(AdPlayers.ro, Aneta Bogdan, Chartered Marketer, MBA, Managing Partner Brandient )
"Este evident ca opinia noastra nu face referire la valoarea imobiliara a Castelului Bran - stabilita de specialistii în evaluarea proprietatii, ci la valoarea brandului de locatie cu acest nume. Castelul încorporeaza în el valoare imobiliara, valoare istorica si valoare arhitecturala; în plus, castelul încorporeaza o legenda, care - ne place ori nu, face parte dintre asociatorii clari pe care brandul nostru de tara l-a nascut deja: este legenda contelui Dracula. Aceasta legenda este capabila - daca este exploatata eficient - sa dezvolte un business de sine statator a carui importanta deriva nu numai din profitul pe care-l poate scoate, ci si din relevanta pe care o are ca vector de consolidare a brandului de tara.
Castelul Bran are renumele de Castelul Contelui Dracula. Din perspectiva brandingului, cât de mult adevar exista în acest personaj, ce legatura are el cu Vlad Tepes si daca a locuit sau nu acesta în Castelul Bran, nu prea conteaza - atâta timp cât personajul Dracula "seduce" nevoia de mister si fantastic a oamenilor de pretutindeni si genereaza business interesant mai mult pentru afaceristii din lumea întreaga decât pentru noi, românii (sa ne gândim doar la cele peste 200 milioane de dolari cât a scos filmul lui Coppola pe aceasta tema).
Ceea ce conteaza este povestea, legenda capabila sa atraga turisti, producatori de evenimente, de filme, de entertainment. Castelul în sine este o sursa de inspiratie, de aventura, de mister, de fantastic si asta îl tranasforma într-un business interesant din perspectiva brandingului. Doar ca, în forma în care este exploatat acum, de buna seama ca "nu face 60 de milioane". Din perspectiva oportunitatilor de business însa, da - atunci putem discuta. Ca sa stim ce valoare de brand ar avea Castelul Contelui Dracula, ar trebui sa facem cercetare globala pe cât de puternic si atragator este acest brand si apoi sa vedem cam câti bani ar putea sa scoata acest business în viitor, daca va fi exploatat corespunzator. Evident ca sunt multi bani cei pe care îi cere proprietarul, dar nu cred ca altcineva decât statul român ar trebui sa aiba grija de acest "brand property" al românilor. Sunt multi bani daca nu se va ocupa nimeni de acest izvor de business si de imagine. Daca se va numi acolo un manager cu experienta relevanta în acest domeniu - al brandingului de locatie - sunt sigura ca statul român va face chiar o afacere buna. Ca profit si ca imagine de tara. "
AdPlayersFile
Aneta Bogdan este Chartered Marketer, MBA, Managing Partner Brandient companie care a realizat pentru revista BusinessWeek, pentru prima oara în România, topul celor mai valoroase 50 de branduri românesti, un clasament bazat pe calculul valorii financiare a brandurilor.
Modelul folosit de Brandient masoara valoarea adusa de brand proprietarului curent si aplica principii si metode larg acceptate si folosite în evaluarea activelor intangibile. În evaluarea Brandient, rezultatele financiare sunt coroborate cu un index de brand equity, obtinut prin prelucrarea si indexarea rezultatelor unei ample cercetari nationale de piata efectuate de firma D&D Research în 22 de categorii distincte, acoperind peste 200 de branduri românesti.
Companie romaneasca dedicata consultantei în strategie si design de brand, Brandient (www.brandient.com) s-a asociat anul trecut cu agentia globala de branding Enterprise IG, parte a grupului WPP, pentru a pune la dispozitia clientilor sai un plus de competente, capacitate si experienta.
Printre proiectele de notorietate ale Brandient se numara rebrandingul lantului de retail Domo, al companiei Astral, al grupului farmaceutic Europharm, al TVR, al Societatii Nationale de Radiocomunicatii Radiocom, al lantului de retail Flanco, al companiilor Novensys, Smartree, precum si crearea brandurilor Fulga, Credisson, Domenia, Tuca si Asociatii, Qualians, Zuzu.