adplayers. Iulian Toma
A vorbit 12 ani la CNA, despre responsabilitatea fata de public, despre obligatia producatorilor de programe de a urmari comunicarea acolo unde ea intalneste publicul. Cunoscuta „judecatoare” a audiovizualului, Cristina Trepcea vine odata cu noul an scolar la Itsy Bitsy FM, unde realizeaza emisiunile de parenting.
Intr-un peisaj de canale media unde tabloidizarea este la ea acasa, unul din oamenii care vegheaza la normalitatea programelor Radio si TV mai are o speranta ca nu exista numai rau in jur. Poate tocmai de aceea a ales sa deschida acum un dialog viu cu ascultatorii maturi de la Itsy Bitsy FM.
adplayers. Mai are audiovizualul rolul educativ si formator al consumatorului acestuia, in contextul tabloidizarii si al goanei dupa senzational in continutul intregului spectru media?
Cristina Trepcea: Audiovizualul nu isi accepta rolul educativ si isi permite acest lux la adapostul faptului ca posturile comerciale trebuie sa faca bani pentru a supravietui, iar cele publice se simt obligate sa fie in competitie cu cele private. Dar, fie ca isi propun, ca recunosc sau nu ca formeaza, ca educa publicul, acest lucru se intampla. Poate ca educarea publicului nu este intentia creatorilor de programe, dar este cu certitudine o consecinta, si eu as numi-o contraeducatie si deformare.
Ceea ce vedem la televizor sau auzim la radio ne modeleaza. E suficient sa aud cum se vorbeste romaneste pe strada, in scoli, in autobuze ca sa stiu care sunt ultimele tendinte in stalcirea cuvintelor. Reality show-rile, emisiunile de dupa amiaza si chiar stirile sunt pline de atitudini pe care le vad apoi repetate de cei mici si de cei cu educatie precara ... si nu spre bucuria mea. Nu spre binele nostru, al fiintei umane.
Tabloidizarea nu urmareste interesul public, adica binele omului, al tele sau radiospectatorului. Ci zapacirea lui prin soc si hipnotizarea cu lucruri ingrozitoare sau revoltatoare. Graficele de audienta arata ca interesul publicului e mare cand e expus la nenorociri sau la situatii fara perdea. Si atunci programatorii audiovizuali confunda intentionat interesul public cu interesul publicului.
„O firma care promoveaza produse pentru femei nu ar trebui sa isi permita sa sponsorizeze o emisiune care calca in picioare demnitatea femeii”
adplayers. Familia si copiii reprezinta un public pentru multe marci in campaniile de comunicare. Cum apreciati prezenta pe piata de media din Romania a programelor audio/vizuale dedicate familiei si copilului?
Cristina Trepcea: Aceste emisiuni tabloid sunt, dupa parerea mea, ca niste droguri: le consumi ca in transa, te lasa sleit si gol, dar vrand mai mult. Publicul are insa mare nevoie de hrana. De ceva hranitor si benefic. Emisiunile care promoveaza valorile familiei si principiile gandirii sanatoase nu trebuie sa fie plictisitoare si chiar sunt pe piata cateva emisiuni care demonstreaza ca se poate face audienta si fara limbaj licentios, expuneri indecente, atac la demnitatea umana si fara ingrozirea publicului.
Traim o perioada de efervescenta tehnologica si comerciala fara precedent. Sunt tot mai multe produse si servicii noi si firmele care le produc si comercializea vor, cum e firesc, sa le faca prezente in viata oamenilor. Eu cred ca produsele benefice trebuie asociate cu emisiuni benefice pentru cei carora le sunt destinate. Tot asa cum cred ca o firma care promoveaza produse pentru femei nu ar trebui sa isi permita sa sponsorizeze o emisiune care calca in picioare demnitatea femeii.
"La Itsy Bitsy eu vad ca rezultatul comunicarii este asumat de creatorii de programe si acest rezultat este bucurie de viata, pace si impacare"
adplayers. De ce ati ales sa va alaturati Itsy Bitsy si ce va doriti sa promovati in programul retelei radio?
Am ales sa lucrez cu Itsy Bitsy FM pentru ca ma simt in armonie cu valorile acestui radio. Am vorbit 12 ani la CNA despre responsabilitatea fata de public, despre obligatia producatorilor de programe de a urmari comunicarea audiovizuala acolo unde ea intalneste publicul, acolo unde aceasta determina mutatii, transformari.
La Itsy Bitsy eu vad ca rezultatul comunicarii este asumat de creatorii de programe si acest rezultat este bucurie de viata, pace si impacare, relatii sanatoase si performanta obtinuta cu mijloace de generozitate si respect. Sunt fericita si recunoscatoare ca m-au invitat sa lucrez impreuna cu ei si va spun, fara modestie, ca am luat-o ca pe un compliment.
Mai mult in Radio, TV, CNA, Reglementare