrocasnice, Produse de intretinere Casnica, Produse cosmetice si farmaceutice, Autopromovare, Necontractate.
In schimb, avem foarte multe agentii inscrise cu publicitate tv la in categoria Social – 6 agentii. Exista si situatii in care se bate pentru premiu doar o singura agentie. Este si categoriilor Bauturi Nealcoolice, Mass Media, Vanzari si Distributie. Asadar 6 categorii fara inscrisi completate cu alte 3 doar cu cate o singura agentie inscrisa.
Ad Print-ul AdOr
In Print (Presa Scrisa), cu exceptia necontractatelor, toate categoriile sunt populate cu inscrieri. Ba chiar, am putea spune, chiar foarte populate. Vorbim de Auto - 8 agentii, Intretinere casnica - 8 agentii, Mass Media - 6 agentii, Timp liber – 9 agentii, Cosmetice – 6 agentii, Vanzari si distributie - 7 agentii, Social – 9 agentii, Autopromovare – 6 agentii.
Prin urmare, absentele, frustrarile sau nereusitele de la festivalul specializat AdPrint isi spun cuvantul in fata juriului AdOr 2007.
Ad Internetul AdOr
Internetul este probabil oaia neagra de la AdOr, desi este un domeniu din care Internetics a facut un festival separat. Sectiunea “Cea mai buna promovare Online” este doar o minciuna crunta a reflectarii creativitatii dar si a publicitatii din acest domeniu.
Doar 12 agentii au pretentii la 1 singur premiu, e drept, ceea ce oglindeste cumva si nivelul actual al publicitatii online din Ro pentru ochiul de sticla al festivalului.
Cel putin in teorie, aici ar fi trebuit sa existe la fel de multe categorii de concurs ca in sectiunea publicitatii TV sau Print. Cu toate acestea avem doar 1 AdOr pentru Cea mai buna promovare Online. Ce-ar putea spune agentiile de publicitate online? LOL (Laugh Online n.r.)
Colaterale AdOr
Una din marile mize ale festivalului AdOr, aducatoare de multe distinctii pentru publicitari sunt, fara indoiala, Colateralele. Ele inclina o periculoasa balanta spre pozitionarea festivalului, numai daca tinem cont de numarul de categorii dar si de inscrieri comparativ cu cele TV sau Print.
Sectiunea ar putea pune distinsii autori sa urce pe scena festivalului de nici mai mult nici mai putin 11 ori. Este adevarat ca vorbim doar de potentiale distinctii, dar cu foarte multe inscrieri. Aici avem in cele 11 categorii de concurs chiar si cate 9 agentii (la Brosuri) sau 10 agentii (la Innovative Media).
Asadar, chiar daca vorbim de diplome si nu neaparat trofee AdOr, cele 11 categorii din sectiunea Colateralele vor lungi gala de premiere a prolificului festival mai mult timp decat o vor face cele 9 categorii din sectiunea "Cel mai bun Ad TV" cu inscrieri valide (6 sunt fara inscrieri conform ador.ro), sau celor 15 categorii cu "Cel mai bun Ad Print" (Scuze festivalul cu acelasi nume de la Millenium, pentru lipsa de creativitate a autorului).
De aici probabil si interesul marilor agentii de a urca pe scena pentru o brosurica buna, treaba din care un art director si un DTP-ist fac o spaga dupa program, dar cu siguranta nu ar avea curaj sa urce pe scena marelui AdOr. Si asta pentru ca, probabil, numai o mare agentie poate sa se alinieze la AdOr alaturi de mai marii industriei, ori maretul buget de 100 sau 200 EUR pentru a intra ]n festival este o suma prea mare.
Altfel nu se explica de ce avem doar 25 de agentii la AdOr si nu 200-300 cat ar trebui sa fie un numar rezonabil de companii care fac brosuri, indentitate si materiale la punctele de vanzare. Sau poate ca promovarea Colateralelor AdOr nu ajunge la aceste companii, ori nu este foarte convingatoare.
100.000 EUR la portofelul AdOrIn realitate, prolificul festival al publicitatii autohtone de la BMG a incasat dintr-un foc un cec de 50.000 EUR numai din inscrierile record - cea mai importanta tinta probabil a organizatorilor - fara a pune la socoteala banii din pachetele de publicitate si biletele pentru Gala AdOr care cu siguranta dubleaza suma la portofelul organizatorului la 100.000 EUR.
Banii AdOr au venit din interesul uneori orb pentru premii record al agentiilor, dar si al organizatorului pentru inscrieri record, fara ca acesta sa fi rezolvat problema neparticiparii recordul a unor agentii din asociatia care a facut posibil festivalul ani de-a randul din banii membrilor. Sau poate ca mai putin relevantele astfel de agentii neparticipante la AdOr pot fi premiate pentru inscrieri record doar in alte festivaluri de creativitate de peste granita.
Recorduri Negative AdOr
Trebuie sa recunoastem ca organizatorii au anuntat un record de aproape 400 de lucrari inscrise in competitie dar au uitat alte recorduri. Mai degraba, la AdOr exista chiar mai multe recorduri negative.
Dincolo de transparenta disimulata a comunicarii, interesul record pentru AdOr este vizibil de la o posta in presa sau pe blogul intens promovat pe prima pagina AdOr.ro, dar care nu are decat 3 mesaje in 3 saptamani!
Putem doar sa banuim ce record negativ de promovare sau ce record de audienta are grupul de presa al colegilor nostri de breasla care editeaza inclusiv revista Campaign, pentru vitrina probabil. Nici nu-i de mirare ca site-ul festivalului nu poate spune ce mare audienta a fost interesata de editia din acest an, statisticile de vizitare fiind in intregime private!
Recordul negativ AdOr la sectiunea TV, pentru ca in laudatul record de inscrieri, exista aproape jumatate din categoriile TV, altadata aproape jumatate din programul si premiile festivalului, fara nicio lucrare inscrisa de vreo agentie.
Recordul Negativ AdOr in pozitionarea festivalului, prin umflarea nemeritata a creativitatii in publicitate cu 11 distinctii Colaterale pe scena competitiei, in conditiile in care publicitatea Print are un numar de categorii comparabile cu Colateralele - in numar de 14, iar de cele 9 categorii ale sectiunii Tv nici nu mai vorbim.
Record negativ si AdOr pentru sectiunea Online, pentru ca Internetul, un canal de publicitate comparabil in alte parti cu cea tiparita, a devenit o categorie cu un singur premiu si 12 agentii inscrise, minimizandu-i nemeritat importanta locala in creativitate dar si in comunicare. Noroc cu Internetics care promoveaza canalul de comunicare si in locul publicitarilor.
In realitate, in loc de mult clamatul record de inscrieri la editia din acest an, vorbim de un mare Record Negativ de Pozitionare al AdOr, ca festival al creativitatii in publicitatea romaneasca, cand el a devenit 50% un interes pentru premiile Colaterale, o mult mai usoara cale de a urca pe scena si a aduna puncte atunci cand multe agentii realizeaza ca nu pot impresiona foarte tare festivalul cu reclame Tv cu un record de neparticipare la AdOr, sau Print .
Pentru cei care au incercat, fara succes, comentarii pe site-ul AdOr.roRestul subiectului AdOr, poate saptamana viitoare, de dupa gala de premiere. Daca vom avea mai multe comentarii decat cele de pe site-ul festivalului, atunci vom intelege ca am fost mai darnici cu libertatea de exprimare decat organizatorii, si vom urmari in paralel cu alte subiecte, citeva raspunsuri la intrebarile AdOr.
Raspunsuri la intrebnari cum sunt "Ce-am avut si ce-am pierdut", dar si "ce-am castigat de la AdOr " sau "ce reprezinta un premiu AdOr pentru agentiile romanesti" sunt asteptate cu ceva mai mult interes, speram, decat organizatorii festivalului de la BMG, pe info@adplayers.ro .
"Ne bagam"?
(iulian.toma@adplayers.ro)