(AdPlayers.ro, Iulian Toma)
Câstigatorii festivalului de publicitate AdPrint 2007 au fost anuntati. Asa aflam ca festivalul este unul al echipelor de creatie, iar câstigatorii sunt agentiile.
Pozitia nu este neaparat una surprinzatoare. Printre premiile AdPrint au ramas inclusiv cele de pe vremea când festivalul era unul de print, al agentiilor autohtone. „Agency of Angels” nu are nicio legatura cu „Creative Teams” iar festivalul nici macar nu evita sa nominalizeze numele premiilor ca fiind unele de agentie.
Dinamica echipelor de creatie, nu neaparat numai pe piata româneasca, oameni care se pot afla astazi la o agentie si mâine la alta, a fost cu siguranta si motivul principal pentru care festivalul a trecut cu vederea numele oamenilor din echipele de creatie.
Aflam asadar ca autorii lucrarilor de la AdPrint sunt, în multe cazuri, companii care au promovat chiar numele agentiilor în numele echipelor participante. Numele oamenilor din echipele de creatie, asa cum s-a pozitionat festivalul european în ultimii 3 ani, a ramas mai mult un criteriu de diferentiere în rândul participantilor din afara României.
Initial echipe de art director & copywriter, AdPrint se prezinta si în 2007, mai mult decât anul trecut, un mix de festival. Un festival de „echipe de creatie” - cu numele oamenilor care au pus creionul pe lucrarile din concurs si un festival de „echipe de agentii” - echipe generice, derivate din numele agentiilor de la care provin lucrarile.
De aici, si câteva întrebari firesti. A devenit AdPrint un festival al agentiilor? Sa fi renuntat AdPrint la numele oamenilor de creatie din numele echipelor de creatie autoare ale print-urilor la initiativa proprie sau la sugestia agentiilor? Ascunde AdPrint criza de resurse umane din publicitate care face ca “echipe de creatie” sa apartina astazi altor „echipe de agentii”? Sunt întrebari interesante ale caror raspunsuri nu sunt usor de aflat.
Cu atât mai greu cu cât anuntarea “echipelor” câstigatoare pare sa accentueze orientarea festivalului catre un festival al agentiilor si nu al echipelor de creatie. Învingatorii de la AdPrint 2007 nu mai sunt echipele de creatie care lucreaza astazi sub umbrela unor agentii, ci însasi umbrela - agentiile de publicitate. Sa fie, aceasta, si tendinta viitoare a festivalului? Sa fi descoperit AdPrint ca festivalul poate avea lucrari mai multe si de calitate daca trece peste numele oamenilor de creatie? Sa fie îngropate, oare, numele oamenilor de creatie - initial arma de pozitionare a festivalului european – pentru drapelul glorios al agentiilor?Raspunsurile ar putea rezolva si o întrebare mai delicata: Va intra AdPrint în razboiul agentiilor? Si, daca da, se va transfoma AdPrint dintr-o competitie europeana a echipelor de creatie într-o competitie europeana a agentiilor de publicitate?