sursa: Youtube
Spot: Timisoareana, iulie 2015.
Client: Ursus Breweries
adplayers. Iulian Toma
„Deci Timisoreana este "prima bere cu tatal tau". Pfoaiiii, ce inseamna sa dai un brand, cat de cat serios, pe mana juniorilor, care n-au auzit de Gambrinus sau de campanii facute in anii 2000, nu mai zic de cultura de advertising elementara” este pozitia lui Dan Samoila, alias „Sam”, om cu ceva vechime in creatia de publicitate, pe propriul cont de socializare de pe facebook.
„Asta este unul dintre efectele "juniorizarii" industriei, unde multe agentii prefera sa taie costuri ca sa lucreze cu echipe de juniori, care-s "eftini" si cool, basca stiu tot ce misca-n cluburi. Și mai cool este ca stiu tot ce misca si-n festivalurile de film, advertising sau de muzica, mai putin ce se proiecteaza, sau ce se canta pe scena, dar isi leagana capetele frumos, un pic ritmat, "ca cateii" aia ce decorau platforma de la luneta Daciei 1300, stiti voi, aia cu piese frantuzesti
"Nu au o cultura publicitara solida"
Contactat de catre adplayers, omul de creatie reitereaza parerea sa dupa ce a vazut spotul pe un post de televiziune. Samoila este de parere ca faimosul brand de bere romaneasca a incaput mai degraba pe mana juniorilor decat a cunoscatorilor publicitatii, care nu au inca o suficienta cultura publicitara in domeniu.
„ Cand am intrat in publicitate (n..r in urma cu aproape 20 de ani) am primit in brate de la managerul agentiei o biblioteca pe care a trebuit sa o parcurg. Este ciudat cum, astazi, oamenii de creatie nu au o cultura publicitara solida, desi avem atatea resurse online gratuite pe care acum 15-20 ani nu le aveam la indemana, dar pentru care agentiile plateau la acea vreme abonamente costisitoare", subliniaza Samoila.
"Intamplarea ar trebui sa ii puna pe ganduri pe colegii de la IAA sau ADC.RO si sa culeaga toate reclamele ca sa faca o baza de date, sau un canal de comunicare cu toate acestea. Cu bune si cu rele. Este important sa stim cum este aceasta industrie, sau daca am evoluat si cum", conchide Samoila."Poate asa ii ajutam si pe juniorii din publicitate sa se puna la curent cu tot ce s-an creat in Romania"
Povestea merge incotro?
Eroare de strategie, sau o poveste uitata care trebuia recucerita de un alt brand? La pozitia exprimata de Dan Samoila au mai comentat deja cativa oameni de creatie si strategie cu expertiza recunoscuta in industria de marketing si comunicare.
De pilda, Carmen Tiderle, fosta directoare de creatie la Leo Burnett, acum fondator la Directia Creativa, comenteaza ironic directia dupa un research. „ Sigur s-a facut un research” spune ea.
Cunoscut aparator al valorii muncii depuse de agentii in procesul de comunicare, Serban Alexandrescu (Headvertising) este de parere ca „Totusi, agentiile nu "prefera sa taie costuri". Clientii prefera asta foarte tare”.
Actorul Dragos Bucur, isi aminteste ca a jucat intr-o astfel de reclama „acum 150 de ani”. Sa nu isi aduca aminte acest lucru si oamenii de creatie Timisoareana
Un aparator al „noului” concept Timisoareana este de parere, sub anonimat, ca „Dupa 20 ani, "prima bere" se prescrie, totusi. Asa ca lasa fiecare generatie sa bea ce bere vrea ea cu tac-su. Seniorilor le ramane sa vorbeasca despre ultima bere cu tata”. O pozitie greu de acceptat de Samoila, care il cheama pe opinent „in toamna”.
„Ultima bere cu (pentru) tata? Prea tarziu! E facuta..., pardon, bauta!” spune un alt urmaritor al lui Dan Samoila care face trimitere la un mai vechi spot Stella Artois care utilizeaza relatia „tanar/batran” intr-un spot.
Nu mai putin interesanta ar putea fi parerea agentiei de creatie autoare a spotului. Deocamdata mai putin cunoscuta. Poate o vom afla.
Mai mult in Conturi, adplayers critic, Analiza