Realitatea cruda este insa alta. In timp ce baba isi piaptana cele 10 fire de par din frunte si crede ca isi face parul permanent, micul eveniment al agentiilor, la fel ca multe altele, atrag la numaratoarea participarii 10-20 de entitati din comunicare, in conditiile in care fiecare din domeniile agentiilor de publicitate, agentiilor de media, interactive sau de PR are peste 20 de companii relevante, daca nu chiar 30, in fiecare sector de activitate. In toata aceasta mai degraba neparticipare, sponsorii evenimentelor au facut dintr-o agentie un adevarat grup. Millenium Group.
Sa explicam. Cand 7 agentii dintr-un grup (in cazul Noptii, grupul Lowe) vin dintr-un condei la un eveniment unde organizatorii si agentiile care mai aduc sponsorii numara alte 5-10 agentii participante (Millenium), este ca si cum ai zice ca piata de publicitate numara doua stampile si doua semnaturi, iar doua grupuri de publicitate care se pot gramadi intr-o noapte la o berarie din Centrul Vechi inseamna intreaga piata. Tot circul se intampla in timp ce marele eveniment este platit de sponsori si agentii care investesc bani tintind probabil macar cateva sute de participanti si zeci de aparitii in presa.
Anvergura.
Poate ca anvergura exista, dar in niciun caz nu ii poti spune eveniment al industriei de comunicare. Sutele sau miile de participanti vizati poate ca reprezinta cateva sute sau mii de accesari online, dar in niciun caz un eveniment care ar umple beraria Music Club a colegilor de breasla de la Iqads, care macar scot inaintea auditoriului un microfon si o halba de bere.
Sa ne intelegem: Cand o piata intreaga moare dupa "flat fee-uri" de 1.000 – 2.000 de euro pe luna si termene de plata de 60-80 de zile pentru un client, iar in aceste conditii o agentie vrea sa-si arate muschii cu angajati sau sedii de firma, e clar ca vorbim de balet de agentii sau conturi multinationale si nu de mersul pe sarma pe care il exerseaza astazi orice agentie din publicitate locala.
De ce mai participa atunci cele 10-15 entitati la Noaptea Agentiilor sau alte 7-10 evenimente de profil? De dragul vremurilor frumoase, dar de mult apuse. Un motiv totusi suficient pentru ca Millenium sa creasca de la an la an cu astfel de “investitii” in imagine. Bugete care in final nu fac decat sa certifice si sa creasca valoarea intregii agentii organizatoare, devenita intre timp un grup de agentii.
Clienti - Toate agentiile. De lucru - Tot timpul.
Inainte sa va uitati la succesul participarii la astfel de evenimente ale industriei organizate de Millenium, ar trebui sa remarcati mai intai ca nu sunt putine. In total, la numar sunt vreo 7-10 proiecte. Fara a stirbi cu nimic iscusinta oamenilor care le-au dezvoltat ci, dimpotriva, din dorinta de a sublinia expertiza de organizare de evenimente, ar trebui sa mai vedeti ca in timp ce alte agentii alearga in 5 pitch-uri pentru un client, niciun alt grup n-a castigat atatia clienti din randul sponsorilor evenimentelor organizate.
Putini sunt cei care vad Millenium, un grup modest dealtfel in urma cu cativa ani, ca astazi are tot timpul de lucru cu “toate agentiile” si “toti sponsorii evenimentelor" aducatoare de bani doar pentru organizatori. Fara sa mai vorbim de promovarea “out of the box” a fiecarei agentii "creative" care se remarca de departe deasupra fiecarui eveniment cu un avantaj competitiv de contact si networking, in comparatie cu orice alta agentie participanta.
In timp ce pentru unele agentii nu reprezinta decat o scena, pentru Millenium proiecte precum Noaptea Agentiilor, Adprint, Internetics, Ador, Effie, ADC, Scoala ADC, insemna bani si crestere cum nimeni nu a mai facut-o in
Dintr-o agentie de apartament si o cifra de afaceri de cateva sute de mii de euro in urma cu 3-4 ani, agentia patronata de Andrei Bortun a devenit un un grup de comunicare care inregistreaza cifre de peste 1 Milion de euro, in mare parte datorita clientilor altor agentii care sponsorizeaza de 10 ani evenimente ale unei piete in cadere continua. O industrie care concediaza oameni, inregistreaza un business ce cade in cap cu zeci de milioane de euro pe an, sau pierde milioane de euro pe an pentru fiecare grup (sau agentie) din 2008 incoace. Nu si Millenium.
Nimeni nu intrezarea ieri evenimentul profitabil de astazi, dintr-o serie care se vedeau in trecut daca nu o "pierdere", cel putin o suma de proiecte neprofitabile. Orbul gainilor se intinde si nicio organizatie a industriei care patroneaza ADOR sau EFFIE nu vede ca in loc sa angajeze doar de o agentie organizatoare de evenimente, Millenium a devenit un grup de agentii in toata regula, cu clienti pe toate zonele de servicii de comunicare - de la creatie la PR, in mare parte datorate tocmai organizarii evenimentelor industriei.
Intrebari?
Bun venit in lumea companiilor care devin grupuri, castigand clienti de portofoliu adusi "cadou" de alte agentii. Cei care nu vad succesul Millenium motorizat de evenimentele industriei, sunt invitati sa raspunda la urmatoarele intrebari:
1. Intr-o piata in plina cadere, ce alta entitate de agentii a mai crescut in
2. Cum, sau de la cine, a castigat Millenium mai mullti clienti - de creatie, strategie, PR, digital - daca nu de la sponsorii participanti la aceste evenimente? In urma cu doar cativa ani agentia nu era decat un modest organizator de intalniri ale industriei si cifra de afaceri de cateva sute de mii de euro pe an.
3. Cati clienti ai agentiilor participante se regasesc in portofoliul de clienti ai grupului Millenium in urma deselor sposorizari ale evenimentelor "industriei"? Exista agentii care si-au pierdut clienti, coincidenta sau nu, in portofoliul Millenium?
O ultima intrebare de bun simt: De ce nu pot fi organizate evenimente ale industriei cum sunt ADOR, EFFIE sau altele, selectand o agentie prin licitatie din randul companiilor de evenimente. De ce ar lucra "industria" evenimente fara numar cu un grup care isi desfasoara activitatea in mai toate domeniile in care organizeaza competitii, intrand evident intr-un evident conflict de interese cu alte agentii participante?
Mai mult in Eveniment