adplayers. Iulian Toma
„Incercarea unor agentii de a scoate in evidenta ceea ce considerau a fi practici dubioase a fost interpretata drept un comportament de tip cartel”, declara Radu Florescu, presedinte UAPR, dupa investigatia Consiliului Concurentei privind suspiciunile de practici anticoncurentiale pe piata de media, prin care se propune sanctionarea celor zece agentii investigate.
„In numele UAPR, EACA si al altor organizatii vizate de acest subiect, doresc sa reafirm pozitia noastra si anume ca nu poate fi vorba despre vreun cartel sau despre vreo incercare de a crea un cartel in piata de publicitate”, a precizat presedintele Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania.
UAPR apreciaza ca modalitatea aleasa de Consiliul Concurentei pentru a atrage atentia asupra disfunctionalitatilor din piata poate fi inteleasa ca neconforma cu legile concurentei. In acelasi timp, UAPR subliniaza faptul ca la baza actiunilor sale se afla un scop corect si constructiv, in deplina concordanta cu principiile concurentei.
Povestea: Au declinat o invitatie la licitatie
Cercetarea Consiliului Concurentei vine dupa ce, in anul 2012, mai multe agentii de media au declinat invitatia la un pitch de media de pe piata. Zece agentii invitate la pitch-ul de media amintit mai sus, au devenit astfel subiectii unei investigatii declansate de Consiliul Concurentei pentru presupuse intelegeri anticoncurentiale.
Demararea investigatiei Consiliului Concurentei venea cu mult dupa ce toate cele zece agentii de media membre ale Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania au demarat elaborarea ghidurilor de autoreglementare in cadrul industriei de comunicare in 2011. Dezvoltate pe baza experientei si practicii internationale in domeniu, ghidurile de autoreglementare au la baza transparenta procedurilor de pitch si respectarea regulilor concurentiale si ale eticii profesionale.
Printre aceste ghiduri se numara Codul Etic al agentiile membre UAPR, Ghidul de Licitatii, Ghidul pentru Auditul de Media, etc. Chiar daca nu au avut statut obligatoriu in practicile comerciale din industrie, agentiile de media au inceput sa aplice in businessul propriu prevederile convenite ca facand obiectul ghidurilor de autoreglementare.
Desi fara un statut obligatoriu, ghidurile recomanda agentiilor membre UAPR declinarea invitatiilor in licitatii apartinand unor clienti care nu adopta practici transparente de participare la concursuri de servicii sau care amana nejustificat comunicarea deciziilor privind derularea sau castigatorii licitatiilor.
Licitatie castigata dupa 2 ani!
„De mentionat ca abia acum, la 2 ani de la organizarea respectivei licitatii, a fost anuntat oficial castigatorul contractelor de furnizare a serviciilor media. Acesta este un exemplu practic din industria de media pe care UAPR, prin membrii sai, si-a propus sa-l elimine prin aderarea la ghidurile mentionate” adauga reprezentantii Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania.
Mai mult in Reglementare