Agentia Retrasilor din Publicitate
Vineri, 11 Septembrie 2009


 (AdPlayers.ro, Iulian Toma )

Dupa 5 ani de Agentia Anului care au sugrumat vechiul festival, noul ADOR respira astazi usor. Proaspat restructurat de organizatorul festivalului din acest an, Millenium Communications,  in urma consultarilor cu agentiile de publicitate si cu oamenii de creatie, ADOR 2009 a aratat aseara ca se poate.

Cu primul juriu international din istoria competitiei, 200 de inscrieri in festival, o Gala de Premiere la care au fost in sala 350-400 de oameni, 2 ore de prezentare a finalistilor si premiantilor pe scena, zeci de finalisti si premii pentru o parte din categoriiile de concurs, festivalul care si-a urcat aseara castigatorii pe scena a demonstrat ca publicitatea romaneasca are mult mai multe varfuri decat deja plictisitoarele trofee castigate la foc automat de aceeasi agentie.

Daca in anii trecuti se vorbea doar despre premii de categorie, ADOR 2009 a adus pe scena sectiuni si premii noi, ori domenii de comunicare care nu existau altadata, cum ar fi Internetul. In locul editiilor precedente in care castigau premii doar doua-trei agentii de publicitate, in acest an au fost prezente pe lista finalistilor sau castigatorilor agentii digitale si agentii de media, care si-au facut la randul lor simtita prezenta timid, dar sigur, pe scena intrecerii.

Initial AdPlayers isi propusese sa listeze atat finalistii cat si castigatorii. Curand ne-am dat seama ca nu putem face acest lucru. Ar fi insemnat sa urmariti 20 de pagini de nominalizari in finala unei competitii, treapta care inseamna totusi un standard deloc de neglijat in comunicare.

Chiar daca am fost singurii care au oferit imagini live de pe scena festivalului, tot asa trebuie sa recunoastem ca n-am fost pregatiti de 2 ore de emisie 3G de la Fratelli. „Bateriile” ne-au tinut la propriu doar o ora si jumatate.

ADOR 2009 a aratat ca poate avea o structura care sa calce in picioare filosofia „Totul sau nimic” a unor agentii de publicitate venite sa ridice toate premiile, si ca exista si altceva decat premii de categorie in sectiunile TV, Print, Outdoor si Radio. Exista Internet, exista mediu digital, exista „Best use of”, ca sa ne oprim doar la o parte din noutatile din acest an.

Scena ADOR 2009 a vorbit de la sine ca niciodata nu este prea tarziu sa faci curatenie peste tonele de gunoaie aruncate an de an in presa peste imaginea festivalului, sau ca jucatori importanti ai creativitatii romanesti pot sta acasa fara ca multa lume sa le simta lipsa pe scena publicitatii. 

Da, este adevarat, n-am scapat de fantome. Insa trebuie recunoscut marele merit: inainte de toate, competitia publicitatii autohtone a aratat ca se poate un nou inceput. Multe sau putine, mai valoroase sau mai putin valoroase, premiile ADOR 2009 arata nivelul creativitatii publicitatii autohtone, asa cum si-a propus inca de la inceput festivalul, in 2001.

Nu in ultimul rand, ADOR a aratat aseara si un altfel de „trofeu”. Un premiu al neparticiparii celor prea in varsta sa mai alerge pentru a-si apara titlul. O categorie noua -Sectiunea Invinsilor prin neprezentare, din sportul publicitatii, si un nou trofeu.

Agentia Retrasilor din Publicitate. 

Mai multe articole si opinii legate de editia din acest an a festivalului de publicitate, puteti citi in seria de articole sub eticheta ADOR 2009.

Alte opiniile legate de competitie, sunt asteptate pe email la:


PUBLICITATE: