Nevoile varstnicilor la ,,Bune practici pentru o batranete frumoasa" . Conferinta Fundatiei Regale Margareta a Romaniei si Enayati Medical City
Luni, 04 Octombrie 2021

 

Credit. Fundatia Regala Margareta a Romaniei / Enayati Medical City

Fenomenul de imbatranire a populatiei este in continua crestere, astfel ca indicele de imbatranirea demografica a ajuns la 123,9 persoane varstnice la 100 persoane tinere in ianuarie 2021.

AdPlayers. Info

Fundatia Regala Margareta a Romaniei si Enayati Medical City au sarbatorit impreuna Ziua Internationala a Persoanelor Varstnice, prin organizarea conferintei nationale „Bune practici pentru o batranete frumoasa”. Fenomenul de imbatranire a populatiei este in continua crestere, astfel ca indicele de imbatranirea demografica a ajuns la 123,9 persoane varstnice la 100 persoane tinere in ianuarie 2021.

Evenimentul a adus impreuna speakeri nationali si internationali si participanti specialisti in domeniul senectutii, dornici sa impartaseasca si sa afle cele mai noi solutii prin care viata celor 3,8 milioane de seniori ai Romaniei poate deveni mai buna.

Cresterea calitatii vietii seniorilor la„Bune practici pentru o batranete frumoasa”

Aflata la a V-a editie, conferinta nationala „Bune practici pentru o batranete frumoasa” este vizeaza cresterea calitatii vietii seniorilor, in prezent si in viitor. Temele dezbatute au inclus statistici actuale si tendinte privind seniorii Romaniei, informatii despre serviciile de asistenta destinate lor, standardele legale si cele dezirabile in centrele rezidentiale, incluziunea seniorilor in lumea digitala, oportunitati de participare si de implicare in comunitate a persoanelor in varsta.

Conferinta a fost deschisa cu mesajul Majestatii Sale Margareta, presedinte al Fundatiei Regale Margareta a Romaniei, care si-a exprimat dorinta ca varstnicii sa fie respectati si apreciati, iar experienta lor sa fie valorificata.

Experti care activeaza in sfera publica, sociala si medicala au adus in atentia publicului cele mai noi informatii din domeniul senectutii si modelele unor practici sau proiecte de succes.

o            Liz Roche, Director executiv, Vodafone Foundation Irlanda

o            Lacramioara Corches, Director General, Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale

o            Wargha Enayati – fondator al RPS Regina Maria si Enayati Medical City

o            Univ. Dr. Dan Petre, sociology si managing partner al D&D Research

o            Mariuca Ivan, Director General Crucea Galbena

o            Mihai Peca, Trainer ECDL Romania

o            Roxana Molocea, coordonator al liniei nationale Telefonul Varstnicului

o            Catalin Dinu, Director executiv Asociatia Niciodata Singur

o            Dr. Alexandra Dumitru, medic Enayati Medical Center

o            Anca Godini, coordonator al programului national Centrele Generatii

o            Andreea Teodorescu, Asociatia Magic Seniors

Topul nevoilor varstnicilor din Romania si solutiile oferite acestora

In cadrul conferintei, a fost lansat studiul Topul nevoilor varstnicilor din Romania si solutiile oferite acestora, realizat prin prelucarea datelor colectate la Telefonul Varstnicului.  Singura linie telefonica nationala, gratuita si confidentiala, dedicata seniorilor este operata de Fundatia Regala Margareta a Romaniei si a fost lansata in septembrie 2015 cu sprijinul Fundatiei Vodafone Romania, ca o solutie la problema imbatranirii populatiei si la nevoile persoanelor varstnice. In cei 6 ani de functionare, linia sociala a inregistrat peste 66.000 de apeluri de la seniori din toata tara. Dintre cei 12.000 de apelanti unici, aproape 5.000 locuiesc in Bucuresti, 45% locuiesc singuri, iar 27% au varsta intre 70 si 80 de ani.

Solicitarile pe care seniorii le-au exprimat in acesta perioada la Telefonul Varstnicului au vizat cinci mari categorii de nevoi: 1. informatii utile si actualizate, 2. ingrijire si sprijin practic in functie de gradul de dependenta, 3. sprijin emotional si psihologic, 4. ajutor material sau financiar, 5. nevoia de a fi activ si de participare la viata sociala.

Linia telefonica este cel mai des accesata pentru a obtine informatii utile, practice si actualizate referitoare la diverse nevoi ale apelantilor (4834 persoane). Accesul limitat la informatii este cauzat de fenomenele sociale de izolare si discriminare a varstnicilor, de migratia familiilor tinere din ultimii ani, dar si de lipsa abilitatilor sau a mijloacelor moderne de informare, intr-o societate digitala tot mai avansata. Cele mai multe persoane care au solicitat diverse informatii sunt in Bucuresti (1937), iar cele mai putine in Banat (195) si Dobrogea (182). Telefonul Varstnicului a oferit date de contact, adrese, orare de functionare, proceduri, dar si informatii despre resursele existente in comunitatile locale.

Nevoia de ingrijire si sprijin practic ocupa locul doi in acest top. Solicitarile emise de seniorii care au o varsta inaintata sau o stare de sanatate precara, ori de apartinatorii acestora, sunt punctuale si specifice, in functie de gradul de dependenta. Aproape 3500 de persoane au primit indrumare despre cum pot accesa sau obtine: informatii si servicii medicale specializate, ingrijire la domiciliu sau sprijin la activitati de menaj, supraveghere specializata, insotirea la diferite activitati, ajutor la cumparaturi, informatii despre centre rezidentiale pentru varstnici si procedura de institutionalizare.

Pandemia cu care ne confruntam a accentuat situatiile dificile in care multi dintre seniori se regasesc si a creat altele noi. In cei 6 ani de functionare, au fost inregistrate 2139 de solicitari pentru sprijin financiar sau material, iar peste jumatate au fost adresate in ultimul an. Pentru rezolvarea acestor probleme, varstnicii au fost indrumati catre cantine sociale si organizatii de unde au primit regulat pachete cu alimente sau tichete sociale.

Doua din problemele acutizate in acest ultim an le reprezinta de singuratatea si izolare sociala. Telefonul Varstnicului a raspuns nevoii de sprijin emotional celor peste 1.000 de seniori in aceasta situatie, prin servicii proprii de consiliere psihologica si reapelarea saptamanala a celor afectati de singuratate, sau prin redirectionare catre organizatii partenere.

736 dintre varstnicii care au sunat la Telefonul Varstnicului in perioada 2015-2021, si-au exprimat dorinta de a fi activi si de a se implica in viata sociala si dupa pensionare. Indrumati de echipa de la linia sociala de ajutor, acestia au participat la actiuni de voluntariat in comunitate si la activitati organizate in cluburile de seniori care, in perioada pandemiei, si-au adaptat activitatile la noile conditii socio-sanitare.

Partenerii evenimentului sunt Enayati Medical City si Medic Hub. Sponsorii conferintei sunt Fundatia Vodafone Romania, Hochland Romania, Raiffeisen Bank, Kaufland Romania #InStaredeBine, Johnson & Johnson Romania, Compania Nationala Loteria Romana, Metropolitan Life, Johnson Wax, Adobe, Sofmedica, Pfizer Romania, City Grill.

Mai mult in Responsabilitate Sociala, CSR


PUBLICITATE: