Desi poate parea surprinzator comparativ cu juriul unei festival de creatie, care cu 10-15 oameni poate juriza sute de lucrari, Effie este si de aceasta data diferit.
Cum se face ca 83 de oameni sa analizeze si sa puncteze 48 de plicuri inscrise in cele doua categorii de concurs (16 categorii, si 4 speciale) ? Aflati tot din AdPlayers, pentru ca nici la IAA, nici la effie.ro nu veti gasi. Organizatorii spun insa ca cei interesati au putut afla din corespondenta directa cu reprezentantii Effie.
Cine imparte juriul pe categorii?
La Effie Awards Romania 2010, 82 de oameni ( mai putin presedintele juriului) sunt impartiti tot de Comitetul Effie in paneluri care vor juriza diverse categorii, astfel incat sa judece 48 de campanii.
Timp de cateva ore, Comitetul de Organizare sparge juriul in paneluri, astfel incat, spre exemplu, cine administreaza comunicare de bere nu poate juriza brIef de bere, sau un om dintr-o agentie nu-si poate juriza propriile cazuri. Pe de alta parte, In juriul Effie, oameni de marketing din financiar vor intra in procesul de jurizare pentru produse alimentare, iar oameni de marketing si comunicare din categoria bauturilor non-alcoolice pot juriza cazuri inscrise la financiar.
Jurizarea se desfasoara in doua etape. In prima etapa se puncteaza doar strategia – brieful scris, si se da o nota intre 1 si 100. Printre cei mai cautati si apreciati oameni din juriul Effie Awards sunt oamenii de cercetare. Ei lucreaza si mananca date pe paine cum ar fi date privind marimea pietei sau cote de piata in categorie.
Un alt beneficiu adus de un om de research este ca un om de cifre a lucrat pentru aproape toate industriile, ceea ce nu insemna ca ar putea intra in conflict cu vreuna, ci dimpotriva. Un om de cercetare este asociat si cu neutralitatea, asa ca poate fi pus sa jurizeze in orice categorie. La fel se intampla si in cazul oamenilor din agentii. Experienta pe mai multe industrii este apreciata, mai putin in categoria in care a inscris un caz – este limpede ca nu poate juriza.
Un an de munca, 10 minute de jurizare.
10 minute dureaza jurizarea unui caz de catre un membru care evalueaza o campanie. Poate parea putin pentru un an de munca, dar asat e realitatea. Juriul Effie Awards este alcatuit din mai multe comitete de jurizare, asa numitele paneluri, cu un numar dat de motive obiective legate de numarul de sali disponibile la locul de desfasurare al festivalului. Deci daca un panel are mai multi oameni si implicit o lucrare e vazuta de mai multi jurati, asta este pentru ca numarul optim este dat inclusiv de numarul de sali.
Pentru ca in ultimii ani jurizarea s-a desfasurat la sediul IAA, locatie unde sunt disponibile un numar de 4 sali, Comitetul de Organizare ia in calcul de obicei in jur de 4 paneluri de jurizare care evalueaza in doua etape diverse categorii de concurs in acelasi timp.
Juratii dintr-un panel trec rand pe rand si puncteaza cate un caz, asa cum spuneam si mai inainte, timp de 10 minute. Cele doua etape de evaluare a cazurilor au note doar pentru ochii Deloitte si Presedintelui Juriului, singurii care vad toate notele si calculeaza media notelor, in functie de ponderea diverselor componente ale briefului.
JURIZAREA: Marti, 8 iunie, la IAA
La Effie Awards 2010, marti, 8 iunie, in jurul pranzului, se va incheia prima etapa de jurizare. In functie de numarul de jurati dintr-un panel, care poate avea in jur de 10-15 oameni, rezulta ca dupa 150 –180 de minute, adica aproximativ doua - trei ore, se stabileste ce cazuri merg mai departe la a doua etapa, si care se opresc la prima.
A doua etapa, se jurizeaza tot in jur de 2-3 ore. Pe langa brieful scris, se proiecteaza si creatia. In final se dau doua note: intre 1 si 100 la strategia de comunicare, si alta intre 1 si 100 la creatie. La Effie nu se urmareste la creatie criterii din festivaluri dedicate creatiei cum ar fi prospetimea ideii si calitatea executiei, ci legatura cu strategia, sau relevanta in target a mesajului. Altfel spus, Effie descurajeaza creatii fara legatura cu brandul. In final, se dau 2 note ce conduc la nota finala, in care o pondere de 2/3 este strategia si 1/3 creatia.
Presedintele juriului nu jurizeaza in mod obligatoriu. Exista editii Effie la care presedintii au jurizat de la cap la coada toate lucrarile, dar exista si editii la care au intrat doar in cateva panelurile de jurizare. Este de dorit insa ca Presedintele juriului sa fie o persoana cu vasta experienta in publicitate. De ce? Pentru ca el seteaza praguri de premiere si decide daca, in baza punctajului final, categoriile de concurs merita premii sau nu.
Desi ne-ar fi placut sa va facem cunoscute numele juratilor din panelurile de jurizare care la aceasta ora sunt stabilite, cel putin deocamdata, AdPlayers nu are aceasta pretioasa informatie petru cei care au inscris la Effie. Practic toata lumea, de la agentii la investitori, ar trebui sa poata afla cine este responsabil de jurizarea unei categorii de concurs. In fond, juriul unei categorii in orice festival este public. Pentru panelurile din juriul Effie, mai incercam. Poate aflam luni :)
Ramanesti asadar pe "frecventa" Effie Awards Romania 2010, la AdPlayers.
EFFIE AWARDS ROMANIA 2010
CATEGORII DE CONCURS
Produse alimentare I (de exemplu, carne, lapte si produse lactate, alimente pentru animale de companie)
Produse alimentare II - (gustari, produse de patiserie, deserturi)
Produsele non-alimentare (bunuri de larg consum - de exemplu, imbracaminte, incaltaminte, accesorii, bunuri de uz casnic si de ingrijire, produse de frumusete)
Bauturi alcoolice - Bere & Vinuri
Bauturi alcoolice - Bauturi Alcoolice
Bauturi non alcoolice (de exemplu, apa minerala, cafea, ceai, carbonatate si necarbonatate)
Bunuri de folosinta indelungata (de exemplu, automobile, electronice, de uz casnic mobilier si electrocasnice, calculatoare)
Vanzare cu amanuntul (de exemplu, fast-food, restaurante, magazine, supermarketuri, lanturi de magazine, vanzare cu amanuntul de automobile, etc)
Servicii financiare (de exemplu, servicii bancare la domiciliu, de asigurare, imprumuturi, ipotecare, fonduri mutuale, cecuri de calatorie, etc)
Media & Entertainment (de exemplu, statii de televiziune, reviste, ziare, piese de teatru, muzee, organizatii de muzica, seria de concerte, festivaluri culturale, festivaluri de teatru)
Non-profit / pro-bono, campanii publice de servicii (publicitate au un caracter de serviciu public pentru o organizatie non-profit sau asociatie, inclusiv mesaje politice, si un interes deosebit)
Corporate Reputation, Image & Identitate (include sponsorizari, imaginii corporative si de identitate)
Telecomunicatii voce (de exemplu, fix, mobil telefoane mobile, pre platit, etc)
Telecomunicatii Internet & date (de exemplu, furnizorii de internet, furnizorii de internet de viteza mare, oferte, pachete de date, etc)
Farmaceutice (medicamente, vitamine, OTC lui, stomatologie)
Altele (de exemplu, produsele de lux si servicii, software, imobiliare, transport, Travel & Tourism)
+ Categorii speciale:
David vs Goliat – campanii pentru branduri mici, impotriva brand-urilor mari
Renastere – Campanii care au reusit sa renasca un brand mai vechi
Produs / Seviciu nou – orice efor de comunicare poentru a introduce un produs nou
Sustinere a succesului - cel putin 3 ani de succes durabil;
JURIUL EFFIE AWARDS ROMANIA 2010
Membrii juriului sunt reprezentanti din agentii, investitori in marketing si comunicare, companii de cercetare, management de companii
Presedintele juriului Effie Awards Romania 2010
James Miller - Head of International Planning, AMV BBDO
Membri
Adina Rotileanu, Eureko Romania
Adrian Nicolaescu, Caroli
Afrodita Blasius, Bridge Communication
Alex Badila, Publicis
Alfred Dumitrescu, Lighthouse
Alina Serbanica, Ipsos Interactive Services
Alina Tudose, Cohn & Jansen
Andreea Mihai, Carrefour Romania
Andreea Teodorescu, Scandia
Andreea Toloaca, Orkla
Beatrice Danis, Brand Tailors
Beatrice Iftimi, McCann Erickson Bucharest
Bianca Dordea, BRD Groupe Societe Generale
Bogdana Butnar, APG
Calin Clej, PepsiCo International
Camelia Panait, SabMiller
Carmen Barda, Saatchi&Saatchi
Cosmin Alexandru, B&P Brandivia
Cosmin Radoi, Graffiti BBDO
Cristian Mucichescu, OMD
Cristina Bold, Millenium Bank
Dan Medrea, Grey Romania
Dan Oprescu, HOCHLAND ROMANIA
Dan Petre, D&D Research
Dan Zloteanu, The Network
Dana Bursuc, Cosmote
Dana Levitchi, AD consulting
Daniel Enescu, DaedalusMillwardBrown
Daniel Gavrila, Glue
Diana Flutur, Odyssey
Doron Zilberstein, URBB
Elena Nica, Research International Romania
Eusediu Margasoiu, The Network
Felix Tataru, IAA
Fulvio Guarneri, Unilever SCE
Geanina Babiceanu, Wrigley's
George Stefanescu, Whiteland
Gina Leu, Ogilvy & Mather, Bucharest
Ioana Gheorghita, GMP
Ioana Gorganeanu, MasterCard
Ioana Manea, Loco Communication
Ioana Moga, Lactalis
Ioana Curtali, Raiffeisen International
Iolanda Bilaus, Zentiva
Lacramioara Loghin, Exact
Madalina Oanta, Propaganda
Magda Niculescu, Rise and Shine Coaching
Marian Marcu, Novel Research
Mariana Iosif, BancPost
Marius Caluian, MEMRB
Mihaela Ungar, Colgate-Palmolive Romania, Moldova
Mihai Ciobanu, Johnson&Johnson
Mircea Kivu, Mercury Research
Mircea Staiculescu, Headvertising
Mirela Angelescu, DDB
Natalia Predut, Coca-Cola Romania
Oana Petroff, Mindshare
Oana Stincel, Pepsi Americas
Panicos Christopoulos, 360 Insights
Paolo Chighine, Enel
Paul Markovits, Heineken
Peter Jansen, UAPR
Radu Budes, Splendid Media
Raluca Raschip, GfK
Raphael Treguer, Dacia
Razvan Dumitrescu, Lowe
Razvan Matasel, Arsenoaiei&Matasel
Razvan Mircea, Strauss Romania
Romina Tazlaoanu, Vodafone
Ruxandra Rau, Romtelecom
Ruxandra Stanuica, Cadbury Romania
Silviu Matei, CSOP
Sorin Bozdog, Hame
Sorin Popescu, Next Advertising
Stefan Chiritescu, APG
Stefan Teodorescu, Savana
Stelian Tudorache, P&G Balkans
Steve Dallas, Initiative Media
Steve Watson, Nestle
Teodor Cucu, Frank
Tiberiu Mercurian, StarBev
Victor Stroe, Leo Burnett