(AdPlayers.ro, Iulian Toma)
Dan Moldovan (foto sus), Director de Creatie la Propaganda si Adrian Tuluca (foto dreapta) - Director Executiv al agentiei intr-o discutie libera despre AdOr:
Cum vedeti ca a fost anul asta?
Moldovan: Pe masura ce timpul trece, AdOr-ul, din nefericire, imbatraneste. Anul acesta evenimentul nu a fost promovat mai deloc iar ca structura a fost cam acelasi care a fost la inceput.
Ad’Or-ul este un generator de energie creativa ce isi pierde incet dar sigur din energie, nu mai e un brand care sa atraga, care sa ofere motive pentru asociere la manifestarile lui, un brand care sa prolifereze idei inovatoare. Din punct de vedere al promovarii lui, festivalul ar trebui sa fie prezent in atentia audientei tot timpul anului, nu doar in perioada de dinainte de festival si imediat dupa.
Ceva asemanator cum fac alte festivaluri.
Moldovan: Da.. Ar trebui sa redevina un brand viu, un loc din care sa plece, in varianta ideala, noi curente in publicitate, noi modalitati de comunicare si de expresie...
Organizatorii sustin ca au anuntat din timp, ca au anuntat juriul..
Moldovan: Asta nu inseamna prea mult, promovarea unui asemenea eveniment, cel mai important festival de publicitate din Romania, asa cum ar trebui el sa fie perceput, nu tine doar de anuntarea din timp a juriului. De cateva editii incoace, subiectele majore care marcheaza momentul sunt cele legate de ghost-uri, de neparticipari, de contestari vehemente, ca e festivalul de casa a lui Leo Burnett, toate astea pe fondul lipsei de personalitate si de identitate a festivalului. Trebuie reconstruita credibilitatea prin eliminarea factorilor care alimenteaza reactiile negative.
Este un festival al lui Leo Burnett
Moldovan: Este, in sensul in care Leo se pregateste intens pentru acest festival, pune tunurile pe el si ia majoritatea premiilor. Bravo lor, e ceva negativ in asta? Problema nu e la Leo ci la festival. Ad’Or a lasat-o mai moale cu comunicarea, nu se bate cu caramida in piept, nu are o viziune si un format occidental, de aceea e mancat foarte usor de demonstratia de forta a Leo Burnett. Sa nu uitam ca aceasta agentie tine sus standardele Ad’Or.
E gresit? Ar trebui sa bage unii mai mult, sa bage Leo Burnett mai putin?
Tuluca: Eu as propune asa, cum tot e vorba de cat mai multe capace cu atat mai multe sanse de castig, ar trebui facut ceva. Eu unul am aflat ca pana pe 4 mai ar trebui facute inscrierile. Conteaza foarte mult si gloria acestui festival, pentru ca dupa cum spunea si colegul meu, daca festivalul nu are legitimitate si nu este recunoscut de industrie, atunci de ce sa mai mergi acolo?
In al treilea rand, a baga 100 de lucrari, sau cate au inscris Leo Burnett, vorbim de o lupta cu cine pune mai mult. Suntem deja in primul razboi mondial in care ne punem soldatii pe masa....
Ar trebui limitate intrarile?
Moldovan: Sub nici o forma. Dimpotriva, trebuie oferite cat mai multe motive ca agentiile sa inscrie cat mai multe lucrari.
Tuluca: Problema nu-i una de limitare cat de neparticipare a unor agentii, care au zis probabil, nu mergem ca n-are sens. Si aici nu comentam motivele. Vorbeam cu cineva din presa despre inscrieri ca noi avem o rata de succes interesanta: am bagat 10 si am luat 3. La fel la Effie, am inscris 2 am luat 2. Dupa numarul de premii, la AdOr exista niste decalaje care nu au legatura cu contextul pietei, cred eu.
Moldovan: Mai multe capace, mai multe sanse de castig. In mod normal nu e aplicabil acest dicton, dar cand vorbim de Leo si stim ce potential creativ zace in pantecele sale, cantitatea devine importanta. Daca inscrii lucrari de calitate la fiecare categorie importanta a festivalului, sansele ca la sfarsit sa te ploua cu confetti cresc simtitor. La polul opus, au fost cazuri in istorie, cand agentii importante, nu dau nume, au inscris intr-un festival, nu acesta, vreo 200 de lucrari si nu a luat nici un premiu.
Cum vedeti rezolvata problema agentiilor care nu vin?
Moldovan: Trebuie sa existe o initiativa a organizatorilor, poate trebuie externalizat. Ar trebui o a treia forta care sa ia fraul in mana si sa zica dragi tovarasi, iata ce putem face cu festivalul asta ca sa redevina ce a fost candva, ca notorietate si ce nu a fost niciodata, ca structura. Sau, o alta solutie posibila ar fi ca din comitetul de organizare sa faca parte doar agentii independente, macar pentru o vreme, in speranta ca astfel vor putea fi eliminate suspiciunile. Nu stiu, e de stat si de gandit.
Cu agentiile ce refuza sa intre pe teren trebuie vorbit si gasite adevaratele motive ale boicotului. Planul de reconstructie si recredibilizare trebuie sa-i includa si pe acestia, fara discutie insa, caci exista si un insa, festivalul trebuie sa-si gaseasca drumul singur. Contestatari vor fi mereu, ca asa e in tenis, doar unghiurile de atac vor diferi. Ad’Or nu trebuie sa ajunga sa cada in genunchi, ranit, cand se trage cu sagetele otravite din tribuna.
Tuluca: Pe de alta parte, eu cred ca ce spune colegul meu nu se va intampla. A treia forta nu exista. Si, nu in ultimul rand, rareori se ajunge la o decizie cu care sa fie de acord toata lumea in comitetele, RAAA, IAA, etc.
Cand a pornit festivalul era o masa compacta de agentii de acord cu festivalul si cam toata lume aparticipa. Cum ati vedea o masa de agentii multumite ca festivalul sa nu mai para asa contestat?
Moldovan: Eu as aduce niste oameni de specialitate de afara care sa repozitioneze festivalul, pentru ca are nevoie de o repozitionare, iar lumea sa respecte acest lucru. Sa fie cineva care sa ne intrebe ce este acest AdOr?.. Avem nevoie de AdOr?...
Pai va intreb, aveti nevoie de AdOr?
Moldovan: Da. Pe baza si in limitele criteriilor de jurizare pe care le promoveaza, Ad’Or este un barometru al publicitatii romanesti. Avem doua festivaluri care creeaza ierarhii interne, construite pe criterii diferite, cu scopuri diferite, care nu intra in conflict unul cu celalalt. La Ad’Or participi ca sa prezinti ceva iar la Effie ca sa demonstrezi altceva. E clar. Nu e nimic inventat de noi.
Si in Occidentul civilizat exista festivaluri de creatie si festivaluri de eficienta. Schisma in manifestarile de gen nu am inventat-o noi. Gurile rele vor deveni si ele europene atunci cand vor contesta si Cannes-ul.
Exista o miza a creativitatii intern, se uita cineva dupa creativitate locala. Propaganda spre exemplu participa pe la vreo 4 festivaluri..
Tuluca: Ar trebui intrebati cei care nu participa, de ce nu o fac. 2. Sa vorbim de organizare si promovare, pentru ca Gloria pe care o ai odata cu participarea la acest festival este direct proportionala cu Gloria din juriul festivalului si cum anume se promoveaza el. Aici fac o paranteza, AdOr era un eveniment in anii trecuti
Moldovan: Era un fenomen.
Tuluca: Erau campanii de promovare, primeam scrisori de informare pe email. Vorbea lumea. Apareau articole. Cine sunt favoritii etc. Cine a inscris, de ce n-au inscris, se punea de-un foc inainte...
Credeti ca trecerea festivalului ca un grup al unui grup de presa ar fi putut influenta cumva alti colegi de breasla care ar fi putut scrie sau promova evenimentul unui alt grup de presa concurent?
Moldovan: Foarte posibil. Da, evident. Poate fi un motiv.
Ar fi o varianta sa fie organizat de catre cineva independent si nu de un grup, apropos de organizarea Effie sau AdPrint etc?
Ar putea fi o alternativa. Ar putea fi o minge intre RAAA, IAA si organizatorul actual.
Tuluca: Oricum, ma astept ca AdOr sa fie marketat ca orice alt produs, slava domnului mai suntem si in publicitate.
Sa inteleg ca ultimul AdOr nu a fost marketat?
Tuluca: Ba da, dar cam subtire. Ar trebui sa gadile orgoliile oamenilor, sa se intample ceva. Nu stiu. Echipa de creatie. Sa fie ceva. Apropos de numarul de intrari ar putea fi si un concurs al celor mai bune campanii ale fiecarei agentii. 1 pe categorie. Solutii ar fi. Dar trebuie facut un focus legat de ce vor cei care nu participa. Cred ca agentiile independente ar trebui sa aiba o alta putere in festival.
Exista un raspuns la participare Agentiilor. Cineva spunea ca trebuie reformat din temelii..
Moldovan: Asta ziceam si eu. Agentiile nu mai gasesc o miza in a participa.
Cineva mai spune ca Leo si-a dorit prea mult titlul de agentia anului. Intrebare este, daca exista o masa critica de agentii participante care sa aiba acces la premii ?
Tuluca: Exista problema Leo ia tot. Nu nici la Cannes nu te impiedica nimeni sa inscrii cate vrei. Daca vrei cu 200 de lucrari te duci cu 200. Nimeni nu te opreste. Cei care nu participa cred ca au o ecuatie simpla. “E festivalul lui Leo. Oricum nu am nicio sansa. Iar daca iese prost io am stat pe margine si pot iesi in felul asta bine”.
Moldovan: Nu a luat doar Leo premii. Sa nu uitam ca si anul trecut GMP le-a suflat in ceafa. Ad’Or este o prioritate majora pentru prea putine agentii si de asta decalajul mare de puncte.
Altele, pur si simplu nu au puterea de foc a lui Leo. E foarte greu sa disloci resurse pentru a implementa real pe piata zeci de campanii, sa le produci, sa cumperi spatiu media si apoi, in final, sa le inscrii in festival. Pe de alta parte, si in cazul asta chiar nu inteleg agentiile ce stau pe tusa, mananca seminte si chibiteaza, poti sa ochesti categoriile cheie ale festivalului, cum este spre exemplu, campania anului, fara sa-ti propui sa fii Agentia Anului. Daca noi reuseam sa luam campania anului cu Furazolidon ar fi fost o reusita la fel de mare ca si cucerirea trofeului suprem.
AdOr nu vorbeste?
Moldovan: Sopteste.. Uite, spre comparatie, la Golden Drum. AdOr se lasa prea mult pe mana participantilor, a capriciilor acestora, sta ca paianjenul pe plasa si asteapta sa vina momentul.
Daca Ad’Or-ul nu adoarme la inchiderea editiei, ci ramane viu, pentru a tine atentia agentiilor treaza, avem de-a face cu un festival viu.
Cineva spunea ca n-ar fi bani de jurii separate...
Moldovan: Nu asta e primul pas.
In loc de incheiere
Moldovan: AdOr traieste din inertie. Din entuziasmul anilor frumosi. Nu s-a reinventat. Si e nevoie de lucru asta. Primul pas, trebuie gasita modalitatea de a o face un comitet necontestat de nimeni. Desi pare un lucru foarte greu de facut.
Trebuie repozitionat foarte clar: “Asta e viziunea festivalului, in asta crede” apoi restructurat. Trebuie recredibilizat comitetul de organizare. Evenimentul trebuie promovat continuu, din momentul cand se trage cortina ultimei editii. Trebuie discutat cu fiecare agentie in parte, cine vine, de ce vine, iar cine nu vine, de ce nu vine… sunt multe de facut iar Ad’Or merita tot acest efort.
In orice caz, e bine ca voi, cu AdPlayers, sa va continuati cruciada discutiilor pe marginea subiectului AdOr.