Credit. Vodafone
Supernet devine Vodafone GigaNetwork si Salvamont conteaza pe GigaNetwork 5G si pe GigaNetwork FIBRA pentru solutiile digitale inovatoare ce reduc semnificativ durata misiunilor de salvare.
AdPlayers. Info
Vodafone Romania si Salvamont (Asociatia Salvatorilor Montani) isi consolideaza parteneriatul tehnologic si lanseaza doua solutii digitale care, impreuna cu puterea si fiabilitatea retelei, repozitionate recent sub numele Vodafone GigaNetwork, ajuta la reducerea semnificativa a timpului de cautare a victimelor si la salvarea mai multor vieti omenesti. Cand calea se face nevazuta, salvatorii montani se bazeaza pe Vodafone GigaNetwork 5G si GigaNetwork FIBRA.
Prima dintre solutii este dezvoltata in premiera de echipa de tehnologie a Vodafone Romania si asigura acoperirea cu semnal mobil in zonele montane greu accesibile si inconjurate de pereti stancosi care blocheaza propagarea semnalului mobil generat de releele terestre actuale. Solutia este formata dintr-un echipament instalat la sol, pe un mijloc de transport specific acestor zone, care se conecteaza prin satelit la centrul retelei Vodafone, si un echipament radio instalat pe o drona profesionala ce este ridicata deasupra zonelor de cautare.
Echipamentul radio instalat pe drona genereaza semnalul mobil (voce si date), inclusiv semnal 5G, pe o raza de pana la 10 km. Telefonul mobil al persoanei cautate se conecteaza, astfel, in mod automat la reteaua Vodafone, victima putand contacta serviciul unic de urgenta 112, indiferent de operatorul ale carui servicii le foloseste. Mai mult, daca persoana cautata utilizeaza aplicatia Salvamont-Vodafone si a activat functia de localizare prin date mobile inainte de a porni pe traseu, echipa de salvatori montani va putea urmari traseul acesteia pe munte si o va putea gasi mai repede.
Cea de-a doua solutie utilizeaza fotogrametria si inteligenta artificiala pentru capturarea si analizarea imaginilor geolocalizate, colectate pentru detectarea in mod automat a persoanelor disparute. Capturarea imaginilor de inalta rezolutie in zona de cautare este realizata de o a doua drona profesionala, echipata cu tehnologia necesara pentru fotogrametrie si termoviziune.
Astfel, in doar 30 de minute, drona poate parcurge 5 km liniari si poate acoperi o suprafata de 24 de hectare, realizand intre 130 si 300 de imagini, in functie de parametrii de zbor si de rezolutia camerei din dotare. Fotografiile sunt transmise dupa descarcare, prin intermediul retelei create special pentru misiunea de salvare, catre Centrul National de Analiza Date Salvamont-Vodafone pentru a fi procesate.
In centrul de analiza conectat la reteaua GigaNetwork FIBRA, datele sunt analizate si procesate in cateva minute (aprox. 100 fotografii in 2 minute) prin intermediul programului de detectie automata cu inteligenta artificiala SARUAV. Sistemul face identificarea dupa o serie de indicii, cum ar fi silueta sau haina unei persoane, iar echipa din centrul de analiza trimite salvamontistilor din teren coordonatele exacte unde acestea au fost reperate. Pentru mai multe informatii despre cum functioneaza cele doua solutii, dar si despre cum se deruleaza o actiune de salvare a Salvamont, vizionati acest documentar.
„Proiectul lansat de Vodafone demonstreaza inca o data ca tehnologia si spiritul uman, aduse impreuna, pot avea un impact urias. Cand vorbim de salvarea de vieti omenesti, tehnologia poate fi factorul decisiv in interventiile in care timpul de cautare este esential”, a afirmat Catalin Buliga, Chief Network Officer, Vodafone Romania si Head of Fixed and Mobile Networks Development and Optimization, Europe Cluster Markets.
,,Sprijinind Salvamont cu aceste doua solutii digitale, una dintre ele dezvoltata de la zero in cadrul echipei de tehnologie din Vodafone, ne consolidam rolul de partener de tehnologie pe care ni l-am asumat si reconfirmam fiabilitatea retelelor noastre GigaNetwork FIBRA si GigaNetwork 5G pe care se bazeaza centrele de comanda Salvamont. Pentru noi, faptul ca salvatorii montani conteaza pe retelele noastre clipa de clipa in misiuni in care nu de putine ori isi pun propria viata in pericol in incercarea de a salva alte vieti este cea mai importanta recunoastere a fiabilitatii si performantei retelelor noastre”, a mai adaugat oficialul Vodafone
Capacitate de cautare de 10 ori mai mare
„De la an la an, numarul actiunilor de salvare creste cu 30 – 40%. Doar anul trecut, am avut peste 7.000 de misiuni si mai mult de 8.500 de persoane salvate. In astfel de interventii, timpul este cel mai important element. Avem o resursa umana bine pregatita, dar sunt situatii in care e nevoie de mai mult. Folosind solutiile lansate astazi si avand si un centru de comanda dotat cu tehnologie de ultima generatie conectat la reteaua de fibra optica a Vodafone, practic marim capacitatea de cautare de aproape 10 ori, ceea ce inseamna mai multe vieti salvate, dar si un timp de interventie, riscuri si efort considerabil reduse pentru salvatorii montani. Am avut alaturi in acest proiect Vodafone, in calitate de partener de tehnologie, si Consiliul Judetean Gorj”, a adaugat prof. Sabin Cornoiu, Presedintele Asociatiei Nationale a Salvatorilor Montani din Romania.
Supernet devine GigaNetwork
„Am ales acest moment pentru a anunta tranzitia de la Supernet la Vodafone GigaNetwork in contextul evolutiei noastre firesti spre o companie de tehnologie, al rolului asumat de jucator convergent si ca urmare a investitilor constante in retelele noastre. Consolidarea si extinderea parteneriatului cu Salvamont confirma fiabilitatea retelei noastre pe care salvatorii montani se bazeaza in momente cheie in misiunile lor. Daca Salvamont conteaza pe fiabilitatea retelelor noastre pentru a salva vieti, noi toti ne putem baza pe retelele mobila si fixa ale Vodafone. Nu in ultimul rand, rebrandingul vine si in contextul unei duble recunoasteri din partea auditorului independent german umlaut - pentru reteaua mobila care a obtinut certificarea ‘Best in test’ si pentru ‘cea mai buna experienta de utilizare a internetului fix din Romania’”, a declarat Nedim Baytorun, Consumer Business Director, Vodafone Romania.
Reteaua Vodafone GigaNetwork mobila a fost certificata „Best in test” in martie 2022 de catre auditorul german umlaut, obtinand un punctaj total record al ultimilor sase ani in evaluarile umlaut, de 922 de puncte, la o diferenta de 25 de puncte de urmatorul operator clasat. Astfel, reteaua de comunicatii mobile GigaNetwork a Vodafone s-a remarcat ca fiind cea mai buna retea de voce si date mobile la nivel national, obtinand cel mai mare punctaj total, cel mai mare punctaj pentru serviciile de voce mobila, cel mai mare punctaj pentru serviciile de date mobile, cel mai mare punctaj pentru zonele urbane si cel mai mare punctaj pentru fiabilitatea retelelor mobile. In ceea ce priveste reteaua Vodafone GigaNetwork FIBRA, aceasta a fost deja certificata de acelasi auditor german, in luna august 2021, pentru cea mai buna experienta de utilizare a internetului fix din Romania, fiind prima astfel de certificare conferita de auditorul umlaut unui operator de retea de internet fix din tara noastra.
Vodafone Romania s-a alaturat misiunilor de salvare ale Salvamont in 2004. Printre primele proiecte in care s-a implicat, impreuna cu Fundatia Vodafone, au fost infiintarea Dispeceratului National si realizarea aplicatiei Salvamont - Vodafone, esentiale pentru operatiunile de salvare montana. In prezent, dispeceratul primeste peste 12.000 de apeluri anual, iar pentru mai mult de 50% dintre acestea este necesara interventia echipelor de salvatori.
Aplicatia Salvamont - Vodafone, disponibila de anul trecut intr-o noua versiune atat pentru iOS, cat si pentru Android, ofera, alaturi de un ghid complet de informare si orientare montana, optiunea SOS, prin care utilizatorii pot activa serviciul de localizare a pozitiei telefonului, iar dispeceratul poate fi notificat in timp real despre coordonatele acestora.
Incepand cu anul 2019, Vodafone a devenit oficial partener de tehnologie al Salvamont, implicandu-se mai ales in proiecte care folosesc solutiile digitale in activitatea de salvare montana. Una dintre cele mai recente colaborari a fost dotarea Asociatiei cu echipamente de gasire a persoanelor surprinse de avalansa. Sistemul RECCO este format dintr-un dispozitiv de localizare utilizat de salvamontisti si placute reflectoare pe care turistii le pot purta in echipamente.
Mai mult in Campanii, Responsabilitate Sociala, CSR, Telecom