( AdPlayers.ro Iulian Toma iulian.toma@adplayers.ro )
Demarata de Asociatia “Berarii Romaniei” impreuna cu Institutul pentru Cercetarea si Prevenirea Criminalitatii din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane (ICPC – IGP) , campania „Alcoolul nu te face mare”, s-a desfasurat desfasurata in perioada 15 mai – 15 iunie a avut ca scop informarea adolescentilor cu privire la riscurile consumului de alcool.
Mesajul campaniei a fost prezentat liceenilor, pe de o parte, de politistul de proximitate, care a impartit materiale informative si a proiectat scurte filme educative, iar pe de alta parte de catre profesorii diriginti, la dispozitia carora au fost puse materiale, resurse si metodologii de predare. In urma rezultatelor si feedback-ului pozitiv inregistrat de acest program de la adolescenti, Asociatia Berarii Romaniei promite ca va continua aceasta campanie de educare a tinerilor incepand cu data de 15 septembrie, inceputul noului an scolar.
„Consumul responsabil de bere”
“Din momentul crearii Asociatiei ne-am asumat rolul si obiectivul de a promova consumul responsabil de bere” a spus Dieter Schulze, Presedintele Asociatiei “Berarii Romaniei”. „Sunt convins ca putem atinge acest obiectiv prin educarea consumatorilor si informarea acestora despre efectele nocive ale abuzului in consumul de alcool. Iar educarea se face incepand de la varste fragede. De aceea, primul pas al campaniei noastre a fost catre liceeni, tineri pe care se bazeaza viitorul oricarei societatii.”, a afirmat oficialul asociatiei.
“Pentru o mai buna captare a mesajului de catre publicul tinta, mesajul campaniei a fost transmis liceenilor de campionul mondial la box Leonard Doroftei, exemplu de comportament si de reusita in cariera” adauga Constantin Bratu, Director General al Asociatiei “Berarii Romaniei”.” Leonard Doroftei a participat la discutii libere cu adolescentii, in timpul celor doua vizite facute in licee si le-a impartasit acestora din experienta sa de viata, prezentand si parerea sa cu privire la raportul invers dintre consumul de alcool, succesul social si performanta in orice domeniu.”
„Cand incepi sa ai succes, devin invidiosi. Prietenii adevarati sunt cei care te ajuta sa te realizezi, sa faci performanta, in orice domeniu, si se bucura de succesul tau.”, a fost mesajul adresat tinerilor de catre campionul mondial la box, Leonard Doroftei:
Contextul: impotriva delincventei juvenile
Campania face parte dintr-o actiune mai ampla demarata la nivelul Institutului pentru Cercetarea si Prevenirea Criminalitatii din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane (ICPC – IGP) privind o noua conceptie de prevenire a criminalitatii si actiunile cu caracter preventiv, atat la nivel central cat si local.
Oficialii din IGP spun ca, pana in prezent, pentru prevenirea delincventei juvenile, au fost elaborate si se afla in faza de implementare doua Proiecte de prevenire si combatere, unul a violentei in unitatile de invatamant („Sa exmatriculam violenta!”) si celalalt a abuzurilor sexuale impotriva minorilor.
Consumul de alcool de catre minori este un capitol important, fiind una din cauzele implicarii adolescentilor in comiterea de fapte antisociale. Legislatia romana nu interzice consumul de alcool, insa prevede sanctiuni pentru consumul de bauturi alcoolice in locuri publice si pentru comercializarea acestora catre minori (Legea 61/1991 modificata si republicata).
Campania
Pentru sustinerea acestor actiuni, ofiterii institutului, reprezentantii Asociatiei „Berarii Romaniei” si cu sprijinul unor specialisti in domeniul comunicarii au elaborat materiale cu caracter preventiv (afise, pliante, mapa dirigintelui care cuprinde mai multe teme pentru orele de dirigentie, grupate in 2 mari capitole: „Alcoolul si efectele consumului de alcool”, „Alcoolul si legea”).
In prima etapa a campaniei, derulata in perioada 15.05 - 15.06, aproximativ 150 politisti de proximitate, instruiti in prealabil de specialisti din cadrul I.C.P.C., s-au deplasat in 85 de licee si au participat la intalniri informativ-preventive cu elevii, la unele dintre acestea fiind prezenti si ofiterii Serviciului de analiza si prevenire din cadrul D.G.P.M.B.
Unde beau adolescentii?
Poate la fel de important, actiunea are meritul de a fi scos la lumina, prin cercetarea demarata in paralel, comportamentul adolescentilor cuprinsi intre 15 si 19 ani in privinta comportamentului acestora privind consumul de alcool.
In cadrul campaniei, in perioada mai-iunie 2006, la nivelul municipiului Bucuresti, a fost realizata o ancheta pe baza de chestionar in randul elevilor din clasele IX – XII, cu varste cuprinse intre 15-19 ani, ce a avut drept scop identificarea cauzelor si ocaziilor care determina consumul de alcool in randul adolescentilor. Chestionarul a fost aplicat pe un esantion de 600 elevi, selectionati din 12 licee, cate doua din fiecare sector, cu profiluri diferite, atat teoretice cat si tehnice.
Rezultatele cercetarii privind consumul de alcool la adolescenti
Incidenta cu alcoolul
Incidenta consumului de alcool in randul elevilor de liceu nu este ridicata avand in vedere ca dintre acestia, 82% au afirmat ca obisnuiesc sa bea numai la ocazii. De asemenea, 6,8% dintre au afirmat ca nu au consumat niciodata bauturi alcoolice si numai 1,7% s-au declarat ca fiind consumatori zilnici.
Comportamentul si anturajul
Comportamentul elevilor in ceea ce priveste consumul de alcool este similar cu cel al familiilor din care provin, 72% dintre acestia afirmand ca in familiile lor se consuma alcool numai la ocazii speciale (aniversari, petreceri). Doar 2,4% dintre subiecti au afirmat ca in familia lor nu se consuma niciodata alcool, in timp ce 5,8% apreciaza ca acesta este consumat zilnic.
In ceea ce priveste anturajul, peste jumatate (57,5%) dintre elevii chestionati sustin ca doar o mica parte din grupul de prieteni consuma frecvent alcool. Intrebati cati dintre prietenii lor se imbata frecvent, 43,6% dintre subiecti au raspuns ca numai cativa fac acest lucru, iar 38,6% ca nici unul dintre prietenii lor nu ajunge intr-o stare avansata de ebrietate.
Imprejurari
Cele mai frecvente imprejurari in care subiectii au consumat pentru prima data alcool au fost (Intrebare cu raspuns multiplu): cu ocazia unei petreceri intime (57,7%); intr-un cerc restrans de prieteni (49,2%); la discoteca (40,8%); la un bar sau terasa (37%); acasa la un prieten (23,5%)
Motivele care au stat la baza consumului de alcool au fost in principal curiozitatea (47%) si placerea (42%) - intrebare cu raspuns multiplu:
Destinatia banilor
Chestionati cu privire la destinatia banilor de buzunar, marea majoritate (67,2%) au declarat ca ii folosesc pentru procurarea produselor alimentare, iar 28,7% achizitioneaza alte produse (haine, accesorii vestimentare, carti etc.). Numai 2,5% dintre respondenti utilizeaza banii de buzunar pentru cumpararea bauturilor alcoolice.
Locurile de unde cumpara alcool
Locurile de unde subiectii au putut cumpara cel mai usor bauturi alcoolice au fost atat discotecile si barurile (42,5%), cat si magazinele stradale (42,5%). Ponderea celor care au afirmat ca cel mai usor si-au procurat bauturi alcoolice dintr-un supermarket este mai redusa (27,7%) - intrebare cu raspuns multiplu.
Efectele asociate
Intrebati in legatura cu posibilele efecte ale consumului de bauturi alcoolice, cei mai multi dintre elevii de liceu au evidentiat consecintele negative ale acestuia. Astfel, 63% au apreciat ca ar fi posibil sa se simta rau in cazul in care ar consuma alcool, 44,7% cred ca ar fi posibil sa aiba probleme cu politia, iar 42,8% considera ca ar fi posibil sa comita o fapta regretabila. Numai 20% dintre subiecti sunt convinsi ca nu ar avea probleme cu politia sau ca ar face ceva ce vor regreta mai tarziu daca vor consuma bauturi alcoolice.
In privinta efectelor pozitive asociate consumului de alcool, respondentii s-au plasat pe o pozitie mai rezervata, numai 37% dintre ei considerand ca ar fi mai prietenosi, mai comunicativi, o treime s-ar simti mai relaxati si numai 21,7% ar uita de problemele personale.
Nu, in scoala
Marea majoritate a subiectilor (83,8%) au declarat ca nu au consumat niciodata bauturi alcoolice in incinta scolii.
Cea de-a 2-a etapa a campaniei, care va incepe odata cu urmatorul an scolar, spun autorii proiectului, presupune continuarea activitatilor preventive desfasurate de politistii de proximitate astfel incat toti elevii liceelor din Bucuresti sa poata fi acoperiti in campanie.